1403/02/08

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

آیا با وجود بیماری فلج مغزی امکان بارداری وجود دارد؟

آیا با وجود بیماری فلج مغزی امکان بارداری وجود دارد؟

آیا با وجود بیماری فلج مغزی امکان بارداری وجود دارد؟

فلج مغزی یک ناتوانی حرکتی است که در اثر آسیب به مغز در حال رشد قبل، در حین یا اندکی پس از تولد ایجاد می‌شود. اگرچه هیچ درمانی برای فلج مغزی وجود ندارد اما بسیاری از افراد مبتلا به CP می‌توانند علائم خود را مدیریت کنند و زندگی بسیار رضایت بخشی از جمله داشتن خانواده داشته باشند. هم مردان و هم زنان به طور یکسان می‌توانند مادر و پدر شوند و مشکلی پیش نخواهد آمد. در حالی که فلج مغزی و بارداری هر دو می‌توانند زندگی فرد را به شدت تحت تأثیر قرار دهند اما هر فردی این شرایط را متفاوت تجربه می‌کند. بسته به شدت فلج مغزی و مناطقی از بدن که تحت تأثیر قرار می‌گیرند بارداری ممکن است به طور قابل توجهی چالش برانگیز باشد. با این حال اگر یک زن مبتلا به فلج مغزی بخواهد بچه دار شود راه‌های زیادی برای او وجود دارد تا بارداری و زایمان خوبی داشته باشد.

آیا مردان مبتلا به فلج مغزی می‌توانند بچه دار شوند؟

مردان مبتلا به فلج مغزی نیز ممکن است نگران توانایی خود برای بچه دار شدن باشند. با این حال فلج مغزی تأثیری بر باروری ندارد. بنابراین مردان مبتلا به فلج مغزی در صورت تمایل به همان اندازه احتمال بچه دار شدن دارند.

بارداری چگونه بر بدن شما تأثیر می‌گذارد؟

تغییرات زیادی در دوران بارداری رخ می‌دهد. برخی تغییرات مانند افزایش سایز و تحمل وزن اضافی در دوران بارداری برای هر زنی رخ می‌دهد. تغییرات دیگر مانند احساس تهوع صبحگاهی و تورم مچ پا تنها در برخی از زنان رخ می‌دهد. داشتن اولین بارداری چالش برانگیز به این معنی نیست که بارداری بعدی به همان اندازه دشوار خواهد بود. برعکس داشتن یک بارداری”آسان” به این معنی نیست که بارداری بعدی به همان اندازه ساده خواهد بود. با این حال با انتظارات و آمادگی مناسب زنان اغلب می‌توانند یک تجربه بارداری مثبت داشته باشند. علائم رایج مرتبط با بارداری عبارتند از:

-حالت تهوع

-افزایش ادرار

-خستگی

-نفخ

-گرفتگی

-تراکم، شلوغی

-یبوست

-درد شکم یا کمردرد

-تورم پا و مچ پا

-تغییرات در رنگ پوست

-افزایش وزن

 

چگونه فلج مغزی می‌تواند بر بارداری تأثیر بگذارد؟

یکی از شایع‌ترین علائم فلج مغزی اسپاستیسیتی (انقباضات غیرارادی عضلات) است. اسپاستیسیتی می‌تواند باعث فشار بیش از حد بر روی مفاصل شود و دامنه حرکت را محدود کند. در طول دوران بارداری زنان به تدریج وزن اضافه می‌کنند و همین امر باعث افزایش استرس به مفاصل می‌شود. این می‌تواند خطر آسیب دیدگی را حتی در طول فعالیت‌های روزانه منظم افزایش دهد. هنگامی که با علائم بارداری ترکیب شود تحرک زنان مبتلا به فلج مغزی می‌تواند به شدت محدود شود. در دوران بارداری زنان مبتلا به فلج مغزی باید بیشتر مراقب باشند. ممکن است برای زنانی که معمولاً از وسایل کمکی برای راه رفتن استفاده می‌کنند پیشنهاد شود ویلچر استفاده کنند. این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید و مطمئن شوید که به حرکت و ورزش پا‌های خود ادامه می‌دهید. قرار ملاقات‌های مکرر قبل از تولد نیز برای نظارت بر سلامت مادر و فرزند داخل رحم ضروری است. این قرار ملاقات‌ها به ویژه با نزدیک شدن به موعد زایمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این به این دلیل است که زنان مبتلا به فلج مغزی بیشتر احتمال دارد که نوزاد نارس به دنیا بیاورند.

آیا کودک در آینده مبتلا به فلج مغزی می‌شود؟

شروع اکثر موارد فلج مغزی قبل از تولد و در دوران بارداری رخ می‌دهد. با این حال فقط به این دلیل که والدین فلج مغزی دارند به این معنی نیست که فرزند آن‌ها نیز فلج مغزی خواهد داشت. در واقع احتمال ابتلا به فلج مغزی در کودکی با والدینی که فلج مغزی دارند بیشتر از کودکی با والدینی است که فلج مغزی ندارند. علل شایع قبل از تولد فلج مغزی عبارتند از:

-تولد زودرس

-خونریزی در مغز

-عفونت‌های مغزی

-عوامل ژنتیکی

-کمبود اکسیژن در مغز

-رشد غیر طبیعی مغز

 

نتیجه‌گیری:

فلج مغزی به صورت ژنتیکی منتقل نمی‌شود. فقط به این دلیل که یک یا هر دو والدین سی پی دارند به این معنی نیست که فرزندشان نیز فلج مغزی خواهد داشت. برای زنان باردار ضروری است که علائم CP خود را مدیریت کنند تا تحرک خود را به حداکثر برسانند و ایمنی نوزادشان را تضمین کنند.

 

منبع:

www.flintrehab.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *