۴ دلیل اصلی افزایش اعتیاد زنان
همان طور که اعلام شده در ۵ سال اخیر آمار زنان معتاد در کشور، روند صعودی به خود گرفته است. مهم ترین دلایل این افزایش را می توان در ۴ عامل بررسی کرد.
۱-عوامل اجتماعی: حضور بیشتر زنان در اجتماع نسبت به سال های قبل، کسب نکردن مهارت های لازم برای ورود به جامعه (به خصوص در زمینه اشتغال)، احساس ناتوانی و ناامنی در محل کار در مقایسه  با مردان، حجم کار بالا و کسب نکردن حقوق مکفی و یاد نداشتن مهارت های کنترل آسیب های جسمانی و روانی از مهم ترین عوامل اجتماعی افزایش زنان معتاد به شمار می رود.
۲-عوامل فرهنگی: تاثیر الگوهای فرهنگی (به خصوص ماهواره) با تبلیغات منفی بر زنان. به عنوان مثال برای داشتن اندامی زیباتر و لاغر شدن مصرف شیشه را تبلیغ می کنند، همچنین عده ای از دختران جوان برای بیدار ماندن در شب های امتحان به توصیه دوستان این مواد را مصرف می کنند. از طرفی بعضی از خانواده ها با توجه به شرایط اقتصادی و اشتغال پدر و مادر مثل گذشته، نظارتی بر رفت و آمد دختران (به خصوص برای شرکت در مهمانی و پارتی ها) ندارند. متاسفانه در بعضی از خانواده ها، باور کنترل نکردن فرزند را حمل بر روشنفکری و تجدد خود می دانند که شرایط را بدتر می کند. در این بین، تلاش برای پذیرفته شدن بین دوستان و نداشتن قدرت «نه» گفتن به مصرف مواد به ویژه شیشه با این باور که این مواد اعتیاد آور نیست، از عوامل فرهنگی دیگر اعتیاد زنان است.
۳-عوامل خانوادگی: از هم گسیختگی خانواده،  بی توجهی اعضای خانواده به یکدیگر و نداشتن رابطه مطلوب، مصرف مواد مخدر توسط یکی از اعضای خانواده به ویژه والدین از عوامل خانوادگی اعتیاد به شمار می رود.
۴-عوامل فردی: عزت نفس پایین، آسیب پذیری بالا و فقدان امید به آینده هم از جمله عواملی هستند که اعتیاد زنان را نسبت به قبل بیشتر کرده است.
اعتیاد زنان از مردان خطرناک تر است
اعتیاد در زنان اثرات جبران ناپذیری در کل خانواده برجا می گذارد که آثار آن می تواند جامعه را دچار مشکل کند چون زنان نقش بیشتری در تربیت فرزندان دارند. از طرفی درمان اعتیاد زنان به مراتب مشکل تر از مردان است؛ چون اعتیاد برای مردان یک بیماری محسوب می شود و برای زنان یک فساد غیر اخلاقی. باید توجه داشت که زنان طی دو سال از شروع مصرف مواد تا ورطه وابستگی شدید پیش می روند در صورتی که این زمان در مردان حدود ۸ سال است، با این حساب زنان حدود ۶ سال زودتر از مردان به ورطه وابستگی شدید که درمان آن سخت تر و عوارض جسمانی و روانی و اجتماعی آن هم به مراتب بیشتر است، کشیده می شوند. در ضمن مرگ در اثر مصرف مواد مخدر نیز در زنان و دختران سریع‌تر رخ می دهد.
خانواده درمانی بهترین روش ترک اعتیاد زنان است
با توجه به این که زنان کمتر برای ترک اعتیاد به مراکز مربوطه مراجعه می کنند، بد نیست که درباره یکی از کاربردی ترین روش های ترک اعتیاد هم نکاتی مطرح شود. آگاهی خانواده ها درباره سرانجام اعتیاد به پیشگیری و مهار آن کمک موثری می کند. در این بین هم صحبتی مادرها با دخترهایشان در این باره، امر مهمی است. حالا اگر در خانواده ای، زن یا دختر معتادی وجود دارد، شرکت در جلسات آموزشی برای خانواده در درمان اعتیاد ثمربخش خواهد بود. باید پذیرفت که زنان با مردان تفاوت های شخصیتی دارند بنابراین آماده کردن اعضای خانواده برای تعامل مناسب با فرد در حال بهبود و ارتقای مهارت ارتباط موثر و حل مسئله از مهم ترین اهدافی است که باید در حوزه خانواده به خصوص برای ترک اعتیاد زنان انجام گیرد. ایجاد شبکه حمایتی همچون همسالان، خانواده، دوستان و افرادی که موفق به ترک شده اند در درمان اعتیاد زنان موثر است. در خانواده هایی که زن یا دختر معتاد زندگی می کند، باید توجه داشت که بهبود عملکرد فردی و خانوادگی مهم ترین راهبردهای پیشگیری از اعتیاد و در مرحله بعد، عود کردن آن است.