ازدواج موفق میتواند تاثیر بسیار مثبتی بر روی جسم و روان و احساس نشاط در افراد داشته باشد و احتمال ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش داده و امید به زندگی را افزایش دهد. 
با وجودی که ذات ازدواج همراه با درجاتی از ریسک است ولی میتوان با انتخاب درست میزان ریسک ازدواج را به حداقل رساند.  یافتن فردی که از نظر خصوصیات مختلف شخصیتی ، فرهنگی ، نیازها و تمایلات جنسی با شما هماهنگ باشد میتواند موفقیت در ازدواجتان را تا حدود زیادی تضمین کند. 
داشتن مهارت های لازم برای گفتگو و مذاکره و کنترل تعارضات نیز به همان اندازه موارد بالا برای داشتن یک ازدواج سالم و موفق ضروری است بنابراین با وجودی ما نقشی در ژنتیک یا محیطی که در آن به دنیا آمده ایم نداریم ولی می توانید با کسب مهارت های لازم برای تعامل مناسب ، آینده موفقیت آمیز زندگی خود را تضمین کنیم. 
سلامت جسمی و آرامش روانی تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت زندگی می گذارد و باعث افزایش طول عمر و ماندگاری بیشتر جوانی می شود. 
براساس بررسی های انجام شده افراد متاهل که ازدواج موفقی دارند به طور متوسط از سلامت روانی بالاتری نسبت به افراد مجرد برخوردارند. 
ازدواج موفق میتواند باعث ارتباط سالم میان همسران شده و احتمال ابتلا به افسردگی را تا حدود بسیار زیادی کاهش دهد و از سویی دیگر توانایی مقابله با استرس های روزمره را تا حدود بسیار زیادی افزایش میدهد. 

تاثیر ازدواج بر سلامت جنسی
بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی ، سلامت جنسی به معنی رفاه ، آسایش فیزیکی ، هیجانی ، روانی و اجتماعی در رابطه با فعالیت جنسی است.  به عبارتی دیگر سلامت جنسی به معنی رفتار مثبت همراه با احترام نسبت به رابطه جنسی و امکان برخورداری از تجربه لذت بخش و ایمن جنسی به دور از اجبار ، تبعیض و خشونت است. 
در صورتی که دو نفری که با هم ازدواج کرده اند از نظر میل جنسی و توانایی جنسی در یک سطح باشند ، ازدواج میتواند تاثیر بسیار زیادی بر سلامت جنسی در دو نفر داشته باشد. 
داشتن فعالیت جنسی در چارچوب ازدواج و رعایت تعهد در روابط جنسی احتمال انتقال بیماریهای عفونی دستگاه تناسلی و بیماریهای جنسی را به حداقل می رساند.
یک ازدواج موفق در اغلب موارد منجر به سبک زندگی و تغذیه سالم تر به خصوص در مردان می شود و با کاهش احتمال بروز بیماری تصلب شرایین منجر به کاهش اختلال نعوظ در مردان می شود. 
رابطه جنسی بعد از ازدواج دیگر صرفا پاسخی برای نیاز غریزی نیست بلکه وارد ابعادی فراتر از ارضای فیزیکی می شود که نشان دهنده نهایت تعلق خاطر ، صمیمیت و دلبستگی بین زن و شوهر است. 
براساس تحقیقات انجام شده داشتن تعهد و مسئولیت پذیری جنسی ، عاطفی و اجتماعی در قالب خانواده منجر به کاهش رفتارهای پرخطر و غیر مسئولانه از جمله مصرف الکل و روان گردان ها یا بی بند و باری جنسی می شود که مهم ترین نتیجه آن حفظ سلامت و افزایش طول عمر زوجین است. 
براساس مطالعه انجام شده ۵۱ درصد زوجین متاهل از زندگی جنسی خود اظهار رضایت دارند در صورتی که این میزان رضایت از زندگی جنسی در افراد مجرد ۳۶ درصد و میزان رضایت از زندگی جنسی در افراد هم خانه ۳۹ درصد است. 

تاثیر ازدواج بر سلامت روانی
انسان یک موجود اجتماعی است و آرامش و سلامت روانی او در بستر روابط انسانی تامین می شود. با وجودی که خانواده میتواند در دو دهه اول زندگی عمده نیاز انسان به دلبستگی را تامین کند ولی انسان با ورود به بزرگسالی و احساس نیاز به استقلال نیاز به نوعی دلبستگی دیگر دارد که باید همراه با روابط عاطفی صمیمی و تعهد باشد. 
کاهش استرس و افسردگی : ازدواج میتواند تاثیر بسیار موثری بر کاهش استرس و افسردگی داشته باشد. برقراری پیوند عاطفی طولانی مدت باعث کاهش ترشح هورمون استرس در هر دو جنس  می شود. ترشح پیوسته هورمون های آرام بخش و شادی آور در اثر لمس فیزیکی ، نوازش و رابطه جنسی منظم باعث می شود تا حدود زیادی روحیه زوجین بهبود پیدا کند و توانایی روحی بهتری در مقابله با عوامل استرس زای زندگی بدست می آورند.  
کاهش ابتلا به بیماری های روانی : افراد متاهل به طور قابل توجهی کمتر به بیماری های شدید روانی مبتلا می شوند و توسعه اختلالات روانی در افراد متاهل به اندازه نصف جمعیت مجرد ها است. 
بهبود خواب : در یک ازدواج موفق اختلال خواب و کابوس های شبانه تا حدود زیادی از بین می روند و میتوانید خواب آرامی را تجربه کنید. 
روحیه شاد تر : ازدواج موفق باعث می شود زوجین احساس رضایت بیشتری از زندگی داشته باشند و احساسات مثبت بیشتری را تجربه کنند در نتیجه به موفقیتهای بیشتری در زندگی برسند.
زندگی زیباتر : یک ازدواج موفق باعث می شود یک همراه و همدل کنار خود داشته باشید کسی که ناراحتی و اندوه تان برایش اهمیت دارد ، به شما توجه میکند و شما را دوست دارد و پای درد دل شما می نشیند و میتواند پشت پناه تان برای گذر از ناملایمات و رسیدن به موفقیت باشد. 
احساس عشق واقعی : ازدواج باعث محکم شدن رابطه عاطفی بین دو نفر می شود و باعث می شود بهتر بتوانند عشق واقعی و دوست داشتن را درک کنند. در یک ازدواج موفق ، زوجین برای هم فداکاری میکنند و برای تامین آسایش یکدیگر تلاش می کنند و از بودن کنار هم لذت می برند. 
سلامت فکری : افراد متاهل همیشه از حمایت عاطفی همراه زندگیشان برخوردارند و میتوانند از نظر روحی بهتر با مشکلات و موانع زندگی مقابله کنند و در نتیجه از سلامت فکری بالاتری برخوردارند. یک ازدواج موفق میتواند شما را در شرایط فکری با ثبات تر و مناسب تری نسبت به دوران مجردی قرار بدهد. 
نبود احساس تنهایی : شاید در دوران جوانی نیاز زیادی به بودن یک همراه و همدم همیشگی احساس نکنید ولی با افزایش سن و پا گذاشتن به دوران میانسالی داشتن یک همراه باعث می شود دیگر ترس از تنهایی نداشته باشید و احساس دلتنگی به زندگی شما راه پیدا نکند.

تاثیر ازدواج بر سلامت جسمی
دوری از رفتار پرخطر : متاهلین به طرز قبل توجهی کمتر به سمت رفتارهای پرخطر از جمله مصرف مواد مخدر ، زیاده روی در مصرف الکل یا رانندگی خطرناک می روند.  به عقیده روانشناسان از آن جا که یک فرد متاهل میداند افرادی در این دنیا هستند که زندگیشان وابسته به او است بنابراین برای حفظ جان تصمیمات آگاهانه تری می گیرد. 
کاهش خطر حملات قلبی : ازدواج میتواند خطر حملات قلبی متاهل ها را کاهش دهد. زنان متاهل ۶۵ درصد و مردان متاهل ۶۶ درصد کمتر از همتایان مجرد خودشان دچار حملات قلبی می شوند. افراد متاهل به طور کلی سبک زندگی سالم تری دارند و از حمایت اجتماعی بهتری برخوردار هستند. 
کاهش خطر سکته : گزارش منتشر شده توسط انجمن سکته آمریکا نشان میدهد که مردان متاهل ۶۴ درصد کمتر از مردان مجرد دچار سکته می شوند.  ضمن این که این مطالعه نشان داد که رضایت از ازدواج نقش بسیار مهمی در پیشگیری از سکته مغزی ایفا میکند. 
شانس بهبود بالاتر در جراحی های بزرگ : مطالعه ای که در سال ۲۰۱۱ انجام شد نشان داد ، یک همسر حامی کلید بهبود جراحی های تهاجمی بزرگ است.  خوشبختانه متاهلانی که تحت عمل جراحی بزرگ قرار می گیرند بیش از سه برابر مجردها میتوانند ۱۵ سال بیشتر عمر کنند. 
کاهش احتمال مرگ زودرس : ازدواج موفق میتواند سالهای زیادی به زندگیتان اضافه کند حتی در برخی موارد این عدد به ۱۰ سال می رسد. مطالعه انجام شده روی ۵۰۰۰ نفر نشان داد زوجینی که ازدواجی طولانی و پایدار دارند احتمال مرگ زودرس شان کمتر از ۵۰ درصد افرادی است که در میانسالی ازدواج میکنند یا مجرد می مانند. 
کاهش احتمال سرطان : بر اساس مطالعات انجام شده ازدواج موفق باعث می شود ساعت بیولوژیکی زوجین سرعت کمتری داشته باشد ، تلومرهای انتهایی DNA که از کروموزومهای بدن محافظت میکنند در افراد متاهل به خصوص کسانی که از رفاه مالی برخوردارند بلند تر است و در نتیجه میزان آسیب سلولی در این افراد کاهش چشمگیری پیدا میکند و در نتیجه  احتمال بروز سرطان در این افراد کاهش پیدا میکند. 
محققان هشدار میدهند افراد مجرد در سن بالا و کسانی که درآمد کمتری دارند با سرعت بیشتری دچار پیری  سلولی می شوند.
کاهش ابتلا به آلزایمر : آلزایمر تقریبا یک سوم سالمندان را درگیر میکند ولی زنان و مردان متاهل ۴۳ درصد کمتر از مجردها در سنین بالا به آلزایمر مبتلا می شوند.