خراسان/ دختری ۲۲ ساله ام و دانشجو. یک سری علایق دارم که دوست دارم پیگیرشان شوم ولی وقتی تصمیم به انجام یک کاری می‌گیرم، برای انجامش آن‌ قدر کشش می‌دهم که اعصاب خودم هم خرد می‌شود. تنبلم. این مشکل را چطور حل کنم؟
 
 پاسخ
 درباره سوالی که مطرح کردید باید خدمت ‌تان عرض کنم که این اتفاق برای خیلی از افراد در زندگی می‌افتد ولی شما یک گام از دیگران جلوتر هستید چون مشکل را شناسایی کردید و تصمیم دارید برای رفع آن اقدام کنید و دنبال راهکار هستید. حتما بارها شده که باید کار مهمی انجام بدهید اما بهانه می‌آورید و آن را به تاخیر می‌اندازید یا به خود گفته‌اید: «حالا خیلی وقت دارم، بعدا انجامش می دهم». شما تنها نیستید، بسیاری از ما انجام کارهای‌ مان را به دقیقه ۹۰ می‌اندازیم. این پشت گوش انداختن ‌ها، علت دارد و با یک سری راهکارها می‌توانید آن‌ ها را رفع کنید.
 ۵ دلیل مهم و ریشه اصلی این اتفاق
زمانی که به خودمان اجازه دهیم هنگام داشتن کاری، با خود فکر کنیم که همه چیز تحت کنترل است و هنوز وقت کافی برای انجام آن کار را داریم، هرگز قادر نخواهیم بود وظایف مان را سر وقت و در زمان مقرر انجام دهیم.   این رفتار از پنج دلیل مهم و اصلی ریشه می گیرد: ۱- ما دوست داریم کارهایی را که برایمان خوشایند نیستند به تاخیر بیندازیم. ۲- می‌ترسیم در آن کار شکست بخوریم. ۳- ما به انجام کارها به ‌سرعت و در وضعیتی پرفشار عادت کرده‌ایم. ۴- روی توانایی ‌های ‌مان بیش از اندازه حساب باز می‌کنیم. ۵- ترجیح می‌دهیم کاری انجام ندهیم چون کارهای زیادی روی دوش‌مان است.
 این آسیب‌ های روانی در انتظارتان است
وقتی زمان سررسید انجام یک کار نزدیک می‌شود، افسرده می‌شویم. اگر کار امروز را به فردا بیفکنیم، فردایی که هرگز از راه نمی‌ر‌سد، در نهایت حتما با استرس، ناامیدی، دوستی‌ های شکست ‌خورده،  اعتبار از بین رفته و حجم زیادی از کارهای عقب مانده روبه ‌رو خواهیم شد. از نگاه روان شناسی، عادت به تاخیر انداختن کارها تاثیرات منفی زیادی دارد که عبارتند از: افسردگی، کاهش عزت ‌نفس، اضطراب و ناراحتی، استرس و افزایش باورهای غیرمنطقی به خود و توانایی‌های مان.
 اولین ‌قدم برای حل مشکل‌ تان، کشف ‌انگیزه است
همه آن چه که شما برای حل مشکل‌ تان به آن نیاز دارید، طراحی سیستمی برای انجام کارهاست. بسیاری از آدم ‌ها از داشتن برنامه دوری می‌کنند زیرا از یک زندگی خسته‌ کننده هراس دارند و ترجیح می‌دهند آزادی داشته باشند. با این حال، مهم‌ترین عامل و اولین گام برای مدیریت مشکل ‌تان ایجاد انگیزه در خودتان است. وقتی شروع به انجام کار جدیدی می‌کنید، این پرسش ساده را از خود بپرسید: «چرا این کار را انجام می‌دهم؟». این  استراتژی به حفظ انگیزه شما کمک می‌کند. محمد علی کلی روزگاری گفته بود که از تمرینات هر روزه خسته ‌کننده خود بیزار است اما او به کار سخت خود ادامه داد و فهمید که یک روتین مستمر روزانه تنها راه او برای قهرمان شدن بوده است. همچنین استراحت کردن در فواصل میان کار کردن یا مطالعه کردن هم نکته بسیار مهمی است. اگر شما روی یک موضوع واحد برای مدت زمانی طولانی متمرکز بمانید، خسته و مضطرب خواهید شد. کار کردن با دوستان یا سردسته به شما کمک می‌کند مسئولیت ‌پذیری و تعهد خود را در طول کار حفظ کنید. داشتن یک رژیم غذایی سالم و ورزش کردن هم هر دو از بهترین راهکارها برای مبارزه با پشت‌ گوش ‌انداختن کارهاست. شما با تلفیق تمام موارد مطرح شده، به یک سیستم می‌رسید که در چارچوب آن به اهداف تان دست پیدا می‌کنید و همزمان از زندگی هم لذت می‌برید. در آخر، فراموش نکنید که فلسفه تغییر براساس سه اصل اساسی شکل می‌گیرد: اعتماد به خود، تفکر مثبت و رابطه خوب با دیگران.

نویسنده : فهیمه میرزایی | کارشناس ‌ارشد روان‌ شناسی بالینی