1403/01/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

برای افزایش تمرکز کودکان این بازی‌ها را انجام دهید

برای افزایش تمرکز کودکان این بازی‌ها را انجام دهید

برای افزایش تمرکز کودکان این بازی‌ها را انجام دهید

بازی‌ها می‌توانند به طور موثر برای ایجاد تمرکز در کودک عمل کنند. از آنجا که کودکان با بازی اغلب یاد می‌گیرند، ایده خوب این است که سعی کنید با بازی باعث افزایش تمرکز کودک شود. بهتر است کامپیوتر، لپ‌تاپ و موبایل را کنار بگذارید و اجازه دهید با اسباب‌بازی‌های معمولی فعالیت‌هایی که باعث بهبود توجه و تمرکز می‌شود، بازی کند.

بازی با کامپیوتر را رها کنید

مطالعات نشان داده است ابزارهای الکترونیک باعث کاهش فاصله توجه و تمرکز کودک می‌شوند و بنابراین باید از آنها کمتر استفاده شود.
بیشتر بخوانید: کتابهایی که باعث افزایش تمرکز فرزندتان می‌شوند

بازی‌های فکری

شما می‌توانید با انجام بازیهای فکری تمرکز کودک را بالا ببرید. اگر کودک دبستانی است و الفبا را می‌شناسد می‌توانید از جدول کلمات متقاطع یا پازل‌های پیچیده و همچنین بازی‌های کارتی که باعث افزایش توجه به کلمات، اعداد و تصاویر می‎شود استفاده کنید.

بازی با حروف الفبا با کودک

بازی توالی

پیوند بین توالی‌ها می‌تواند بر تمرکز کودک اثر بگذارد. مثلا قرار دادن چیزها به ترتیب حروف الفبا فعالیت خوبی برای کودکانی است که مشکل تمرکز دارند.

بازی نشستن

این بازی به چالش کشیدن کودک برای نشستن در یک صندلی بدون حرکت یا جابه‌جایی است تا ببینید چه مدت می‎تواند این کار را انجام دهد. یکی دیگر از بازی‎های بهبود تمرکز بازی مجسمه است. با بازی مکرر مغز کودک ورزش می‌کند و به چالش کشیده می‌شود که باعث تقویت اتصالات ذهن و بدن و بهبود تمرکز می‌شود.
بیشتر بخوانید: راهنمای بازی با کودک یکساله

بازی تفاوت‌ها

بازی تفاوت‌ها برای کودکان جالب است. می‌توانید متناسب با سن و توانایی کودک آنها را تنظیم کنید. بازی‌هایی مانند دو تصویر که در یک قسمت با هم فرق دارند و کودک باید آن را پیدا کند.

بازی کپی کردن تصویر

این تمرین به کودک کمک می‎‌کند مدتی نشسته و کار کند. یک تصویر به او بدهید و یک برگه کاغذ خالی نیز در اختیارش قرار دهید و از او بخواهید تصویر را خودش نقاشی کند. به او بگویید برای تمرکز بیشتر روی صندلی نشسته سرش را پایین نگهدارد و به حرکت مداد نگاه کند.

کودک در حال نقاشی کشیدن

بازی حافظه 

این بازی قدیمی مهارت تمرکز کودک را بالا می‌برد. اشیای خانه را انتخاب کنید مانند قاشق، کلید، یک فنجان . سعی کنید ۲۰ مورد شود و آنها را روی یک سینی قرار دهید. کودک ۳۰ ثانیه فرصت دارد آن را ببینید. سپس آنها را بپوشانید. یک بازی این است که از کودک بخواهید بگوید چه چیزهایی در سینی بوده و یک بازی دیگر این است که یک شی را از سینی کم کنید و از او بخواهید به آن مورد اشاره کند.

بازی سکه

این یک بازی سریع است که به بهبود حافظه و مهارت توالی یابی کمک میکند. یک مشت سکه بردارید و پنج عدد از آن را انتخاب کرده و به ترتیب ۱۰، ۵۰، ۱۰۰، ۲۰۰، ۵۰۰ تومانی قرار دهید. به فرزندتان بگویید ۱۵ ثانبه به آنها نگاه کنید و سپس آنها را با کاغذ بپوشانید. از کودک بخواهید با همان الگو سکه‌ها را بچیند و بعد از چیدن زمان را یادداشت کنید. هرچه این بازی را بیشتر انجام دهید فرزند شما سریعتر و دقیق‌تر می‌شود.

بازی شمارش معکوس

شمردن را احتمالا فرزندتان به راحتی انجام دهد اما شمردن به عقب آنها را ملزم به تمرکز بیشتر می‌کند و به تقویت مهارت تمرکز کمک می‌کند. یک عدد تصادفی به او بدهید. مثلا ۳۶ بعد از او بخواهید ۴ عدد را به عقب بگوید.

بازی با اعداد

بازی رفتن به سوپر مارکت

این بازی یک تمرین گروهی خوب است که می‌توانید با دوستان فرزندتان یا خواهر و برادرش انجام دهید. همه دور هم می‌نشینند و نفر اول می‌گوید: من به سوپر مارکت رفتم و یک موز خریدم. نفر بعدی باید با تکرار جمله نفر اول، یک جمله دیگر نیز به آن اضافه کند.
بیشتر بخوانید: در بازی با کودکان این ۱۰ اشتباه را نکنید!

بازی دایره رنگی

رنگ آمیزی کمک می‌کند بزرگسالان ساعتها با آن سرگرم شود، این بازی همینقدر برای کودکان مفید است. با کشیدن یک سری دایره کوچک روی یک برگه کاغذ شروع کنید و از کودک بخواهید آن را رنگ آمیزی کند. بعد دایره‌ها را کوچکتر کنید و از او بخواهید هنگام رنگ آمیزی از خط بیرون نزند. هرچه توانایی تمرکز کودک بیشتر می‌شود می‌توانید از الگوهای پیچیده‌تر استفاده کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *