خراسان/ در ماه‌مبارک رمضان که ساعت و برنامه زندگی تغییر می‌کند درس خواندن بچه‌ها هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد. فاصله طولانی بین سحر تا افطار موقعیت جدیدی را به وجود می‌آورد. باید بهترین موقعیت‏‌ها را در شرایط جدید پیدا کنید و بر اساس این موقعیت‌ها برنامه‌ریزی کنید. در این مطلب می‌خواهیم چند پیشنهاد بدهیم به مادران عزیز برای این‌که چگونه در ماه‌رمضان شرایط را برای بالا بردن کیفیت درس‌خواندن بچه‌ها فراهم کنند.
 
۷ توصیه برای افزایش کیفیت درس‌خواندن بچه‌ها
۱- بعد از افطار و پس از استراحتی کوتاه، بچه‌ها کار درسی را آغاز کنند و با استفاده از یک برنامه‏ ریزی منظم و حساب‏ شده، آن را تا نزدیکی‏‌های ساعت ۱۱ شب ادامه دهند و یازده شب تا سحر بخوابند.
۲- بهتر است کمک کنید بچه‌ها بعد از سحر بیدار بمانند و تا ساعتی که می‌توانند درس بخوانند.
۳- زمان بعد از سحر بهترین موقع برای مطالعه دروس دشوار است. خواندن دروس تخصصی را بعد از خوردن سحری آغار کنند.
۴- زمان استراحت بین درسی در ماه رمضان باید کوتاه‌تر از قبل باشد تا بتوان از حداکثر توانایی و انرژی ذهنی برای مطالعه استفاده کرد.
۵- هنگامی که فرزندان‌تان گرسنه هستند و حوصله‌ مطالعه ندارند، دروس سبک‌تر را برای مطالعه و مرور کردن به آن‌ها پیشنهاد بدهید.
۶- جای شب و روز را عوض نکنید، تحقیقات نشان داده که بهترین زمان برای داشتن خواب عمیق و کامل بین ساعات ۱۱ شب تا ۵ صبح اتفاق می‌افتد و هیچ چیز نمی‌تواند جای خواب شب را بگیرد. در صورت عوض کردن شب و روز بازگرداندن آن به حالت عادی برای دانش‌آموزان بسیار مشکل خواهد بود. پس برای بازدهی مطالعاتی بیشتر بهتر است که شما فرزندان‌تان را تشویق کنید از۱۱ شب تا نزدیک سحر خوب بخوابند و بیدار نمانند؛ بعد هم مقداری مطالعه بعد سحر داشته باشند.   
۷- دانش‌آموزان بعد از سحر تا ظهر می‌توانند حدود ۵ تا ۶ ساعت مطالعه خوب و مفید داشته باشند. بعد شما می‌توانید در منزل شرایطی را فراهم کنید که بچه‌ها استراحت کنند و بخوابند تا هم کمبود خواب شب را جبران کنند و هم گرسنگی را کمتر احساس کنند.
نکته پایانی| در سحری می‌توانید از مقداری میوه و مغز بادام خام یا مغز گردو، پسته، فندق و تعدادی انجیر خشک استفاده کنید؛ زیرا موادی مانند آجیل، برای اکسیژن‌رسانی به مغز، خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد و تقویت تمرکز و حافظه موثر هستند. می‌توان در وعده سحری، چند دانه خرما یا میوه‌های دیگر را استفاده کرد.
 

نویسنده: مارال مرادی | روزنامه نگار