1403/01/31

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

افزایش مایع آمنیوتیک در بارداری باعث سقط می‌شود؟

افزایش مایع آمنیوتیک در بارداری باعث سقط می‌شود؟

افزایش مایع آمنیوتیک در بارداری باعث سقط می‌شود؟

زیاد بودن مایع آمنیوتیک سه ماهه سوم بارداری، اتفاق شایعی نیست و حتی یک درصد از مادران باردار را هم درگیر خود نمی‌کند. پزشکان می‌گویند اغلب زنانی که حجم مایع آمنیوتیک در رحمشان زیاد می‌شود، به‌طور خفیف یا متوسط، این مشکل را تجربه می‌کنند و معمولا وضعیت بارداری آنها، به مرحله هشدار نمی‌رسد. با وجود این، اغلب مادران باردار، نگران کاهش شدید یا افزایش غیرقابل کنترل این مایع در رحمشان هستند و از اینکه به یکی از این دو دلیل، سلامت فرزندشان تهدید شود، هراسانند.
اگر شما هم نگران دچار شدن به این مشکل نه چندان شایع هستید، بهتر است در ادامه مطلب با ما باشید. ما برایتان توضیح خواهیم داد که این اتفاق چرا و چطور می‌افتد و برای کنترل آن چه راه‌هایی را پیش رو دارید.

در بارداری سالم، میزان مایع آمنیوتیک چقدر است؟

مایع آمنیوتیکی که اطراف جنین را گرفته، از او دربرابر آسیب‌هایی که به دلیل وارد شدن ضربه به شکم مادر ممکن است سلامتش را تهدید کنند، محافظت می‌کند. گذشته از این، این مایع احتمال ابتلای جنین به عفونت را کاهش می‌دهد و به ریه‌هایش برای رشد و تکامل کمک می‌کند.
حجم مایع آمنیوتیک در هفته‌های مختلف بارداری، متفاوت است. در حالی که میزان این مایع در هفته ۳۷ حدودا یک لیتر است، در رحم زنانی که هفته ۴۰ بارداری را می‌گذرانند، تنها نیم لیتر از آن وجود دارد.
فرزندی که در شکم شماست، این مایع را می‌بلعد و آن را به شکل ادرار از بدنش خارج می‌کند و به این شیوه، حجم مایع آمنیوتیک در رحم شما، در وضعیت تعادل باقی می‌ماند. اما زمانیکه این تعادل به هم می‌خورد، حجم مایع آمنیوتیک به شکل بی‌رویه‌ای افزایش پیدا می‌کند و گاهی از مرز ۲ لیتر گذشته و حتی به ۳ لیتر هم می‌رسد؛ یعنی سه برابر میزان طبیعی آن!

حجم مایع آمنیوتیک در رحم مادر

چرا این مایع افزایش می‌یابد؟

افزایش مایع آمنیوتیک در رحم، معمولا نشانه واضحی ندارد و حتی برخی از مادرانی که گرفتار آن شده‌اند، از وجود این مشکل بی‌خبر می‌مانند. بزرگ شدن زیاد از حد شکم و کشیده و براق شدن پوست آن، همراه با تنگی نفس، از نشانه‌هایی هستند که خبر از این موضوع می‌دهند. اما نمی‌توان گفت همه مادرانی که این نشانه‌ها را در خود می‌بینند، گرفتار این مشکل شده‌اند. سوء هاضمه، سوزش سر دل، ورم پا، یبوست و واریس رگ‌ها از دیگر نشانه‌هایی هستند که این مادران با آنها درگیر می‌شوند. با وجود این، نشانه‌های گفته شده راه‌های قطعی برای تشخیص این موضوع نیستند و تنها سونوگرافی است که می‌تواند احتمال زیاد یا کم بودن این مایع را با دقت بررسی کند.
افزایش غیرطبیعی میزان مایع آمنیوتیک سلامت جفت و جنین را به خطر خواهد انداخت و احتمال زایمان زودرس را هم افزایش خواهد دارد. اگر شما به این مشکل دچار باشید، احتمالا استراحت بیشتری برایتان تجویز می‌شود و پزشک با تحت نظر قرار دادن وضعیت شما، برای کاهش احتمال زایمان پیش از موعد تلاش می‌کند.

