نگاهِ تازه‌والدها به دارایی خانواده

نگاهِ تازه‌والدها به دارایی خانواده

نگاهِ تازه‌والدها به دارایی خانواده

آمدن فرزند تازه می‌تواند وضعیت مالی خانواده شما را دگرگون کند. شاید ناگهان مجبور شوید با درآمد کمتری زندگی خود را بچرخانید چراکه یکی از زوجین ممکن است مجبور شود کمتر کار کند یا اصلا کار نکند. و مطمئنا هزینه‌های بیشتری هم خواهید داشت مثل هزینه اسباب و لوازم کودک و هزینه نگهداری کودک.
در اینجا چند نکته قابل توجه است:
آیا به بیمه زندگی نیاز داریم؟
بله، اما تعیین ِ مقدار پوشش بیمه‌ی درست آنقدر سخت یا پیچیده نیست که از آن بترسید. بیمه زندگی ارزان نیست، اما اتخاذ سیاست درست آرامش روانی و تضمینی به شما می‌بخشد که بعد از مرگ شما وقتی بچه‌ها هنوز کوچک‌اند، خانواده تحت نگهداری مالی قرار خواهد گرفت.
دو گزینه اصلی شما بیمه‌ی تمام زندگی (دایمی) یا مدت‌دار است. بیمه مدت‌دار برای خانواده در حال رشد منطقی‌تر است، اما هردو گزینه مزایای خود را دارند.
درباره بیمه عمر بیشتر بدانید.


آیا به بیمه از کار افتادگی نیاز داریم؟
این را در نظر بگیرید: بین سنین 35 تا 65 سالگی – در بهترین سالهای زندگی‌تان – ممکن است دچار سانحه‌ای آسیب‌زننده شوید که شما را از کار کردن برای ادامه زندگی باز می‌دارد. داشتن ِ بیمه از کار افتادگی به این معنی است که حتی زمانی که نتوانید کار کنید سهمی از حقوق معمول خود را ، شاید تا مدتها بعد از انقراض ِ غرامت کارگری یا مزایای کارمندی، دریافت خواهید کرد.
درباره مواردی که هنگام انتخاب برنامه خود باید لحاظ کنید، اینجا بخوانید.
 
آیا واقعا به وصیت‌نامه نیاز داریم؟
حتما. اگر نداشته باشید، سرنوشت قیمومیت فرزندتان و دارایی‌هاتان را به دست دادگاه می‌سپارید. سعی کنید که شرایط احتمالی بعد از مرگ خود و همسرتان را در نظر بیاورید.
راهنمای ما به شما کمک خواهد کرد تا از پس این کار سخت احساسی بربیایید.


به دنیا آمدن فرزند ما چه تاثیری در وضعیت مالیاتی مان خواهد داشت؟
شما می‌توانید تقاضای فرم مالیاتی تازه‌ای بر مبنای درآمد خود بدهید. (بهترین کار این است که در اسرع وقت بعد از تولد نوزاد شماره امنیت اجتماعی او را دریافت کنید). به اضافه، واجد شرایط حق اولاد و حق نگهداری فرزند هم خواهید شد.
برای اطلاعات بیشتر، به راهنمای مالیات خانواده مرکز کودک مراجعه نمایید.


آیا بیمه سلامت من باید تغییر کند؟
اگر از طریق محل کار خود بیمه شده‌اید، لازم است که فرزندتان را هم به بیمه سلامت کارفرمای خود اضافه کنید. بیشتر شرکت‌های بیمه سلامت قوانین و سیاست گذاری های خاصی برای فرزندان دارند. از عامل خود بخواهید جزئیات موارد تحت پوشش هزینه درمان کودک و مواردی که تحت پوشش قرار نمی‌گیرند را برایتان ارسال کند.


آیا از پس هزینه نگهداری کودک برمی‌آییم؟
نگهداری کودک بسیار هزینه بردار است. در بازار چرخی بزنید و هزینه‌های مختلف نگهداری را برآورد کنید – مراکز، مهدها، و شیرخوارگاهها از جمله مهمترین شان هستند. اما تنها مسئله پول نیست. قبل از تصمیم‌گیری لازم است هزینه‌های مالی را در کفه دیگر نیاز به نگهداری کودک قرار دهید.


آیا می‌توانم در خانه بمانم؟
تنها راه فهمیدنش آن است که به دقت در وضع درآمد خانواده و هزینه‌ها تامل کنید و آنها را در مقابل هزینه متوسط نگهداری کودک در منطقه سکونت خود ارزیابی کنید. در حالی که به بررسی دارایی خود می‌پردازید، به هزینه‌هایی که با نرفتن سر کار مجبور می‌شوید از بودجه خود حذف کنید بیاندیشید، مثل رستوران یا صرف غذا بیرون خانه، هزینه رفت و آمد، و خشکشویی.

 

 

 

احساس سرما کردن در بارداری طبیعی است؟

احساس سرما کردن در بارداری طبیعی است؟

احساس سرما کردن در بارداری طبیعی است؟

خیلی از زنان در دوران بارداری همیشه گرمشان می شود و گر می‌گیرند، اما بعضی ها هم هستند که مدام احساس سرما می‌کنند و دلشان می‌خواهد یک ژاکت یا یک پتو همیشه کنارشان باشد. اما احساس سرما کردن در بارداری طبیعی است؟ آیا ربطی به سرما خوردگی و بیماریهای ویروسی دارد؟ مهمترنی دلیل احساس سرما در بارداری چیست؟

نترسید شما بیمار نیستید

احساس سرما کردن با سرماخوردگی و آنفلوانزا خیلی فرق دارد. چون در احساس سرما کردن ویروس هیچ نقشی ندارد و فقط به چند عامل وابسته به بارداری ربط دارد. مهمترین عوامل احساس سردی در بارداری را می توان در این ۵ مورد خلاصه کرد:

  • تغییرات هورمونی

برای بسیاری از خانم‌ها، نوسانات هورمونی باعث احساس گرم شدن دائم و یا گرگرفتگی می‌شود. هورمونهای بارداری باعث تغییر متابولیسم بدن می‌شود. تغییر متابولیسم و سوخت و ساز می‌تواند منجر به گرم شدن بدن شود. از طرف دیگر بدن سعی می‌کند این گرما را متعادل کند اما ممکن است گاهی این گرما بیش از حد جبران شود و باعث احساس سرما در دوران بارداری شود.

پیچیدن پتو به دور خود و نوشیدن چای داغ برای گرم شدن
  • تهوع صبحگاهی

اگر جزو آن دسته از زنان باردار هستید که تهوع یا همان ویار بارداری را هم تجربه می کنید، ممکن است احساس سرما هم داشته باشید. کمبود آب بدن می تواند بر میزان سوخت برای حفظ دمای بدن تأثیر بگذارد، این روند می‌تواند به احساس سرما منجر شود. خبر خوب این است، حتی اگر احساس سرما می‌کنید، جنین جایش نرم و گرم است. پس اگر تهوع بارداری دارید و احساس سرما می‌کنید حواستان به آب بدنتان باشد. بهتر است غذاهای کم کالری بخورید و نوشیدنی های طبیعی و از همه مهمتر آب بنوشید.

  • کم خونی

 در بیشتر موارد، احساس سردی مداوم در دوران بارداری دلیلی برای نگرانی نیست. ممکن است کم خونی باعث این احساس سرما شود. به گفته محققان حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد زنان باردار کم خون هستند. شما می‌توانید از طریق رژیم غذایی میزان جذب آهن طبیعی خود را افزایش دهید.

  • عفونت

عفونت هم می تواند باعث احساس سرما در بارداری باشد. بعضی از زنان باردار در این دوره دچار عفونت ادراری می‌شوند.اگر تب ندارید اما سوزش ادرار و گاهی هم احساس سرما می کنید بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید. درباره عفونت ادراری در بارداری بیشتر بخوانید.

آیا احساس سرما کردن در دوران بارداری نشانه سقط جنین است؟

هیچ مدرک علمی مشخصی وجود ندارد که ثابت کند احساس سرما کردن نشانه یا علامت سقط جنین باشد. همانطور که گفته شد هورمونها با یکی سری عوامل دیگر می‌توانند باعث بروز این احساس شوند. پس احساس سرما کردن در اوایل بارداری علامت شناخته شده یا نشانه سقط جنین نیست.

احساس سرما در بارداری نشانه جنسیت جنین است؟

بعضی‌ها اعتقاد دارند احساس سرما در بارداری مربوط به پسر بودن جنین است. البته منظور از احساس سرما، شرایطی نیست که هوا سرد باشد و همه سردشان باشد؛ بلکه در یک وضعیت آب و هوایی متعادل است. احساس سرما در بارداری ممکن است بیشتر در پاها اتفاق بیفتد. البته هیچ دلیل علمی برای این موضوع مطرح نشده است.

گرم کردن پا با پتو و جوراب و نوشیدن چای داغ در سرما

چگونه می توان احساس سرما در بارداری را کنترل کرد؟

  • تا می‌توانید خودتان را گرم نگه دارید، این کار به بدن شما کمک می‌کند تا جریان خون به صورت منظم گردش داشته باشد. وقتی احساس سرما می‌کنید نوشیدنی گرم بنوشید و خودتان را با پتوی گرم بپوشانید.
  • اگر احساس سرما مربوط به تهوع و ویار صبحگاهی است آب بنوشید. برای مقابله با سرما هم بهتر است آب ولرم بنوشید. چون آب سرد ممکن است احساس سرما را بیشتر کند.
  • اگر این احساس سرما مربوط به کم خونی است حتما قرص‌هایی که پزشک تجویز کرده مصرف کنید. سعی کنید رژیم غذایی‌تان طوری تنظیم شود که آهن بیشتری به بدنتان برسد.
  • اگر همیشه احساس سرما دارید لباس گرم بپوشید و وقتی گرمتان شد لباسها را کم کنید.
  • از مصرف آنتی بیوتیک و هر دارویی بدون اجازه پزشک متخصص خودداری کنید چون احساس سرما با خوردن دارو برطرف نمی‌شود.
  • برای استفاده از دمنوشهای گیاهی حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. درباره دمنوش‌های مضر دوران بارداری بیشتر بخوانید.

عوارض قرص‌های ضدبارداری خطرناک است؟

عوارض قرص‌های ضدبارداری خطرناک است؟

عوارض قرص‌های ضدبارداری خطرناک است؟

نمی‌خواهیم شما را قضاوت کنیم. با دلیل روی آوردن‌تان به این داروها کاری نداریم. شاید اوضاع اقتصادی‌تان، آنقدر به سامان نیست که بتوانید عضو دیگری را به خانواده‌تان وارد کنید. شاید شرایط جسمی‌تان، برای مادر شدن رو به راه نیست. شاید وضعیت روانی‌تان آنقدر رو به راه نیست که بتوانید مسئولیت فردی دیگر را برعهده بگیرید.
پیشگیری از صاحب فرزند شدن، تنها دلیل مصرف این داروها نیست. برخی زنان برای کنترل جوش‌های هورمونی صورت‌شان به قرص‌های جلوگیری از بارداری رو می‌آورند، قصد برخی دیگر، منظم کردن چرخه عادت ماهانه است، ابتلا به اندومتریوز، سندرم پیش‌قاعدگی شدید، قاعدگی بسیار شدید یا پردرد هم خیال خوردن این داروها را به ذهن زنان راه می‌دهد.
شاید یکی از این دلایل، یا هزار و یک دلیل دیگر، انگیزه شما برای مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری را تقویت کرده‌اند و قطعا خودتان هم خوب می‌دانید که مطمئن‌ترین راه را برای جلوگیری از بارداری انتخاب کرده‌اید. اما دلیل شما هر چه که باشد، چیزی از عوارض خوردن قرص‌های پیشگیری از بارداری کم نمی‌کند.

آب خوردن هم برایتان سخت است؟

تهوع، یکی از شکایت‌های شایع در میان مصرف کنندگان این داروهاست. بسیاری از زنانی که سراغ این قرص‌ها می‌روند، از تهوع شدیدی که در طول روز آزارشان می‌دهد و اشتهایشان را کم می‌کند، شکایت می‌کنند. البته این زنان با مصرف قرص‌ها در زمان صرف غذا یا خواب، می‌توانند شدت این وضعیت آزار دهنده را کمتر کنند.

سرتان به زودی می‌ترکد؟

سردردی که در کنار تهوع زنان مصرف کننده این داروها را آزار می‌دهد، گاهی تحمل ناپذیر می‌شود و آنها را از ادامه مصرف داروها منصرف می‌کند. البته متخصصان می‌گویند سردرد ناشی از مصرف این داروها به مرور زمان بهبود پیدا می‌کند و در صورتی که ماه‌ها به طول بینجامد، مصرف کننده این داروها، حتما باید به متخصصان مراجعه کند.

آب می‌خورید هم چاق می‌شوید؟

چاقی و افزایش وزن، یکی دیگر از مشکلاتی است که مصرف این داروها با خود می‌آورد. اما نکته آزاردهنده‌تر این است که همه نواحی بدن مصرف کنندگان این داروها، به یک نسبت بار افزایش وزن را به دوش نمی‌کشد. بلکه چربی‌های اضافه، بیشتر در ناحیه شکم، پهلو و ران خود را نشان می‌دهد.

درد پستان کلافه‌تان کرده؟

حساسیت در ناحیه پستان‌ها و درد بافت این ناحیه، یکی دیگر از عوارض مصرف این داروهاست. افزایش کیست‌‌های ناحیه پستان، مشکلی است که برخی از مصرف کنندگان داروهای جلوگیری از بارداری آن را گزارش می‌کنند. درحالی که این داروها احتمال ابتلا به سرطان تخمدان و رحم را کاهش می‌دهند، اما خطر ایجاد توده‌های دردسرساز در سینه را بیشتر می‌کنند.

هر ماه چند روز اعصاب ندارید؟

گرچه برخی از خانم‌ها کمتر شدن عوارض روانی سندرم پیش از قاعدگی را با مصرف این داروها تجربه می‌کنند، برخی دیگر از هجوم احساسات منفی، افسردگی و خمودگی با مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری خبر می‌دهند. اگر شما هم از دسته دوم هستید، بهتر است برای تغییر دادن داروی مصرفی‌تان، با پزشک خود مشورت کنید.

میان خودتان و همسرتان دیوار کشیده‌اید؟

تاثیراتی که مصرف این داروها بر هورمون‌های بدن شما می‌گذارند، ممکن است میل جنسی‌تان را نشانه بگیرند. کاهش میل جنسی و آزار دهنده و دشوار شدن برقراری رابطه زناشویی، از دیگر مشکلاتی است که مصرف کنندگان قرص‌های جلوگیری از بارداری آن را گزارش می‌کنند.

روزه گرفتن در بارداری کدام ماه مجاز و کدام ماه ممنوع!

روزه در بارداری

روزه در بارداری

شرایط و تغذیه زن حامله برای روزه در بارداری

بسیاری از خانم های باردار با آغاز ماه رمضان بدون هیچ مشکلی روزه می گیرند . روزه گرفتن زنان باردار در ماه رمضان بر طبق نظرات مراجع تقلید واجب نیست و اگر خانم بارداراحساس کند با روزه داری به جنین و خودش آسیب می رسد ، نباید روزه بگیرد .

اما خانم های بارداری که سه ماهه اول بارداری را گذرانده اند ، مادر و جنین در رحم هر دو قوی هستند و بارداری سالم و بی خطری را بدون ابتلا به بیماری های زمینه ای می گذرانند ، در صورت تمایل و مشورت با پزشک خود می توانند روزه بگیرند اما باید نکاتی را رعایت کنند. در این بخش از بیا نی نی به بیان نکاتی درباره روزه گرفتن خانم های باردار می پردازیم.

محدودیت های روزه در بارداری

روزه داری در 3 ماهه اول بارداری؛ ممنوع!

مغز جنین در سه ماهه اول به گلوکز مستقیم مادر احتیاج دارد و در حال رشد است بنابراین خانم های باردار نباید در سه ماهه اول بارداری روزه بگیرند . همچنین در سه ماهه اول بارداری میزان کتون موجود در خون جنینی افزایش می یابد و این افزایش سبب رشد نکردن جنین می شود و بر قدرت یادگیری کودک تاثیرگذار است.

شرایط روزه داری در 3 ماهه دوم و سوم

خانم های بارداری که در سه ماهه دوم و سوم بارداری قرار دارند و مبتلا به هیچ بیماری زمینه ای نیستند و از نظر جسمی سالم هستند ، می تواند با رعایت مواردی روزه بگیرند.

1. این خانم ها باید حد فاصل بین افطار تا سحر مایعات فراوان بنوشند .

2. غذاهای دارای فیبر مثل میوه و غلات مصرف کنند.

3. به علت احتمال ابتلا به دیابت شیرینی و قند زیاد مصرف نکنند و از مصرف قندهای کنستانتره مثل زولبیا و بامیه خودداری کنند و خرما و کشمش نیز کمتر مصرف نمایند.

4. این خانم های روزه دار بهتر است هر روز کتون ادرار خود را در ساعت های 12، 14، 16، 18 و 20 آزمایش کنند. اگر کتون ادرار آنها در ساعت 12 یا 14 افزایش یابد نباید روزه بگیرند اما در ساعت 18 و 20 بالا بودن کتون ادرار عادی است و مانعی ندارد.

چگونگی اندازه گیری کتون ادرار : برای اندازه گیری کتون ادرار نوارهایی وجود دارد که می توان آنها را از داروخانه تهیه کرد و طریقه استفاده از این نوارها را از پزشک خودپرسید.

5. از 36 هفتگی به بعد روزه گرفتن برای زنان باردارتوصیه نمی شود زیرا آنها باید در این روزها به مصرف مایعات و مواد غذایی کافی بپردازند و خود را برای زایمان آماده کنند.

6. یکی از عوامل مهم در زمینه روزه گرفتن زنان باردار مدت زمان روزه داری است. اگر ماه رمضان در فصل تابستان باشد و ساعات طولانی و گرمی را به روزه داری بپردازید در این شرایط خانم های باردار در معرض خطر کم آبی قرار می گیرند و روزه داری برای آنها ضرر دارد.

احکام روزه گرفتن زن باردار

شرایط روزه گرفتن در بارداری

آمادگی برای روزه گرفتن در بارداری

اگر در دوران بارداری به سر می برید و تمایل به روزه داری دارید قبل از فرا رسیدن ماه رمضان بهتر است موارد زیر را انجام دهید:

با پزشک خود درباره روزه داری صحبت کنید و از او بخواهید با توجه به عوارض احتمالی روزه گرفتن مانند ابتلا به دیابت حاملگی، و کم خونی سلامتی شما را بررسی کنند.

هنگام روزه داری باید قند خون خود را زود به زود کنترل کنید.

در صورت مصرف زیاد نوشیدنی های حاوی کافئین مثل چای، قهوه ، نوشابه،چای سبز و شکلات و … ، قبل از فرا رسیدن ماه رمضان برای پیشگیری از بروز سر درد، مصرف این نوع نوشیدنی ها راکم کنید. توجه کنید یک خانم باردار نباید بیش از 200 میلی گرم کافئین یا 2 فنجان نسکافه در روز مصرف کند .

در صورت اشتغال به کار ازکارفرمای خود بخواهید تا زمان استراحت بیشتری برای شما در نظر بگیرد و یا در این ماه شما را از اضافه کاری معاف کند.

برای تعیین یک برنامه تغذیه ای عالی بهتر است نزد دکتر تغذیه بروید.

– هر آنچه از غذاها و نوشیدنی که مصرف می کنید در یک برگه بنویسید تا بدانید چه مواد غذایی را کمتر و کدام را بیشتر می خورید.

پیش از فرا رسیدن ماه رمضان کارها و خرید های خود را انجام دهید.

وزن خود را مرتب در زمان روزه داری در خانه چک کنید.

وزن گیری در بارداری

چگونه در بارداری روزه بگیریم؟

علائم خطر روزه در بارداری

اگر هنگام روزه داری علائم زیر را داشتید فورا با پزشک خود تماس بگیرید:

1. اگر حرکت جنین تغییر نمود و احساس کردید جنین زیاد حرکت نمی کند یا لگد نمی زند.

2. اگر دچار دردهای انقباضی که می تواند علامت زایمان زودرس باشد، دچار شدید.

3. اگردچار سرگیجه، ضعف، گیجی، و یا خستگی شدید و پس از استراحت نیز خوب نشدید ، سریع روزه خود را باطل کنید و مقداری آب حاوی نمک و شکر بنوشید و با پزشک خود تماس بگیرید.

4. اگر با روزه اری متوجه شدید که وزن اضافه نمی کنید و دائما وزنتان کاهش می یابد.

5. اگر علائم کم آبی بدن مانند تشنگی شدید ، ادرار کم ، ادرار تیره رنگ ، بوی بد ادرار را دارید . این علائم ممکن است شما را به عفونت های دستگاه ادراری و مشکلات دیگر مبتلا نماید.

6. اگردچار سر درد، تب، و درد در نواحی مختلف بدن می شوید.

7. اگر دچار حالت تهوع می شوید.

توصیه هایی برای روزه گرفتن آسان در بارداری

خود را در ماه رمضان فقط به افطار و سحر محدود نکنید و به جای خوردن زیاد غذا در این دو وعده ، چندین وعده متعادل و مغذی بخوریدتا بتوانید وزن خود را حفظ کنید و دچار یبوست، سردرد، سوءهاضمه و بی حالی نشوید.

برای حفظ سلامتی خود در روزه گرفتن یک بار در هفته شیرینی جات مصرف کنید.

بعد از شام استراحت کنید و سپس کارهایتان را انجام دهید.

قبل از خواب و دیرهنگام اسنک مصرف نکنید، و بهتر است آن را در وعده سحری بخورید.

روزه داری زن حامله

نکات مهم برای روزه گرفتن در بارداری

بهترین وعده سحری برای زنان باردار

مهم ترین وعده غذایی در ماه رمضان که سبب تامین انرژی لازم برای کل روز می شود ، سحری است ، پس این وعده غذایی را از دست ندهید؛ زیرا چنانچه در بیا نی نی توضیح داده ایم اصلی ترین بخش سوخت بدن را طی روز تامین می کند و سبب کاهش احساس گرسنگی، سردرد و خواب آلودگی می شود.

غذاهای با میزان فیبر بالا، کربوهیدرات های پیچیده مانند غلات سبوس دار و حبوبات مصرف کنید زیرا زمان زیادی طول می کشد تا بدن این ترکیبات را شکسته و استفاده کند پس سبب تامین بهتر انرژی در طی روزمی شود.

یک وعده غذایی سالم سحری می تواند شامل:

نان تهیه شده از غله کامل و پخته شده با روغن ، صبحانه غله کامل مانند کرن فلکس “corn flakes” و مشابه آن یا شیر نیمه چرب؛ میوه های تازه و خشک شده مثل موز و خرما؛آجیل بدون نمک باشد.

بهترین افطار برای زنان باردار روزه

برای متعادل ساختن قند خون سه عدد خرما، آبمیوه و شیر

سالاد یا سبزیجات فصل تازه

سوپ رقیق مرغ یا سوپ سبزیجات

حلیم

غذای مناسب افطار

غذاهای مناسب افطار برای زنان باردار روزه دار

بهترین شام برای خانم باردار روزه

مصرف پروتئین مانند مصرف مرغ، گوشت، ماهی یا حبوبات

مصرف ترکیبی از کربوهیدرات هامانند برنج قهوه ای، پاستا با غله کامل و نان کامل مانند سنگک

مصرف سبزیجات

از خوردن غذاهای سرخ شده پر روغن و چاق کننده پرهیز کنید زیرا سبب پر شدن معده و سوء هاضمه می شود و مواد مغذی کامل را به شما نمی رساند .

به جای خوردن شیرینی جات مصنوعی مانند زولبیا و بامیه یک کاسه سالاد میوه یا کاسترد بخورید.

 

تعیین جنسیت از روی ویار، شواهد علمی چه می‌گویند؟

تعیین جنسیت از روی ویار، شواهد علمی چه می گویند؟
تعیین جنسیت از روی ویار زنان باردار، سرگرمی مادربزرگ‌های خانواده است. اما شواهد علمی مبنی بر وجود ارتباطی میان ویار و جنسیت جنین وجود ندارد.

تعیین جنسیت از روی ویار، شواهد علمی چه می گویند؟
 
بیا نی نی | بخش مادر و کودک – هنگامی که باردار هستید؛ خانواده، دوستان و حتی غریبه‌ها دوست دارند جنسیت جنین شما را پیش بینی کنند. بسیاری از افسانه‌ها و داستان‌های مادر بزرگ‌ها به تعیین جنسیت جنین از روی ویار مادر می‌پردازد. هم‌چنین نحوه بالا آمدن شکم، داشتن تهوع صبحگاهی و حتی سلامت و درخشندگی پوست و مو‌های مادر در بارداری را به جنسیت جنین مرتبط می‌دانند.


در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از این مطلب مد نظر شماست؛ از طریق فهرست موضوعی زیر سریع‌تر به آن دسترسی پیدا کنید.

  • تعیین جنسیت از روی ویار
  • دلیل ویار زنان در بارداری
  • روش مدیریت ویار در بارداری
  • جمع بندی

تعیین جنسیت از روی ویار

برای دهه‌ها افسانه‌هایی با مضمون تعیین جنسیت از روی ویار دهان به دهان نقل شده است. با این تصور که از روی تمایلات غذایی مادر جنسیت جنین را تعیین کنند. گفته می‌شود که اگر شما به خوردن غذا‌های شیرین مانند شکلات، میوه‌ها و لبنیات تمایل دارید، جنین‌تان دختر است. اگر احساس می‌کنید که نیاز به خوردن غذا‌های شور، ترش، غذا‌های گوشتی، چیپس یا پیتزا دارید، در انتظار یک پسر هستید! اما نکته مهم در این بین این است که آیا دلایل علمی در پس این افسانه‌ها وجود دارد یا خرافه‌ای بیش نیستند؟
بگذارید همین حالا خیالتان را آسوده کنیم، این افسانه‌ها پشتوانه علمی ندارد!
پژوهش‌های اندکی که پیرامون ارتباط میان ویار زنان و جنسیت فرزندانشان انجام شده، هیچ رابطه معنادارای را نشان نداده است. بدین معنی که تعیین جنسیت از روی ویار تقریبا غیر ممکن است. البته بدین معنا نیست که تمایل غذایی شما کاملا بی‌معنی است! تمایلات غذایی زنان باردار نشان از نیاز‌های جسمی-تغذیه‌ای آنان دارد که بایستی مورد توجه قرار گیرد. اما اگر علاقه‌مند به دانستن جنسیت فرزند خود هستید، بهترین زمان و راه تعیین جنسیت جنین انجام سونوگرافی در هفته ۱۶ بارداری و پس از آن است. نتیجه این سونوگرافی ۹۹ تا ۱۰۰ درصد دقیق است.
 
ویار شوری در بارداری
یک مطالعه جالب بر روی تعدادی از زنان در در سه ماهه دوم بارداری نشان داد که ۱۳ ٪ آن‌ها معتقد به تعیین جنسیت از روی ویار و تمایلشان به غذا بودند. در حالی که بیشتر زنان حاضر در این پژوهش آرزوی دختر دار شدن داشتند، مادران تحصیل کرده و دارای مدرک دانشگاهی، تمایل بیشتری به پسر دار شدن داشتند. متاسفانه این پژوهش مادران را تا زمان زایمان دنبال نکرد، بنابراین نمی‌دانیم که آیا این زنان جنسیت فرزندشان را درست پیش بینی کرده خود بودند یا خیر.
آنچه که مشخص است، این است که بیشتر زنان در دوران بارداری تمایل به خوردن غذا‌های شور و نمکی دارند و از غذا‌های شیرین استقبال نمی‌کنند. بنابراین، اگر افسانه تعیین جنسیت از روی ویار حقیقت داشت، بایستی تعداد نوزادان پسر چندین برابر دختران می‌بود!

 

علائم بارداری پسر (جنین پسر) چیست؟
علائم بارداری دختر (جنین دختر) ، از خرافه تا واقعیت


دلیل ویار زنان در بارداری

با اینکه حدود سه چهارم زنان باردار به ویار مبتلا می‌شوند، هنوز دلیل قطعی آن مشخص نشده است. با این حال، بیشتر پزشکان متخصص مراقبت‌های بارداری بر این باورند که ویار به احتمال زیاد در نتیجه تغییرات هورمونی و یا کمبود‌های تغذیه‌ای ایجاد می‌شود.
بارداری و تغییرات هورمونی همگام با هم پیش می‌روند و موجب بروز اتفاقات زیادی در بدن زنان باردار می‌شوند. ویار در بارداری موجب بروز تهوع صبحگاهی، تغییر در سلیقه غذایی و مشام زنان می‌شود که ممکن است نتیجه تغییرات هورمونی باشد؛ برای نمونه، اگر هر روز صبح یک تخم مرغ آبپز برای صبحانه می‌خوردید، اکنون از فکر کردن به آن هم حالتان بد می‌شود!
 
جنین پسر
 
همین اتفاق در بارداری موجب می‌شود که تمایل به غذا‌هایی پیدا کنید که قبلا سمتشان هم نمی‌رفتید! بسیاری از زنان، برای اولین بار هوس کله پاچه در بارداری می‌کنند! تغییرات هورمونی بر احساسات شما نیز تاثیر می‌گذارد، بنابراین میل به خوردن غذا‌های چرب نیز ممکن است تحت تاثیر هیجانات درونی شما باشد.
کمبود مواد غذایی توضیح منطقی دیگری برای ویار دوران بارداری است. تمایل به خوردن برخی از غذاها، به دلیل نیاز‌های تغذیه‌ای بدن در دوران بارداری است. گرایش به غذا‌های خاص ممکن است راه بدن شما بیان کمبود‌های تغذیه‌ای باشد. برای نمونه، به طور ناگهانی متوجه می‌شوید که همین حالا نیاز به خوردن استیک دارید، دلیل این حالت شما ممکن است کمبود آهن باشد. و لزوم مصرف آهن در بارداری را به شما یادآوری کند.  یکی دیگر از ویار‌های معمول در بارداری خوردن شور است. ممکن است به این دلیل باشد که بدن شما نیاز به آب بیشتری دارد. خوردن نمک باعث تشنگی شده و موجب مصرف بیشتر مایعات می‌شود.
بنابراین، بایستی رژیم غذایی بارداری مناسب و متنوعی از سبزیجات تازه، میوه‌ها و چربی‌های سالم داشته باشید تا مطمئن شوید که تمام مواد غذایی مورد نیاز بدن را دریافت می‌کنید.
 
جنین دختر
 

روش مدیریت ویار در بارداری

فارغ از اینکه تمایل به خوردن غذا‌های شور یا شیرین در دوران بارداری دارید، انتخاب‌های سالمی را برایتان معرفی می‌کنیم. بدین ترتیب هم تمایل خود را برآورده می‌سازید و هم مواد مغذی را به بدنتان می‌رسانید.
1 – اگر تمایل به خوردن شیرینی دارید، به جای خوردن یک ظرف بزرگ بستنی، گزینه‌های زیر را در نظر بگیرید:
  • یک کاسه ماست یونانی به همراه یک قاشق غذاخوری عسل
  • ریختن سس شکلات بر روی میوه‌های تازه
  • اسموتی توت فرنگی، تمشک و موز به همراه عسل

2 – اگر تمایل به خوردن غذا‌های شور دارید. به این گزینه‌ها فکر کنید:

  • تهیه پاپ کورن در خانه با نمک کافی
  • افزودن تعدادی زیتون به سالاد
  • تهیه یک میان وعده سالم از برش‌های سیب و پنیر چدار ورقه‌ای

جمع بندی

  • در حال حاضر شواهد کافی برای درستی تعیین جنسیت از روی ویار وجود ندارد.
  • ویار در دوران بارداری اطلاعاتی در مورد جنسیت جنین به شما نمی‌دهد، اما کمک می‌کند تا نیاز‌های تغذیه‌ای خود را بشناسید.
  • داشتن یک رژیم متعادل و سرشار از مواد مغذی، موجب رشد سالم جنین می‌شود.
  • با ایجاد تغییرات کوچکی در رژیم غذایی خود علاوه بر حفظ تمایلات غذایی، می‌توانید بارداری سالمی داشته باشید.

غذا‌های ممنوعه در بارداری، خوردن این ۱۰ ماده را فراموش کنید


آیا شما به تعیین جنسیت از روی ویار باور دارید؟ چه تجربه‌ای در این زمینه داشته اید؟ تجربیات خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

برگرفته از: melaniemcgrice

والدین خانه‌دار: بررسی کلی

والدین خانه‌دار: بررسی کلی

والدین خانه‌دار: بررسی کلی

 

گزینش ماندن در خانه


برای بسیاری از والدینی که همراه با فرزندان خود در خانه می‌مانند، این تصمیم گزینه‌ی آسان و راحتی نیست. ما با در نظر گرفتن درآمد و رضایت کاری خود تصمیم می‌گیریم که آیا ماندن در خانه و مراقبت از فرزندانمان ارزش صرف‌نظر کردن از این مزایا – که مستلزم قربانی کردن خیلی چیزها است –  را دارد یا نه.
برای برخی از ما، این تصمیمی صرفا اقتصادی ا‌ست، برای دیگران کمبود امکانات مراقبت خوب از کودکان محرک اصلی است، در حالی که برخی دیگر می‌خواهند خود آن کسی باشند که نیازهای روزانه و در حال رشد کودک را برآورده می‌سازند. دلیل این گزینش هرچه باشد، باید بدانیم که ما تنها نیستیم: تقریبا  نیمی از خانواده‌ها ، دست کم در سالهای نخست زندگی کودک‌شان، این گزینه را انتخاب می‌کنند.
طبق سرشماری سال 2000، 48 درصد از کودکان زیر 2 سال – و 25 درصد از کودکان بین 3 تا 6 سال- تحت مراقبت والدین خود هستند. و در خانواده‌هایی که در آنها مادر شاغل است، 14 درصد از کودکان تحت مراقبت پدر قرار دارند.
اگر از هریک از والدین خانه‌دار بپرسید چرا چنین کاری می‌کند، پدران و مادران پاسخ مشابهی خواهند داد که شانس شریک شدن در دستاوردهای رشدی کودک خود برایشان ارزش زیادی دارد، و همچنین این که بدانند مسئول مراقبت از فرزند خود هستند نوعی احساس اطمینان در ایشان پدید می‌آورد.


نظر متخصصان چیست ؟


برخی متخصصان سالهای نخستین کودکی معتقدند که هیچ جایگزینی برای مراقبت و پرورشی که از جانب والدین تامین می‌شود وجود ندارد، مخصوصا اگر این جایگزین برنامه‌های ضعیف و کم هزینه‌ی مراقبت از کودکان باشد. و دو تحقیق که در سال 2003 منتشر شدند – یکی از آنها را موسسه‌ی ملی سلامت کودک و توسعه‌ی انسانی انجام داده بود و دیگری توسط موسسه‌ی رشد کودک دانشگاه مینسوتا انجام شد – نشان دادند که بچه‌هایی که تمام روز را تحت مراقبت روزانه می‌گذرانند در مقایسه با کودکانی که در خانه هستند دارای سطوح بالاتری از استرس و پرخاشگری هستند.
با این حال، دیگر مطالعات، مثل مطالعه‌ای که در سال 1999 در دانشگاه ماساچوست انجام شد، مخالف و عکس این مطلب را نشان دادند: کودکانی که تحت مراقبت روزانه خارج از خانه قرار دارند از لحاظ تحصیلی و اجتماعی نسبت به آنهایی که در خانه هستند مزیت‌های بسیاری دارند، مخصوصاٌ اگر والدین آنها خود کم‌سواد باشند یا تحصیلات کافی نداشته باشند. و تحقیقات متعددی که درباره رشد کودکان از جانب وزارت‌های ایالتی آموزش در مهدکودک‌ها به عمل آمده، نشان داده است که کودکان بهره‌مند از پرستار بچه یا آنهایی که پیش ‌دبستانی را گذرانده‌اند وقتی وارد مهد کودک می‌شوند از هر دو جنبه‌ی تحصیلی و اجتماعی عملکرد بهتری دارند.
اغلب متخصصان بر این عقیده‌اند که این کیفیت – و نه نوع – مراقبت است که اهمیت دارد. تحقیقات متخصصانی چون الیسون کلارک استوارت از دانشگاه کالیفرنیا در ایروین، نشان داده است که اگر والدین در بعدازظهرها و تعطیلات آخر هفته زمان و توجه متمرکزی به کودکان خود ابراز دارند، کودکان ایشان به همان اندازه‌ی آنهایی که به طور تمام وقت در خانه تحت مراقبت هستند رشد و توسعه خواهند داشت.
لذا گزینه‌ای را برگزینید که برای شما و خانواده‌تان بهترین باشد، و در مورد آن احساس گناه نکنید. و مطمئن شوید که خودتان – یا پرستاری که برمی‌گزینید – بهترین مراقبت را از کودک شما به عمل می‌آورید و مشوق رشد وی هستید.


پرسش‌های اصلی در مورد خانه‌داری


• مزایای آن چیست ؟
• معایب آن چیست ؟
• می‌توانم از پس آن بر بیایم ؟
• آیا راحت است ؟
• اگر دلم برای کار تنگ شد چه ؟
• آیا این کار شکل و پویایی رابطه‌ی من و همسرم را تغییر خواهد داد ؟
• چطور می‌توانم کاری کنم که این گزینه برای من جواب دهد ؟
• آیا می‌توانم در خانه کار کنم ؟


پی‌نوشت


اگر متقاعد شده‌اید که خود بهترین فرد برای مراقبت از کودک‌تان هستید، و وضعیت اقتصادی شما اجازه می‌دهد که با تکیه بر تنها یک منبع درآمد گذران ِ زندگی کنید، و آماده‌ی دادن هزینه‌های احساسی و اقتصادی لازم هستید، خانه‌داری احتمالا برایتان مناسب است. شما لذت و رضایت ناشی از مشاهده‌ی رشد و بالندگی کودک خود را به دست خواهید آورد و کودک نیز از مراقبتی عاشقانه و مسئول بهره‌مند خواهد شد.

 

 

چرا آمپول انوکساپارین در بارداری تزریق می‌شود؟

چرا آمپول انوکساپارین در بارداری تزریق می‌شود؟

چرا آمپول انوکساپارین در بارداری تزریق می‌شود؟

آمپول انوکساپارین چیست؟ چه مواقعی آمپول انوکساپارین در بارداری تجویز می شود؟ تزریق این آمپول در دوران بارداری برای جنین خطرناک نیست؟

آمپول انوکساپارین چیست؟

انوکساپارین باعث رقیق شدن خون می شود، این دارو شبیه هپارین عمل می‌کند. یعنی برای پیشگیری و درمان لخته‌های خطرناک استفاده می‌شود. انوکساپارین با کاهش فعالیت پروتئین های لخته کننده در خون کمک می‌کند تا جریان خون بصورت هموار باقی بماند.

تزریق آمپول در دوران بارداری

دلیل تجویز آمپول انوکساپارین در بارداری چیست؟

مهمترین دلایل تجویز آمپول آنوکساپارین در بارداری به شرح زیر است:

  • جلوگیری از سقط جنین

آمپول انوکساپارین در بارداری برای پیشگیری از سقط جنین و فقط به تشخیص پزشک تجویز می شود. اگر پزشک متخصص این آمپول را برای جلوگیری از سقط جنین تجویز کند، استفاده از آن آن معمولاً تا زمان زایمان ادامه دارد. محققان معتقدند در کسانی که سابقه سقط مکرر دارند تزریق آمپول انوکساپارین باعث کاهش احتمال سقط و مرگ جنین در داخل رحم و همچنین کاهش احتمال زایمان زودرس می شود.

  • جلوگیری از ترومبوز وریدی

یکی دیگر از دلایل تجویز این‌ آمپول در دوران بارداری افزایش خطر ترومبوز وریدی (لخته شدن خون در دیواره سیاهرگ) است. در دوران بارداری و بلافاصله پس از زایمان خطر ترومبوز وریدی بیشتر می شود. برخی از زنان باردار، بیشتر در معرض خطر ابتلا به لخته شدن خون هستند و احتمال ابتلا به ترومبوز در حین بارداری و پس از وضع حمل در آنان باید مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

تزریق آمپول انوکسی پارین به زن باردار توسط پزشک

تزریق آمپول انوکساپارین در دوران بارداری برای جنین خطرناک نیست؟

مصرف این دارو در بارداری مضر نیست. چون به گفته محققان آمپول آنوکسا پارین وارد جفت نمی‌شود و به جریان خون نوزاد نمی‌رسد بنابراین به جنین آسیبی نمی‌رساند اما تجویز آن حتما باید توسط پزشک انجام شود.

قبل از مصرف انوکساپارین به نکات زیر توجه کنید:

  • حتما درباره بیماریهای قلبی که دارید به پزشک اطلاعات بدهید.
  •  اگر همزمان با انوکساپارین داروهای ضد انعقاد خوراکی مثل وارفارین هم استفاده می‌کنید باید به پزشکی که این آمپول را تجویز می‌کند، اطلاع بدهید.
  • دارو هر روز باید در یک ساعت منظم تزریق شود. اگر تزریق امروز ساعت ۱۰ صبح است فردا هم در همین ساعت باید تزریق انجام شود.
  • قبل از استفاده از این آمپول باید روش تزریق آن به خود فرد یا یکی از وابستگان نزدیک او آموزش داده شود.
  • همزمان با انوکساپارین ازداروهای ضد التهاب، آسپرین، مکمل های ویتامین و داروهای گیاهی استفاده نکنید .
  • اگر سر و کارتان به دندانپزشک افتاد حتما باید به او بگویید که از انوکساپارین استفاده می‌کنید.
  • قبل از شروع استفاده از انوکساپارین لیست همه داروهایی را که از قبل مصرف می‌کرده اید به پزشک متخصص بدهید، چون بعضی داروها با انوکساپارین تداخل دارند.

نکته : این دارو برای زنان باردار با مشکل قلبی و به خصوص با دریچه مصنوعی قلب ممنوع است.

چرا برخی از زنان همان ماه اول اقدام، باردار نمی‌شوند؟

چرا برخی از زنان همان ماه اول اقدام، باردار نمی‌شوند؟

چرا برخی از زنان همان ماه اول اقدام، باردار نمی‌شوند؟

یک ماه دیگر هم از انتظارتان گذشت و این بار هم آزمایش‌ها نشان دادند که تا رسیدن به آرزوی مادر شدن، فاصله زیادی دارید. جواب منفی آزمایش خونتان، نگرانتان می‌کند. می‌ترسید هیچ وقت صدای گریه‌های نوزادی را در آغوشتان نشنوید و هیچ وقت کسی شما را «مامان» صدا نکند. حق دارید. وقتی تصمیم‌تان را گرفته‌اید و می‌دانید که تصویر روشنی از آینده خانوادگی‌تان را در ذهن ساخته‌اید، جواب‌های منفی پی در پی آزمایش‌ها، نه تنها مضطرب که آرام آرام افسرده‌تان می‌کند.
بارداری، یکی از شیرین‌ترین زمان‌های زندگی هر زنی است. انتظار شیرینی که شما را برای برعهده گرفتن نقش مادری آماده می‌کند، می‌تواند زندگی‌تان را زیر و رو کند، اما بعید نیست که دوره انتظار شما، مثل بسیاری از زنان دیگر، طولانی‌تر از انتظارتان شود. برای اینکه نگرانی‌تان برطرف شود و این تاخیر در بارداری را «ناباروری» تلقی نکنید، ادامه این مطلب را بخوانید. شاید شما هم بتوانید دلایل باردار نشدنتان را در میان عوامل زیر پیدا کنید.

تاریخچه پزشکی

متخصصان می‌گویند کسانی که به بیماری‌های التهابی ناحیه لگن دچار هستند یا برخی دیگر از بیماری‌های مزمن حوزه زنان و زایمان مثل اندومتریوز آزارشان می‌دهد، برای مادر شدن، باید ابتدا بیماری‌هایی که دچارش هستند را درمان کنند. از نظر پزشکان، این دسته از زنان نابارور نیستند، بلکه عامل مزاحمی سد راه مادر شدنشان شده و با برطرف کردنش، می‌توانند به آرزویشان برسند.

مشکلات بهداشتی

اسپرم‌ها برای بارور کردن تخمک‌ها، باید از دهانه رحم عبور کنند و اگر هر مشکلی در این ناحیه وجود داشته و سلامت دهانه رحم را تهدید کند، تلاش اسپرم‌ها برای رسیدن به تخمک‌ها، ناکام می‌ماند. کسانی که به عفونت‌های تناسلی دچار هستند یا از مشکلات التهابی مربوط به دهانه رحم رنج می‌برند، نیازی به تلقیح مصنوعی یا IVF ندارند. اگر این زنان مشکلات مربوط به ناحیه دهانه رحم را برطرف کنند، زودتر از آنچه که انتظار دارند، بارداری را تجربه می‌کنند. به علاوه راهکارهایی برای تقویت اسپرم‌ها نیز وجود دارد که می‌توانید در این مطلب بخوانید.

سبک زندگی

زنانی که سال‌های سال به اختلالات اضطرابی دچار بوده‌اند و کاری برای درمان این مشکل نکرده‌اند، اغلب در باردار شدن به مشکل برمی‌خورند و همین ناکامی، زمینه را برای بیشتر شدن اضطرابشان هم فراهم می‌کند. از نظر متخصصان، سبک زندگی و وضعیت روانی زنان می‌تواند احتمال باردار شدنشان را تعیین کند. زنانی که شمع 30 سالگی را فوت کرده‌اند، آنهایی که استرس زیادی دارند و کسانی که تغذیه و شیوه زندگی ناسالم دارند، معمولا به سادگی باردار نمی‌شوند.

تعادل pH

شرایط واژن یک زن تاثیر بسزایی را بر بارداری او می‌گذارد. بالا یا پایین بودن غیرطبیعی PH، بر تخمک‌ها تاثیر گذاشته و توانشان برای بارور شدن را کاهش می‌دهد. استفاده مکرر از شوینده‌ها برای حفظ بهداشت ناحیه تناسلی و حتی استفاده از برخی آنتی بیوتیک‌ها، می‌تواند تعادل PH را در این ناحیه برهم بزند و روند باردار شدن فرد را به تاخیر بیندازد.

تخمدان پلی کیستیک

زنانی که به بیماری تخمدان پلی کیستیک (PCOD) یا سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) دچار هستند، نمی‌توانند به سادگی بارداری را تجربه کنند. این اختلال هورمونی که باعث افزایش کیست‌ها در ناحیه تخمدان می‌شود، مسیر باردار شدن را برای یک زن طولانی کرده و در چرخه طبیعی تخمک گذاری بدن او اختلال ایجاد می‌کند.

چاقی

زنان چاق نابارور نیستند، اما در برخی موارد تا زمانی که وزنشان را کاهش ندهند، نمی‌توانند بارداری را تجربه کنند. تراکم چربی‌ها در بدن زنان، می‌تواند روند باردار شدنشان را دچار اختلال کند. به همین دلیل متخصصان، علاوه بر تاکید بر تغذیه سالم در ماه‌های انتظار بارداری، رسیدن به وضعیت جسمی متناسب را هم توصیه می‌کنند. در انتها نیز خوب است بدانید گاهی جواب تست بارداری مثبت است ولی باردار نیستید در این باره نیز خواندن این مطلب را پیشنهاد می‌کنیم.

گناه و احکام سقط جنین از نظر مراجع

گناه سقط جنین

گناه سقط جنین

گناه سقط جنین از نظر مراجع تقلید

سقط جنین یکی از گناهان کبیره است که در فتواهای آیات عظام هم ممنوع اعلام شده است. به نسبت میزان روزهای گذشته از بارداری جنین، کفاره و دیه نیز تعیین می شود. انسان نباید در آفرینش خدا دخالت کند. مراقبت از جنین در رحم، بر عهده مادر است و کاری بسیار واجب می باشد. مادر باید تمام تلاش هود را به کار گیرد تا شرایط لازم برای حفظ سلامت جنین فراهم گردد. اگر مادر به غیر از ضرورت، سقط جنین انجام دهد علاوه بر انجام فعل حرام، باید دیه و کفاره آن را نیز بپردازد. البته از دیه، ارثی به مادر نمی رسد.

کفاره و دیه سقط جنین

سقط جنین حرام و از گناهان کبیره است و مرتکب آن باید توبه کند و کفاره (دو ماه روزه متوالی) دارد. دیه آن هم از قرار زیر می باشد:
جنین از وقتی که در رحم قرار می گیرد، به مدت 40 روز، نطفه است. و دیۀ اسقاط آن در این مدت 20 مثقال شرعی طلای سکه دار است که هر مثقال، هیجده نخود است.
پس از آن، 40 روز علقه یعنی خون بسته شده است و دیۀ آن 40 مثقال است.
بعد، 40 روز مضغه یعنی پارۀ گوشتی است، که دیۀ آن 60 مثقال است. (که مجموع چهار ماه می شود)
پس از آن به صورت استخوان می شود. و دیۀ آن 80 مثقال است.
بعد گوشت روییده و صورت بندی می شود، و دیۀ آن 100 مثقال است. و همین که روح در آن دمیده شد.
اگر جنین، پسر باشد دیۀ او هزار مثقال و اگر دختر باشد 500 مثقال شرعی طلای سکه دار است.
در تمام این دوره ها اگر به جای هر یک مثقال طلا، ده درهم نقره بدهند کافی است و اگر زن حامله از روی عمد کاری کند که جنین او سقط شود باید دیۀ آن را به تفصیلی که بیان شد به وارث جنین بپردازد و خود او از این دیه ارث نمی برد.
چنانچه ورثۀ جنین، مادر را ببخشند، پرداخت دیه از عهده او ساقط می شود. اما در جنینی که روح در آن دمیده شده است، کفاره قتل بر او واجب می باشد.
اما در هر حال تا زنده به دنیا نیامده باشد مطلقاً قصاص ندارد.
به نقل از اسحاق بن عمّار ؛ روزی به امام کاظم علیه السلام عرض کردم :زنی از ترس حاملگی، برای سقط جنین خود دارو می خورد.
حضرت فرمود :جایز نیست.
عرض کردم:هنوز در مرحله نطفه است. فرمود:نخستین چیزی که آفریده می شود نطفه است.
گناه سقط جنین 

نظر مراجع تقلید در مورد سقط جنین

آیت الله العظمی خمینی (ره) :

ختم بارداری به دلایل اقتصادی، حتی اگر خانواده در شرایط دشوار مالی قرار بگیرند، و یا به علت سن مادر و یا کثرت فرزندان مجاز نیست. حتی اگر مادر دچار اختلال روانی نیز باشد سقط جنین برای او مجاز نیست.

آیت الله العظمی خامنه ای :

سقط جنین شرعاً حرام است و در هیچ حالتی جایز نبوده و توبه جدی از آن لازم است و باید دیه سقط جنین پرداخت شود که ‏اگر علقه باشد دیه آن چهل دینار است و اگر مضغه باشد شصت دینار است و اگر استخوان بدون گوشت باشد هشتاد ‏دینار است و دیه به وارث جنین با رعایت طبقات ارث پرداخت می‏شود ولی وارثی که مباشر سقط جنین بوده از آن، سهمی ‏ندارد.‏ دینار شرعی معادل سکه طلا به وزن یک مثقال شرعی (6 /3 گرم) می باشد و قیمت آن را می توان از بازار بدست آورد.
سقط جنین در هر شرایطی حرام است، مگر آنکه استمرار حاملگی برای حیات مادر خطرناک باشد که در این صورت سقط جنین قبل از ولوج روح اشکال ندارد، ولی بعد از دمیدن روح جایز نیست، حتی اگر ادامه حاملگی برای حیات مادر خطرناک باشد، مگر آنکه استمرار بارداری، حیات مادر و جنین هر دو را تهدید کند و نجات زندگی طفل به هیچ وجه ممکن نباشد، ولی نجات زندگی مادر به تنهایی با سقط جنین امکان داشته باشد.
سوال :آیا از بین بردن نطفه ی منعقد شده ای که در رحم مستقر شده، قبل رسیدن به مرحله ی علقه که تقریباً چهل روز طول می کشد، جایز است؟ و اصولاً در کدام یک از مراحل ذیل سقط جنین حرام است:
1. نطفه ی استقرار یافته در رحم؛ حالتی که منی وارد رحم زن شود و بین تخم ذکور و تخمک اناث، امتزاج حاصل گردد که آن را لقاح نیز می گویند.
2. علقه ؛ علقه به معنای خون بسته، دومین مرحله از مراحل جنینی است.
3. مضغه ؛ مرحله ای که جنین شبیه گوشت جویده شده است.
4ـ عظام(قبل از دمیدن روح) ؛ مرحله ای از جنین که استخوان ها به وجود می آیند.
پاسخ :از بین بردن نطفه بعد از استقرار آن در رحم و همچنین سقط جنین در هیچ یک از مراحل بعدی جایز نیست.
 سقط جنین

آیت الله العظمی سیستانی:

انداختن حَمْل پس از انعقاد نطفه، جایز نیست و دیه وکفاره (دو ماه روزه متوالی) دارد، مگر این که باقی ماندن حمل برای مادر ضرر جانی داشته باشد، یا مستلزم حرج شدیدی باشد که معمولاً تحمل نمی‏شود، که در این صورت قبل از دمیدن روح و جان گرفتن جنین اسقاط آن جایز است، و بعد از آن مطلقاً جایز نیست و اگر مادر حمل خود را بیاندازد، دیه آن بر مادر واجب است و باید آن را به پدر یا دیگر ورثه‏ اش بپردازد.
اگر پدر حمل را بیاندازد، دیه‏ اش بر او واجب است و باید آن را به مادر بپردازد.
اگر پزشک این عمل را انجام دهد، دیه بر او واجب است، مگر اینکه وارث ببخشد، هر چند اسقاط جنین به درخواست پدر و مادر باشد. و کافی است در دیه جنین پس از جان گرفتن آن پرداختن پنج هزار و دویست و پنجاه مثقال نقره، اگر جنین پسر باشد، و نصف این مقدار اگر دختر باشد. و ـ بنابر احتیاط واجب ـ دیه جنینی که در رحم بمیرد نیز همین مقدار است.
اگر جنین جان نداشته باشد در صورتی که نطفه باشد کافی است در دیه آن یکصد و پنج مثقال نقره و اگر خون بسته باشد دویست و ده مثقال، و اگر گوشت باشد سیصد و پانزده مثقال و اگر استخوان داشته باشد چهارصد و بیست مثقال، و اگر اعضا و جوارحش کامل باشند پانصد و بیست و پنج مثقال.
بنابر احتیاط واجب، فرقی بین پسر و دختر در فرض جان نداشتن نیست و دمیده شدن روح در نطفه در ماه چهارم است مگر اینکه توسط دستگاه های جدید غیر از آن ثابت گردد.

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی :

کشتن جنین مطلقا حرام است و دیه دارد که به وارث او در صورتی که سبب سقط نباشند می رسد و چنانچه ولوج روح هم شده باشد(جنین روح داشته باشد) کفاره هم دارد ولی تا زنده به دنیا نیامده باشد مطلقاً قصاص ندارد.
سقط جنین 

آیت الله العظمی صانعی :

سقط جنین مطلق حرام است. یعنی چه قبل از روح پیدا کردن و چه قبل از آن، لکن برای رفع خطر از مادر با توجه به نظر کارشناسی و حرج غیرقابل تحمل در صورتی که هنوز روح پیدا نکرده، نمی‏توان گفت حرام است؛ هر گاه شرایط بارداری یا جنین به بروز مشکلات جدی (عسر و حرج) برای مادر یا خانواده بینجامد انجام عمل سقط جنین مجاز است.

آیت الله العظمی سبحانی :

سـقط جنین توسط هر کسی و با هر وسیله ای جایز نیست. اگر مادر در غیر ضرورت کاری کند که فرزندش سقط شود علاوه بر اینکه فعل حرامی را مرتکب شده، باید دیه آن را بپردازد و از آن دیه چیزی به خود مادر به عنوان ارث نمی رسد. حفاظت از بچه در رحم واجب است. (یعنی مادر باید تمام شرایط لازم جهت حفظ و سلامتی بچه را فراهم کند.)
دیه سقط جنین 

آیت الله العظمی مکارم شیرازی:

اسقاط جنین حرام است، ولی هرگاه جنین در مراحل ابتدایی باشد، و به صورت انسان کامل در نیامده باشد، و باقیماندن جنین در آن حالت و سپس تولّد ناقص آن به تصدیق اهل اطّلاع متدیّن باعث عسر و حرج شدید برای پدر و مادر گردد، پایان دادن به حاملگی جایز است، و احتیاطاً باید دیه را بدهند و دیه جنین بر کسانی است که در سقط دست داشته اند، و چنانچه مادر با میل و اختیار، خود را در اختیار طبیب قرار داده که سقط کند نیمی از دیه بر عهدۀ اوست و باید علاوه بر پرداخت دیه از گناه بزرگی که مرتکب شده اند بطور جدی توبه کنند و با اعمال نیک آینده گذشته را جبران نمایند و توجه داشته باشید جنین قبل از آن که روح در آن دمیده شود دارای پنج مرحله است، نطفه، علقه، مضغه، عظام و لحم و دیۀ آن بنابر احتیاط واجب به شرح زیر است:در بیست روز اوّل که نطفه است، 15 مثقال معمولی طلا، و در بیست روز دوّم که علقه است، 30مثقال، و در بیست روز سوّم که مضغه است، 45 مثقال، و در بیست روز چهارم که عظام است، 60 مثقال، و در بیست روز پنجم که لحم است، قبل از آن که خلقت جنین کامل شود و در شکم مادر به حرکت درآید 75 مثقال، و پس از دمیدن روح در پسر دیۀ کامل و در دختر نصف دیۀ کامل تعلّق می گیرد.

آیت الله العظمی بیات زنجانی :

سقط جنین چه روح در آن دمیده شده باشد و یا خیر، حرام است ولی اگر پزشک متخصص و مورد اعتماد، زنده بودن مادر را متوقف بر سقط جنین تشخیص دهد و یا بقای آن در رحم را غیر قابل تحمل برای مادر و یا موجب نقص عضو برای وی بداند، سقط جنین در اینجا مانعی ندارد ولی کفاره را باید بپردازد.

 سقط جنین

آیت الله العظمی وحید خراسانی :

سقط جنین در صورتی که پدر و مادر یا یکی از آنها مسلمان باشند جایز نیست و بنابر احتیاط واجب از سقط جنینی که پدر و مادرش هر دو غیر مسلمان باشند باید اجتناب نمود.

همه چیز درباره غربالگری سه ماهه دوم بارداری

غربالگری سه ماهه دوم بارداری
آزمایش غربالگری سه ماهه دوم بارداری، در هفته‌ی ۱۵ تا ۲۰ بارداری انجام می‌شود و منظور آن تشخیص خطرات ابتلای جنین به بیماری‌های ژنتیکی است. این آزمایش یکی از تست‌های غربالگری یکپارچه است.

غربالگری سه ماهه دوم بارداری
بیا نی نی | بخش مادر و کودک – مهمترین دغدغه والدین در دوران بارداری اطمینان از سلامت فرزندشان پس از تولد است. غربالگری کواد یا غربالگری سه ماهه دوم بارداری، که گاهی به عنوان آزمایش چهارگانه یا نشانگر چهارگانه AFP4 نامیده می‌شود، یک آزمایش خون است که می‌تواند به شما بگوید آیا کودک شما در معرض خطر خاصی هست یا خیر. خطراتی مانند سندروم دان، تریزومی ۱۸ که اختلال کروموزومی است و همچنین نقص مجرا‌های عصبی مانند اسپینا بیفیدا. در ادامه، بیشتر درباره‌ی این آزمایش خواهید خواند.

غربالگری سه ماهه دوم بارداری

غربالگری سه ماهه دوم بارداری، معمولا بین هفته‌ی ۱۵ و ۲۰ بارداری انجام می‌شود. در حالت ایده‌آل، این آزمایش باید هماهنگ با غربالگری سه ماهه اول بارداری باشد. این ترکیب به عنوان غربالگری یکپارچه یا متوالی شناخته می‌شود. اما اگر فرصت غربالگری سه ماهه اول را از دست داده‌اید، غربالگری دوم همچنان می‌تواند اطلاعات خوبی را در اختیار شما قرار دهد.

این آزمایش‌های غربالگری به شما کمک می‌کنند احتمال داشتن بیماری‌های ژنتیکی و نقص‌های مادرزادی را ارزیابی کنید. نتایج می‌توانند به شما کمک کنند که تصمیم بگیرید برای اطمینان از سلامت کودکتان آیا آزمایش آمینوسنتز نیز بدهید یا خیر.

آزمایش‌های غربالگری به شما نشان می‌دهند که چقدر ممکن است کودک شما شرایط خاصی داشته باشد، اما تنها آزمایش آمینوسنتز است که می‌تواند مشخص کند آیا کودک واقعا به شرایط خاصی دچار هست یا خیر. در حالی که غربالگری سه ماهه دوم بارداری هیچ خطری برای مادر و کودک ندارد، آمینوسنتز خطر ناچیز سقط جنین را در بر دارد.

چطور می‌توانید آزمایش مناسب خود را تشخیص دهید؟  

در حال حاضر کنگره بیماری‌های زنان و زایمان آمریکا، توصیه می‌کند که زنان در هر سنی، هر دو آزمایش غربالگری بارداری را انجام دهند. متخصص نیز باید جایگزین‌های دیگر و مزایا و معایب هریک را با بیمار در میان بگذارد. اگر به اطلاعات بیشتری نیاز داشتید، می توانید به یک مشاور ژنتیکی یا پزشک مادر و جنین مراجعه کنید. اما در نهایت تصمیم اینکه کدام آزمایش ها را انجام دهید، کاملا شخصی و وابسته به نظر خود شماست.

سونوگرافی بارداری

بسیاری از زنان، آزمایش غربالگری سه ماهه اول بارداری را انجام داده و سپس براساس نتایج آن تصمیم می‌گیرند که چه آزمایش‌های دیگری را انجام دهند. آزمایشاتی که کمک می‌کند متوجه شوند، کودکشان در خطر ابتلا به بیماری ژنتیکی و یا بیماری ای است که با غربالگری تشخیص داده نمی‌شود. و یا شاید بخواهند تا جای ممکن از سلامت کودک آگاه شوند و حاضر به پذیرفتن خطرات سقط هستند. در نهایت برخی افراد آزمایش‌های غربالگری را انجام می‌دهند و برخی نه.

آزمایش غربالگری چگونه انجام می‌شود؟

غربالگری معمولا با یک آزمایش خون در هفته‌های ۱۵ تا ۲۰ بارداری انجام می‌شود. نمونه خون به آزمایشگاه می‌رود و در عرض یک هفته نتیجه به شما اعلام می‌شود. این آزمایش میزان چهار ماده را در خون شما مشخص می‌کند:
  • AFP: آلفا فتو پروتئین، پروتئینی است که توسط جنین تولید می‌شود.
  • hCG: یک هورمون تولید شده جفت است.
  • استریول: استریول یک هورمون تولید شده توسط جنین و جفت است.
  • inhibin-A: یک هورمون تولید شده توسط جفت است.
 
معاینات بارداری
AFP بالا می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد. جنین در طول بارداری AFP تولید می‌کند و مقدار مشخصی از آن باید از جفت به خون مادر نفوذ کند. اگر این میزان از حد انتظار بیشتر باشد، به این معناست که احتمالا بیش از یک نوزاد را باردار هستید و یا سن جنین از آنچه که فکر می‌کنید بیشتر است. اما در برخی موارد، این می‌تواند نشانه حفره‌ای غیرعادی در سر، شکم و یا ستون فقرات جنین باشد که AFP را نشت می‌دهد. در موارد نادر نیز نشان از مشکل کلیوی دارد و گاهی نیز هیچ یک از اینها نیست.
 
AFP پایین، استریون پایین، hCG بالا و inhibin-A بالا، مرتبط با خطر سندروم داون هستند. سطوح پایین سه مورد اول، به این معناست که کودک با احتمال زیادی در معرض داشتن تریزومی ۱۸ است، یک ناهنجاری مزمن‌تر، اما غیر رایج.
بعضی نتایج نیز بیانگر این هستند که شما ممکن است در معرض خطر بالایی برای مشکلاتی مثل زایمان زودرس، محدودیت رشد داخل رحمی یا سقط جنین هستید. دانستن اینها می‌تواند به شما و پزشکتان کمک کند که بیشتر به دنبال یافتن علائم مشکلات یا خطرات باشید.

نتایج چگونه محاسبه می‌شوند؟

برای تعیین خطر ابتلای نوزاد به سندروم داون یا تریزومی ۱۸، میزان هر ماده، همراه با سن حاملگی و سن شما در یک فرمول قرار می‌گیرند. سن شما نیز یک عامل به حساب می‌آید، چرا که اگرچه هرکسی ممکن است فرزندی با ناهنجاری کروموزومی داشته باشد، اما خطر ابتلا به آن با افزایش سن مادر بالا می‌رود.
برای تعیین خطر ابتلا به نقص مجرا‌های عصبی، سطح AFP به همراه سن حاملگی و سن شما و چند فاکتور دیگر در یک فرمول محاسبه می‌شوند.
اگر آزمایش غربالگری سه ماهه دوم بارداری را به عنوان بخشی از غربالگری یکپارچه داشته باشید، نتایج آن با آزمایش‌های سه ماهه اول ترکیب خواهند شد و ارزیابی دقیق‌تری به شما ارائه می‌شود.

نتایج آزمایش غربالگری چقدر دقیق هستند؟

غربالگری سه ماهه دوم بارداری، همه‌ی عوامل برای ابتلای نوزاد به بیماری‌های ژنتیکی را بررسی نمی‌کند، بنابراین ممکن است آزمایش به شما بگوید احتمال ابتلا به این بیماری‌ها کم است در حالی که نوزاد به آن مبتلا باشد. این نتیجه منفی کاذب نامیده می‌شود و ممکن است شما را در تصمیم گیری دچار اشتباه کند.
از طرف دیگر، این تست ممکن است کودک شما را در معرض ابتلا به این بیماری‌ها نشان دهد در حالی که حال نوزاد خوب است و این یک نتیجه‌ی مثبت کاذب است. این اتفاق نیز باعث می‌شود شما به سراغ آزمایش‌های بیشتری بروید و سلامت کودک را بی دلیل در خطر قرار دهید.
 
نتایج آزمایشات بارداری
آزمایش غربالگری سه ماهه دوم بارداری، حداقل ۷۰ درصد از کودکان مبتلا به تریزومی ۱۸ و ۸۵ درصد مبتلایان به ناهنجاری‌های عصبی را تشخیص می‌دهد؛ و در مورد سندروم داون، این آزمایش حدود ۸۱ درصد نوزادان مبتلا را تشخیص می‌دهد.
این بدان معناست که اگر شما کودک مبتلا به سندروم داون را باردار باشید، ۸۱ درصد احتمال دارد که این آزمایش بیماری را به شما نشان بدهد. در مورد درصد احتمال ابتلا به تریزومی ۱۸ و اختلال‌های مجرای عصبی نیز به همین معناست. در واقع می خواهیم بگوییم  که نتیجه‌ی مثبت آزمایش مثلا در مورد سندروم داون، به این معنا نیست که کودک ۸۱ درصد احتمال دارد به بیماری مبتلا باشد.
 
این آزمایش همچنین ۵ درصد احتمال اشتباه مثبت دارد. یعنی ممکن است پاسخ یک بیماری مثبت باشد و درواقع هیچ مشکلی وجود نداشته باشد. در این صورت، ۵ درصد از کودکانی که در معرض این آزمایش قرار می‌گیرند و نتیجه‌ی مثبتی را دریافت کرده‌اند، در واقع سالم هستند. براساس این نتیجه مثبت اشتباه، مادران ممکن است به دنبال آزمایشات دیگر بروند که می‌تواند سلامت جنین سالم را تهدید کند. 

در نهایت برای تصمیم گیری در رابطه با انجام آزمایشات بیشتر، با مشاور ژنتیکی و پزشک متخصص مادر و جنین مشورت کنید. از آنها بخواهید مزایا و معایب و خطرات آزمایشات را برای شما بازگو کنند و بعد به سراغ آزمایش های بعدی بروید.
به احتمال زیاد به شما پیشنهاد می‌شود به سراغ آزمایش سطح دوم یا هدفمند بروید.

  • اگر سطح AFP بالایی داشته باشید، آزمایش سونوگرافی غربالگری به شما تجویز می‌شود. این کار به شما و پزشکتان امکان می‌دهد که ستون فقرات و سایرت قسمت‌های بدن جنین را بررسی کنند و همچنین تشخیص دهند که آیا دوقلو دارید یا خیر.
     
  • اگر کودک شما بر اساس آزمایش غربالگری سه ماهه دوم بارداری، مبتلا به نقص مادرزادی تشخیص داده شود و شما تصمیم بگیرید بارداری را ادامه دهید، تیم پزشکی قادر خواهد بود وضعیت شما را در طول بارداری تحت نظر قرار دهد تا زمانی که کودک به دنیا بیایید و روی او جراحی انجام شود.

  • اگر کودک مبتلا به سندروم داون یا تریزومی ۱۸ تشخیص داده شود، سونوگرافی می‌تواندبه پزشک نشانه‌های بیشتری از بیماری نشان دهد. این نشانه‌ها شامل علائم مربوط به ماهیچه‌ها، مشکل کلیوی، وجود بافت پشت گردن نوزاد، یا هرگونه نشان فیزیکی غیرعادی در بدن نوزاد است.

  • مشاهده‌ی هریک از این نشان‌ها بیانگر نقص در کودک خواهد بود، اما نتیجه هنوز قطعی نیست. در نهایت آزمایش آمینوسنتز است که با احتمال تشخیص ۹۹ درصد به شما پیشنهاد می‌شود. انجام این آزمایش بستگی دارد که آگاهی از سلامت جنین چقدر برای شما مهم باشد، زیرا احتمال کمی وجود دارد که این آزمایش موجب سقط جنین شود.  

شما آزمایشات غربالگری در دوران بارداری را چقدر ضروری و مفید می‌دانید؟ اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید آن را با ما و سایر کاربران بیا نی نی به اشتراک بگذارید. 

برگرفته از: babycenter.com