1403/02/01

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

باید و نبایدهای شیر دهی در طب سنتی

باید و نبایدهای شیر دهی در طب سنتی

باید و نبایدهای شیر دهی در طب سنتی

شیر دادن به نوزاد برای مادر نعمت بزرگی است که تا بعد از شیر گرفتن ممکن است متوجه آن نشود. علاوه بر اینکه شیردهی موجب رشد و آرامش بیشتر نوزاد می‌شود، برای مادر هم آرامش ایجاد می‌کند. البته به شرط اینکه شرایط تغذیه‌ای مناسبی برای خود مادر فراهم باشد. در دوران شیردهی لازم است مادر به نکاتی در تغذیه خود توجه کند تا میزان کافی و مناسب از مواد مغذی به کودک برسد و بدن خودش هم دچار کمبود نشود. به همین علت در این مقاله تصمیم گرفتیم چند نکته تلفیقی از باید و نبایدهای شیردهی در طب سنتی و جدید را در این باره مطرح کنیم:

رژیم غذایی مناسب در زمان شیردهی

بهتر است به جای ماهی‌های بزرگ از ماهی‌های کوچکتر استفاده کنید زیرا احتمال وجود مقادیر بالای متیل جیوه در ماهی‌های کوچک کمتر است. این ماده اثر منفی بر تکامل سیستم عصبی نوزاد دارد اما توصیه می‌شود که زنان شیرده از ماهی های کوچک تا ۳۴۰ گرم در هفته به شکل پخته استفاده کنند بخصوص اگر مزاج آنها گرم و در فصل گرم مشغول شیردهی باشند. بهتر است در دوران شیردهی از مصرف پنیرهای محلی به دلیل احتمال آلودگی با لیستریا پرهیز شود. لیستریا نوعی بیماری مشترک بین حیوان و انسان است که می‌تواند سبب مرگ شود.

خوردن ماهی در رژیم غدایی مادران شیرده

نگهداری از شیر مادر برای چند ساعت

اگر قصد دارید شیر را برای فرزندتان مدتی نگه داری کنید، حتما قبل از دوشیدن شیر دستان خود را با آب و صابون بشویید. شیر دوشیده شده را در ظرفی تمیز و محکم با در بسته نگه دارید. برای اینکه از ریبوفلاوین موجود در شیر نگهداری بهتری شود لازم است ظرف کدر باشد. اگر چه تا یکی دو ساعت در اتاق خنک می‌توان شیر را در دمای اتاق نگهداشت اما برای کم کردن احتمال آلودگی و از بین نرفتن چربی‌های ضروری شیر بهتر است در دمای اتاق نگهداری نشود. شیر را تا ۴۸ ساعت در یخچال می‌توان نگه داشت اما برای مدت‌های بیشتر باید حتما فریز شود. در فریزر می‌توانید شیر را ۵- ۶ ماه نگهداری کنید.

مصرف شیرین بیان در شیردهی ممنوع است

مصرف هر نوع داروی گیاهی در دوران شیردهی باید زیر نظر پزشک باشد. مصرف بعضی گیاهان دارویی در شیردهی ممنوع است. به عنوان مثال ریشه شیرین بیان، کرچک، بابونه گاوی، شبدر قرمز، بومادران، سیر، صبر زرد، افسنتین، فلوس، حنظل، سنا، نخل اره‌ای، جین سینگ آسیایی، کاوا، شنگا، توسکای قشلاقی، علف خرس، پنج انگشت، شابیزک، مینای چمنی، کوکا، جگرواش، روغن ریحان، خشخاش، بابا آدم جنگلی، سیاه توسه، ریوند چینی از گیاهانی هستند که نباید در شیردهی مصرف شوند.

به گریه نوزاد توجه کنید

گریه ناشی از گرسنگی معمولا ناگهانی است و با بغل کردن نوزاد و شیر دادن به او آرام می‌شود. اما بهتر است تا کودک شروع به گریه می‌کند، به او شیر ندهید به خصوص اگر زمان کمی از شیردهی قبلی گذشته است. بد نیست بدانید به اعتقاد حکمای طب سنتی، گریه کودک قبل از شیر خوردن برای او مفید است و به آماده شدن او برای شیر خوردن کمک می‌کند. وقتی نوزاد سیر شد، دست از شیر خوردن می‌کشد. اگر هنوز گرسنه بود می‌توانید بعد از آروغ زدن از سینه دیگر شیر بخورد.

توجه به گریه نوزاد در هنگام شیردهی

هنگام شیر دادن به نوزاد آرام باشید

در زمان شیر دادن داشتن آرامش ذهنی و جسمی یادتان نرود. بهتر است فکر و ذهنتان را بر فرزندتان متمرکز کنید. قدر این لحظات را بدانید و از اینکه خداوند چنین نعمتی را به شما ارزانی کرده شکرگزار باشید. همین تمرکز به شما کمک می‌کند که بتوانید شیر بیشتر و بهتری برای فرزندتان داشته باشید.

نکات مهم شیردهی

  • از خوردن شکلات، نوشابه، چای و قهوه و نوشابه‌های کافئین دار بیشتر از دو فنجان در روز خودداری کنید.
  • از کشیدن سیگار و مصرف الکل خودداری کنید.
  • در دوران شیردهی سعی کنید از قرار گرفتن در معرض حشره‌کش‌ها و مواد شیمیایی دیگر خودداری کنید.
  • بهتر است در رژیم غذایی خود از میوه‌هایی مانند سیب، به، انار و مویز بیشتر بگنجانید این میوه‌ها هم برای تقویت خود شما و هم فرزندتان بسیار مناسبند.
  • از مصرف غذاهای دیر هضم و سنگین و بسیار غلیظ مانند ماکارونی، کله پاچه، گوشت گاو و فست‌فود خودداری کنید. این غذاها به راحتی هضم نخواهند شد ونه تنها در بدن شما انباشته و موجب چاقی شما می‌شوند، بلکه مواد مغذی مناسب و کافی هم به فرزند شما نخواهد رسید.
  • از مصرف گوشت‌های خام یا نیم پخت، تخم مرغ خام و ماهی خام به دلیل احتمال آلودگی پرهیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *