1403/05/06

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

آیا نوزادان به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند؟!

آیا نوزادان به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند؟!

آیا نوزادان به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند؟!

در حالی که تا پیش از این تحقیقات نشانی از ابتلای نوزادان به ویروس کرونا را نشان نمی‌داد اما این روزها نه تنها شاهد ابتلای برخی نوزادان به ویروس هستیم بلکه متاسفانه تعدادی از این نوزادان نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. بر این اساس و برپایه یک تحقیق زنان بارداری که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند می‌توانند آن را به جنین درون شکم منتقل کنند.

علائم بیماری کرونا در نوزادان چیست؟

شایع‌ترین علامت کووید-۱۹ در نوزادان تازه به دنیا آمده تنگی نفس است. اما در نهایت گفته می‌شود ابتلا در حد خفیف و نتایج درمان مطلوب است. محققان می‌گویند غربالگری زنان باردار و اجرای اقدامات دقیق کنترل عفونت، قرنطینه مادران آلوده و نظارت دقیق بر نوزادان در معرض خطر ویروس کرونا بسیار مهم است.
در نوزادان متولد شده از مادران مبتلا، نمونه‌هایی از جمله مایع آمنیوتیک، خون بندناف و شیر مادر آزمایش شده باید بررسی شود. محققان چینی تشریح کرده‌اند که علائم بالینی در نوزادان مبتلا به ویروس کرونا به ویژه در نوزادان نارس، اختصاصی نیست. بنابراین لازم است در بیماران مشکوک علائم حیاتی، علائم تنفسی و علائم گوارشی نوزاد به دقت بررسی شود. ناپایداری در دمای بدن به صورت تب یا هیپوتومی هم ممکن است. علائم تنفسی و قلبی عروقی شامل تاکی پنه، ناله، پرش پره‌های بینی، آپنه، سرفه و تاکیکاردی است. اما سایر علائم ویروس کرونا در نوزادان شامل بی‌میلی به شیر خوردن، خواب آلودگی، استفراغ، اسهال و اتساع شکم است.

بررسی علائم کرونا در نوزاد

انتقال ویروس از مادر به جنین امکان دارد؟

براساس گزارش‌ها کم سن‌ترین نوزادی که نتیجه تست کرونا ویروس در او مثبت شده، نوزاد ۳۶ ساعته بود و بنابراین انتقال از مادر به جنین قبل از تولد امکانپذیر به نظر می‌رسد. اما نتایج مطالعات نشان می‌دهد که شیرخواران مبتلا به ویروس کرونا مانند بزرگسالان ممکن است بدون علامت بوده یا علائم خفیف یا شدید داشته باشند. بیشتر بخوانید: احتمال مبتلا شدن زنان باردار به کرونا در چه ماهی بیشتر است؟

نوزادان مشکوک به کرونا چطور شناسایی می‌شوند؟

اگر مادر بارداری ۱۴ روز قبل از تولد یا ۲۸ روز بعد از زایمان دچار عفونت ویروس کرونا شده باشد یا نوزاد در تماس مستقیم با افراد آلوده مانند پرسنل بیمارستان یا سایر اعضای خانواده باشد، باید از نظر ویروس کرونا پایش شود. از آنجا احتمال انتقال عمودی عفونت از مادر به نوزاد وجود دارد معمولا توصیه مشود نوزادان مادران مبتلا به ویروس کرونا فورا بندنافشان پاره شود و تماس پوستی مادر و نوزاد انجام نشده و نوزاد از شیر مادر هم تغذیه نکند.
در عین حال باید توجه داشت که در این شرایط حمایت عاطفی به منظور پیشگیری از اضطراب مادر که ناشی از جدایی از فرزندش است، باید در دستور کار قرار گیرد.
  

ویروس کرونا در نوزادان

ارتباط سن با ابتلا به ویروس کرونا چقدر معتبر است؟

همچنان افراد با سن بالا در خطر بیشتری برای ابتلا به ویروس جدید کرونا هستند اما براساس یافته‌ها و موارد ابتلا در نوزادان و کودکان این موضوع که این ویروس نوزادان و کودکان را مبتلا نمی‌کند، دیگر وجود ندارد. آنچه تاکنون مشخص شده نشان میدهد حتی نوزاد با تست کرونای مثبت از مادر مبتلا به دنیا آمده و حتی کودکان ۸ یا ۱۲ ساله نیز به این بیماری مبتلا شده‌اند و متاسفانه عده‌ای نیز جان خود را از دست داده‌اند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *