1403/02/01

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

استفاده از هورمون رشد برای درمان کوتاهی در کودکان

استفاده از هورمون رشد برای درمان کوتاهی در کودکان

استفاده از هورمون رشد برای درمان کوتاهی در کودکان

طبیعی است وقتی بچه‌ای نسبت به سایر بچه‌های هم سن خود کوتاه‌تر به نظر می‌رسد نگران باشیم. در موارد نادر کوتاهی قد می‌تواند نگران کننده باشد به ویژه اگر سرعت رشد کودک بدون دلیل مشخص باشد و ناگهان کاهش یابد یا به نظر برسد که رشد او به طور کلی متوقف می‌شود. به عبارت دیگر کودک برای مدتی با سرعت ثابت رشد می‌کند اما ناگهان از منحنی رشد خارج می‌شود. از آنجایی که کوتاهی قد یک مشکل سلامتی نیست جای نگرانی وجود ندراد. در برخی شرایط والدین ممکن است تصمیم بگیرند که یک کودک کوتاه قد را تحت درمان با هورمون رشد قرار دهند. یک درمان طولانی مدت که باعث تحریک رشد در کودکانی می‌شود که دارای کمبود هورمونی خاص هستند یا یک وضعیت سلامتی که مانع رشد طبیعی می‌شود. 

هورمون‌های رشد :

هورمون‌ها مواد شیمیایی هستند که توسط اندام‌های خاصی از بدن به خصوص غدد درون ریز و هیپوفیز تولید می‌شوند. غده هیپوفیز هورمون‌هایی را تولید می‌کند که باعث رشد بافت‌های بدن می‌شوند. هورمون رشد (GH) که به سوماتوتروپین نیز معروف است یکی از این هورمون‌هایی است به سلول‌ها اجازه می‌دهد ماهیچه‌ها، استخوان‌ها و سایر بافت‌های حیاتی را بازسازی کرده و بسازند. سایر هورمون‌های تولید شده توسط غده هیپوفیز که به رشد و نمو طبیعی کمک می‌کنند عبارتند از هورمون تحریک کننده تیروئید، هورمون آدرنالکورتیکوتروپیک و هورمون تحریک کننده فولیکول.

استفاده از هورمون رشد آیا برای فرزند شما مناسب است؟

– این یک تعهد بلند مدت است:

هورمون رشد به صورت روزانه با تزریق منتقل می‌شود. اگرچه در شرایط خاص ممکن است فقط سه تزریق در هفته لازم باشد. در بیشتر موارد درمان در طول چند سال تجویز می‌شود و ممکن است تا زمانی که امکان رشد وجود دارد ادامه یابد. علاوه بر هورمون رشد ممکن است کودک نیاز به دریافت هورمون‌های دیگر داشته باشد تا سطح کلی هورمون خود را متعادل نگه دارد.

– تغییر بزرگی ایجاد نخواهد کرد:

اگر هورمون رشد را برای فرزند خود در نظر می‌گیرید مهم است که انتظارات خود را با پزشک خود در میان بگذارید از جمله میزان قد فرزند شما. اطمینان حاصل کنید که فرزند شما از پتانسیل واقعی رشد نیز آگاه است. به طور متوسط درمان هورمون رشد می تواند در نزدیک شدن کودک به بزرگسالی افزایش یابد. درمان با هورمون رشد آنها را بلندتر از آنچه هستند می‌کند اما ممکن است هنوز کوتاه‌تر از حد متوسط باشند. این مهم است که در مورد هرگونه احساس منفی در مورد کوتاهی قد در خانواده خود و اینکه چگونه ممکن است ناخواسته بر روی کودک نشان داده شود صادق باشید.
 

نتیجه گیری:

طبیعی است که اگر کودک شما ناگهان دچار کاهش رشد شده یا بسیار کوتاه‌تر از دوستان و همکلاسی هایش به نظر برسد نگران باشید. در حالی که مهم است که شرایط جدی سلامتی که ممکن است باعث تغییرات رشد شود را پیگیری کنیم. اگر احساس می‌کنید اضافه کردن یک یا دو سانت به نفع فرزند شما است درمان با هورمون رشد ممکن است گزینه‌ای برای افزایش قد فرزند شما باشد.

منبع: www.verywellfamily.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *