فهرست مزایا و لذت‌های بازی کردن کودکان در فضای باز پایانی ندارد. در این مطلب ده مورد مهم از مزایای بازی کودکان در فضای باز را میخوانید. 
بیشتر ما در کودکی تقریباً هر روز بعد از ظهر بیرون از خانه و در فضای باز بازی می‌کردیم. آن زمان درک نمی‌کردیم چرا والدین ما از بیرون رفتن ما برای بازی استقبال می‌کردند، اما حالا ثابت شده همان الگوی قدیمی تربیتی مزایای بیشتری برای سلامتی و رشد بچه‌ها دارد.
 این روز‌ها والدین به خاطر آشنا کردن فرزندانشان با فن‌آوری در سنین بسیار پایین سرزنش می‌شوند، چون این کار مشکلات اساسی به بار می‌آورد. در این مقاله بخشی از مزایای شگفت‌انگیز بازی بچه‌ها در فضای باز را می‌خوانید.

۱. جذب بیشترِ ویتامین دی و استخوان‌های قوی‌تر
نور خورشید ویتامین دی زیادی تولید می‌کند که از طریق پوست جذب می‌شود. البته استفاده از لوسیون‌های ضدآفتاب به ویژه برای کودکان ضروریست. اجباری نیست فرزند شما زمان زیادی را در فضای باز و زیر نور خورشید بگذراند، چون قرار گرفتن بیش از حد در معرض آن برای پوست مضر است.

۲. فعال شدن به لحاظ فیزیکی
وقتی کودکان در فضای باز وقت می‌گذرانند انواعی از فعالیت‌های فیزیکی را تجربه می‌کنند: بالا و پایین پریدن، دقت به جزئیات طبیعت و محیط پیرامون، خانه‌سازی با تکه‌های چوب. چنین فعالیت‌هایی با رشد سالم فیزیکی ارتباط دارد؛ بنابراین تناسب اندام و کاهش احتمال چاقی، مشکلات قلبی و دیابت از مزایای دیگر بازی بچه‌ها در فضای باز است.

۳. مهارت‌های حرکتی و سیستم ایمنی قوی‌تر
بچه‌ها حین بازی در فضای باز علاوه بر دویدن و بالا و پایین پریدن، به واسطه‌ی دوچرخه‌سواری و زمین خوردن حین بازی، مهارت‌های حرکتی‌شان قوی‌تر می‌شود.

بچه‌ها حین انجام چنین ورزش‌هایی، مهارت‌های حرکتی‌شان رشد کرده و انعطاف‌پذیرتر می‌شوند. وقتی بچه‌ها سرگرم جست و خیز کردن در فضای باز هستند طبیعتاً با خاک در تماس هستند و این تماس با خاک راه خوبی برای تقویت سیستم ایمنی آنهاست. کودکانی که از سنین پایین با خاک آشنا هستند در قیاس با کودکانی که ترجیح می‌دهند در خانه بمانند، سیستم ایمنی قوی‌تری دارند.

۴. هماهنگی بیشتر

کودکانی که با همسالان خود بیرون از خانه بازی می‌کنند تمایل بیشتری به هماهنگی با هم دارند. از آنجا که این بچه‌ها در یک زمین بازی با هم بازی می‌کنند به صورت طبیعی یاد می‌گیرند اسباب‌بازی‌هایشان را با هم به اشتراک بگذارند یا به نوبت با هم تاب‌بازی کنند. از همین طریق توانایی ارتباط برقرار کردن آن‌ها با یکدیگر و ارتقاء مهارت‌های تیمی آن‌ها رشد می‌کند.

۵. استفاده از خلاقیت برای بازی‌های تخیلی
بازی بچه‌ها در فضای باز فقط به تاب خوردن، سرسره یا فوتبال محدود نمی‌شود بلکه آن‌ها با استفاده از تخیل ناب خودشان بازی‌های مختلفی ابداع می‌کنند. برای مثال، یکی از دوستان من از ابداع بازی «منو حین دویدن بگیر!» توسط دو فرزندش می‌گفت: «اونی که بزرگتره چهار دست و پا حرکت می‌کنه و وانمود می‌کنه اسبه و می‌دوه دنبال اونی که کوچیکتره و داره از دستش فرار میکنه!» وقتی بچه‌ها بازی‌های گروهی را تجربه می‌کنند، ایده‌های مختلفی به ذهن‌شان می‌رسد و از همگی آن‌ها هم‌زمان استفاده می‌کنند و یکی از فواید این کار تقویت توانایی کار گروهی است.

۶. آگاهی و مهارت‌های مشاهده‌ی قوی
حضور بچه‌ها در طبیعت امکان مشاهده‌ی همه چیز را در محیط پیرامون به آن‌ها می‌دهد. مثلاً کودک شما برعکس شما، متوجه حضور پینه‌دوزی روی برگ کوچیک یک گیاه می‌شود. بچه‌ها نسبت به کل جهان طبیعی پیرامونشان آگاه هستند. آن‌ها را به فضای داخل خانه محدود نکنید. بیرون از خانه بوم وسیعی منتظر آنهاست تا با هنر و خلاقیت خودشان آن را رنگ‌آمیزی کنند. فضای بیرون به آن‌ها اجازه‌ی کشف چیز‌های جدیدی می‌دهد که به رشد فردگرایی آن‌ها کمک می‌کند.

۷. عشق و احترام به طبیعت

اگر کودکان حضور در طبیعت را تجربه نکنند، به آشغال نریختن در طبیعت، لگد نکردن گل‌ها و گیاهان کوچک و نچیدن آن‌ها عادت نمی‌کنند. شما به عنوان والدین وظیفه دارید از همان کودکی در آغوش طبیعت این آموزش‌ها را به فرزندتان بدهید. کودکان ذاتاً عاشق جزئیات طبیعت هستند و علاقه و توجه عمیقی به حیوانات، حشرات و پرنده‌ها دارند پس با محدود کردن آن در فضای خانه جلوی رشد طبیعی آن‌ها را نگیرید.

۸. عادات غذایی سالم‌تر
فرزندتان را به یک باغ میوه ببرید و از او بخواهید با دست خودش میوه بچیند و بخورد. اگر به زمین‌های سبزی‌کاری دسترسی دارید همراه فرزندتان به این زمین‌ها بروید و از او بخواهید چیدن سبزی‌های مختلف را تجربه کند. این فعالیت‌ها منجر به شکل‌گیری عادت‌های غذایی سالم می‌شود، چون آن‌ها از کودکی رنگ‌های درخشان سبزی‌ها و میوه‌ها را می‌بینند، آن‌ها را لمس می‌کنند و ذائقه‌ی آن‌ها به طعم و مزه‌ی دلنشین و تازه‌ی آن‌ها عادت می‌کند. خوردن چیزی که آن‌ها با دست‌های کوچک خودشان چیده باشند برایشان لذت‌بخش است!

۹. کمتر شدن احتمال نزدیک‌بینی
شاید شما هم شنیده باشید که نسل‌های قدیمی می‌گویند اگر با چشم‌هایتان سبزی‌ها ببینید هیچ‌وقت عینکی نمی‌شوید! این گفته دور از حقیقت نیست. احتمال ابتلا به نزدیک‌بینی در کودکانی که زمانی بیشتری را در طبیعت به تماشای سبزی‌ها می‌گذرانند کمتر است. برعکس کودکانی که بیشتر وقتشان را صرف تماشای تلویزیون یا بازی با تبلت می‌کنند به چشم‌هایشان فشار وارد می‌شود. در حالی که در فضای باز چشم و ذهن هر دو استراحت می‌کنند.

۱۰. شادی بیشتر
ماندن بیش از حد در خانه به مرور منجر به احساس اضطراب و افسردگی می‌شود. در فضای بسته‌ی خانه فعالیت‌های فیزیکی محدود است و بچه‌ها فقط در فضای باز بیرون امکان دویدن، جست و خیز، فریاد زدن و بازی‌های گروهی را دارند. تمامی این فعالیت‌ها سبب تخلیه‌ی انرژی و شادی آن‌ها می‌شود.
فهرست مزایا و لذت‌های بازی کردن کودکان در فضای باز پایانی ندارد. اجازه دهید کودکان با قدرت تخیلی که دارند خودشان را سرگرم کنند. به آن‌ها این اجازه و امکان را بدهید تا آینده‌شان را در طبیعت با تکه‌های چوب و سنگ بسازند. کودکی که این آزادی‌ها را داشته باشد انسان باهوش‌تر، شادتر و سالم‌تری خواهد شد!