  • قند خون بالا

افزایش مایع آمنیوتیک، به دلایل مختلفی رخ خواهد دارد. برای مثال اگر در دوران بارداری به دیابت دچار شده باشید، احتمالا فرزندتان بیش از اندازه طبیعی ادرار می‌کند و حجم این مایع، به همین دلیل افزایش می‌یابد. بررسی میزان قند خون و کنترل کامل و به موقع این مشکل، احتمال زیاد شدن مایع آمنیوتیک در رحم را کاهش خواهد داد.

  • عفونت

ابتلا به عفونت‌های پاراویروس یا توکسوپلاسموز، می‌‌تواند به بالا رفتن حجم مایع آمنیوتیک بیانجامد و احتمال زایمان زودرس را هم افزایش دهد. گرچه این دو عفونت می‌توانند مادران باردار را با خطرات جدی مواجه کنند، اما متخصصان با کنترل به موقع وضعیت آنها، موفق به کاهش احتمال آسیب خواهند شد.

خارج کردن مایع آمنیوتیک

 

  • سندرم انتقال خون دوقلو به دوقلو

اگر دو قلوهای یکسان با جفت مشترک را باردار هستید، احتمال وجود عارضه‌ای به نام سندرم انتقال خون دوقلو به دوقلو افزایش می‌یابد. در این بیماری نادر، به یکی از قل‌ها خون بیشتری می‌رسد و در نتیجه بزرگ‌تر می‌شود، درحالیکه قل دیگر به دلیل محروم ماندن از خون کافی، کوچک‌تر می ماند. وقوع این مشکل قبل از هفته ۲۶ بارداری، احتمال مرگ جنین‌ها یا ابتلای آنها به معلولیت شدید را بالا می‌برد. اما اگر بعد از هفته ۲۶ جنین‌ها دچار این مشکل شوند، احتمال درمان مشکل در صورت تشخیص به موقع افزایش می‌یابد.

  • انسداد مری

اگر انسدادی در مجرای جری جنین وجود داشته باشد، یا اینکه عضلات مجرای گوارشی او به علت ضعف قادر به عملکرد درست نباشند، بلع مایع آمنیوتیک برای جنین دشوار می‌شود و در این شرایط، حجم این مایع در بدن مادر بالا می‌رود.

  • اختلالات کروموزومی

ابتلا به بیماری‌های ناشی از اختلالات کروموزومی، یکی دیگر از دلایل افزایش میزان این مایع است. اگر فرزند شما به سندرم داون یا سندرم ادوارد دچار شده باشد و این موضوع از دید پزشکان پنهان مانده باشد، شما با افزایش غیرطبیعی حجم مایع آمنیوتیک غافلگیر خواهید شد.

  • تخلیه مایع آمنیوتیک

در مواردی که وجود این مشکل، سلامت مادر و جنین را تهدید کرده باشد و احتمال زایمان زودرس را بالا برده باشد، متخصصان برای تخلیه مقداری از آن اقدام می‌کنند. البته از آنجا که این اقدام، راهی برای درمان مشکل اصلی نیست، بعید نیست که با گذشت زمان، باز هم حجم مایع آمنیوتیک بالا برود.
شاید باید سزارین کنید
اگر انقباضات رحمی شما قبل از رسیدن به هفته ۳۷ بارداری شروع شد، حتما پزشکتان را در جریان بگذارید. از آنجا که افزایش حجم مایع آمنیوتیک، باعث تغییر موقعیت جنین می‌شود، احتمال انجام سزارین اورژانسی بالا می‌رود. گذشته از این، اگر به دلیل دیابت بارداری حجم این مایع افزایش پیدا کند، باید انتظار تولد نوزادی سنگین وزن را هم داشته باشید.
 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *