1403/01/31

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

۴ راه اساسی برای پایان دادن به غرور مخرب

۴ راه اساسی برای پایان دادن به غرور مخرب

بیا نی نی/ تا به حال به این سوال فکر کرده اید که چرا این همه افراد، مشاغل، ازدواج‌ها و حتی امپراطوری‌های بزرگ با شکست مواجه می‌شوند؟

مسلماً بسیاری از مشکلات و رذایل، می‌توانند زیر چتری به نام غرور قرار بگیرند و اگر غرور واقعاً در قلب بزرگترین بیماری‌های بشریت است، پس با آن معیار، مخرب‌ترین قدرت جهان است.

بدیهی است که ما در مورد غروری که یک مادر نسبت به فرزند خود و یا یک فرد نسبت به کشور خود احساس می‌کند هیچ بحثی نداریم، اما برخی از افراد، دارای غروری هستند که باعث می‌شود نسبت به بسیاری از مسائل کور شوند و خودشان را نسبت به افراد دیگر برتر بدانند.

غروری که مانع از موفقیت افراد می‌شود، بسیار مخرب است و اشخاص مغرور بنا به علت‌های زیر از رسیدن به موفقیت خود دست می‌کشند.

آن‌ها به قدری مغرور هستند که دیگر نمی‌خواهند هدفی را دنبال کنند.

غرور، آن‌ها را متقاعد می‌کند که به قدر کافی به دست آورده‌اند و آن‌ها حس رضایت دارند.

غرور آن‌ها باعث می‌شود که موفق نشدن خود را گردن دیگران یا شرایط اندازند و آن ها را به خاطر این موضوع سرزنش کنند.

افراد مغرور این ذهنیت را باور کرده‌اند که آن‌ها واقعا افراد کمیابی هستند.

موارد ذکر شده از جمله دلایلی هستند که باعث می‌شود افراد مغرور رو به پیشرفت حرکت نکنند و در همان جایگاهی که هستند بمانند، این در حالی است که افراد موفق می‌دانند که کنار گذاشتن بهانه‌ها و خواستن موفقیت بیشتر در زندگی یک فرمول برد است و به همین خاطر، از آن پیروی می‌کنند.

در ادامه، برخی از راه‌ها را یاد می گیرد که افراد موفق، از طریق آن‌ها با غرور مخرب مبارزه می کنند.

۴ راه اساسی برای پایان دادن به غرور مخرب

پذیرفتن آسیب‌پذیری؛ از اینکه احمق به نظر برسید، نترسید

مرز بین ترس و غرور تقریباً نامحسوس است و ترس در قلب غرور، از احمق به نظر رسیدن است و در این میان، غرورباعث می‌شود تا افراد، ترک کارهایشان را توجیه کنند، زیرا افراد مغرور همه کار‌های خود حتی اگر به قیمت نرسیدن به موفقیتشان باشد را هم تأیید می‌کنند.

افراد مغرور دوست دارند به گونه‌ای ظاهر شوند که انگار همه چیز را می‌دانند، زیرا از اینکه کسی به آن‌ها بگوید اشتباه می‌کنند، ترس دارند و حتی بدتر این که، از آسیب‌پذیر بودن وحشت دارند و این ترس‌ها، آن‌ها را در خطر بزرگی قرار می‌دهد، چون افرادی که دارای این دست غرورها هستند، درخواست کمک نمی‌کنند، سؤال نمی‌پرسند و تلاشی انجام نمی‌دهند تا طرز فکر خود را تغییر دهند.

برای غلبه بر این نوع غرور، باید پذیرفت که آسیب‌پذیر بودن چیز ترسناکی نیست چراکه به ما الهام می‌بخشد تا به طور مداوم به دنبال یادگیری باشیم و از همه مهم‌تر، به ما جرأت تغییر دادن می‌دهد.

برنسه براون، استاد دانشکده خدمات اجتماعی دانشگاه هیوستون می‌گوید: «آسیب‌پذیری ضعف نیست، بلکه یک خطر عاطفی، و حس عدم اطمینان است که به عنوان سوختی برای زندگی روزمره ما محسوب می‌شود. آسیب‌پذیری، دقیق‌ترین معیار سنجش شجاعت ماست. آسیب‌پذیری محل تولد نوآوری، خلاقیت و تغییر است.»

با پذیرش آسیب‌پذیری، بر غرور حاصل از ترسِ احمق به نظر رسیدن غلبه کنید.

به یاد داشته باشید که کار به صورت ذره ذره به موفقیت منجر می‌شود

غرور باعث می‌شود که افراد انتظار داشته باشند تا با کمترین تلاش، بهترین نتیجه را بگیرند و وقتی چیزی باب میل آن‌ها پیش نمی‌رود، بلافاصله شکایت می‌کنند، اما حقیقت این است که دنیا چیزی به این افراد بدهکار نیست.

هر تلاشی که امروز انجام می شود، ما را از انجام کار‌های لازم فردا معاف نمی‌کند و این احساس که همیشه حق با شماست و شما لایق بهترین‌ها هستید، باعث می‌شود که همیشه شاکی باشید و توماس جفرسون در رابطه با این مسئله می‌گوید: «من اعتقاد زیادی به شانس دارم و هرچه بیشتر کار می‌کنم، بیشتر از آن برخوردار می‌شوم.»

آیا تا به حال همکار تنبلی داشته‌اید؟ آیا با کسی وقت گذرانده‌اید که همیشه از جهان شاکی باشد و تصور کند که همه قصد دارند مانع از این شوند که او به حقش برسد؟

این حس وحشتناکی است و توصیفی بهتر از این وجود ندارد. زیرا افرادی که غرور باعث می‌شود چنین تفکراتی داشته باشند، بدون شک دوستان و فرصتهای خود را در این راه از دست می‌دهند.

از طرف دیگر، آیا تاکنون همکاری داشته‌اید که از نظر اخلاقی شگفت‌انگیز باشد و یا زمان قابل توجهی را با شخصی خوش فکر، قدرشناس و خوش‌بین سپری کرده‌اید؟

این نوع افراد همیشه طراوت‌بخش هستند و واقعا همه برای این افراد، بهترین آرزو‌ها را دارند و کمک کردن به آن‌ها برای رسیدن به موفقیت و در کنار آن، قرار دادن آن‌ها در مسیر درست کار بسیار آسانی است چراکه خوش‌بین بودن و مثبت بودن نوع رفتاری است که نه تنها باعث ایجاد روحیه در افراد می‌شود بلکه موجب می شود که دوستان، مربیان و فرصت‌های خوبی را بدست آورید.

شما باید با ابراز قدردانی، شادمانی و شروع به کار مؤثر، با غرور مخرب مبارزه کنید.

مسئولیت زندگی خود را به عهده بگیرید. زیرا دیگران مقصر نیستند

بسیاری از افراد دوست دارند انگشت اتهام را به سمت دیگران بگیرند، اما غرور ناشی از سرزنش کردن دیگران به شدت مخرب است چرا که باعث می‌شود افراد در بی تحرکی خود باقی بمانند و کار خود را توجیه کنند و سرانجام، این مسئله تقصیر آن‌ها نیست.

بی تحرکی و شرایط موجود باعث می شود این افراد در جایی که هستند، بمانند و هیچ مسئولیتی در قبال کار‌های خود قبول نکنند و در نهایت به فکر پیشرفت هم نباشند.

۴ راه اساسی برای پایان دادن به غرور مخرب

اگر در گذشته، یک فاجعه واقعی را تجربه کرده‌اید، باید به یاد داشته باشید که شما از این مسئله رنج نبرده‌اید، بلکه بر آن پیروز شده‌اید و اکنون می‌توانید با پیشرفت زندگی خود، به پیروزی‌های بزرگتری هم دست پیدا کنید، زیرا ماندن در گذشته هیچ سودی ندارد و فقط باعث ایجاد حس منفی در شما می‌شود و از همه بدتر، توانایی‌های شما را نابود می‌کند.

با پذیرفتن مسئولیت تمام کار‌های خود، می‌توانید غرور مخرب را کنار بگذارید.

زیاد بخواهید و موفقیت خود را با شکست دیگران ارزیابی نکنید

غرور، غالباً در یک تمایل سیری‌ناپذیر نسبت به بهترین بودن، نشان داده می‌شود و افرادی که قربانی این نوع غرور شده‌اند، موفقیت خود را با موفقیت بیشتر دیگر افراد می‌سنجند.

این نوع احساسات و رفتار‌ها بیانگر تفکر کمبود است و این مکتب فکری در نهایت از غرور ناشی می‌شود و این طرز تفکر می‌گوید: «فرصت‌ها بسیار اندک است.»

ما می‌توانیم با نگاه به فرصت‌های فراوان، بر غرور خود غلبه کرده و آرامش بیشتری را در زندگی خود تجربه کرده و به موفقیت دست پیدا کنیم. زیرا بیش از اینکه تفرقه بیندازیم، مشارکت کرده و امکانات زیادی برای خودمان مهیا می‌کنیم.

با عمل به یک باور پایه‌ریزی شده، بر نیاز غرورآفرین خود غلبه کنید تا ارزش خود را با میزان موفقیتتان نسبت به دیگران بسنجید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *