پسری ۱۴ ساله هستم. پدرم به خاطر وضع مالی متوسط نمی تواند برای من تلفن همراه پیشرفته بخرد و همیشه وعده های الکی می دهد. این اخلاقش باعث عصبانیت من شده است. لطفا بگویید چه کار کنم؟

پاسخ مشاور

با سلام. این که شما نیز مانند دیگر نوجوانان و جوانان آرزوها و خواسته هایی دارید کاملا طبیعی است؛ چراکه همه ما دوست داریم از امکانات روز بهره مند باشیم و تجربه های جدیدی نیز به دست آوریم اما برای تحقق اهداف مان و رسیدن به آمال و آرزوهایمان باید یک نکته را همیشه مدنظر قرار دهیم و آن نکته مهم، واقع بینی است. با واقعیات رو به رو شوید واقع بینی این توانایی را به شما خواهد داد تا در تمامی مراحل زندگی و در موقعیت هایی مهم برای تصمیم گیری ، واقعیت را درنظر بگیرید و با توجه به آن، بهترین انتخاب را داشته باشید.

البته در نظر داشته باشید این مهارت و تقویت آن به مرور زمان تکمیل می شود و به موجب آن تصمیمات ما پخته تر و منطقی تر خواهد شد. این که شما در پیامک تان گفته اید «پدرم به خاطر وضع مالی متوسط نمی تواند برای من تلفن همراه بخرد» نشان می دهد که شما واقعیت وضعیت مالی متوسط پدرتان را شناسایی کردید بنابراین گام بعدی، پذیرش واقعیت است. تنها این که شما واقعیتی را شناسایی کنید، کمکی به شما نخواهد کرد پس بهتر است اگر می توانید تغییری در شرایط موجود ایجاد و در تصمیم گیری هایتان بهترین را انتخاب و اقدام کنید.

با این حال، توجه به نکاتی که در ادامه مطرح خواهد شد به شما در حل مشکل تان کمک می کند. راه های رسیدن به هدف را شناسایی کنید درصورتی که موافقت والدین تان را برای خرید آن چه مورد علاقه تان است به دست آوردید، راه های مناسب دیگری را برای رسیدن به هدف تان شناسایی کنید. به طور مثال با جمع کردن پول ماهانه ای که از والدین تان دریافت می کنید به خواسته تان جامه عمل بپوشانید. به شما این اطمینان را می دهم که با این کار، ارزش معنوی زیادی برای آن چه به دست می آورید، قائل خواهید شد و از طرفی به والدین تان ثابت کرده اید برای زحمات آن ها نیز ارزش قائل هستید.

خواسته های خود را اولویت بندی کنید میزان نیاز به خواسته تان را درجه بندی و اولویت بندی کنید؛ به عنوان مثال بین ۱ تا ۵، چه درجه اهمیتی به تلفن همراه می دهید؟ در این مرحله نیز واقع بینی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در صورتی که درجه نیازمندی شما برای رسیدن به آن چه علاقه مند به آن هستید، زیاد نیست یعنی بود یا نبود آن خللی در شرایط شما ایجاد نمی کند، زمان بیشتری را برای خریدن آن به خود و خانواده تان بدهید.

دلایل مخالفت والدین با خرید تلفن چیست؟ غیر از بحث های مالی، دلایل دیگر والدین تان را برای نخریدن تلفن همراه هوشمند از آن ها جویا شوید چرا که به احتمال زیاد آن ها جز بحث مالی برای تهیه گوشی مورد نظر شما، دلایل قانع کننده دیگری نیز دارند.