بیا نی نی/ بیشتر سالمندان از نظر ابعاد مختلف روان‌شناختی از جمله جنبه‌های شناختی، عاطفی و رفتاری که منظومه تشکیل‌دهنده ابعاد روانی سالمندی هستند، به‌طور نسبی از سلامت روان در دوران سالمندی برخوردارند. این هرگز به معنای کم‌اهمیت شمردن سلامت روان در دوران سالمندی نیست. حال این مسئله مطرح می‌شود که برای سلامت روان در دوران سالمندی چه باید کرد؟ سایت «دلگرم» راهکارهایی را پیشنهاد می‌کند:
کاهش دلهره و نگرانی که مادر تمام بیماری‌هاست
برای حل نگرانی ابتدا باید منابع ایجادکننده آن را پیدا کرد؛ برای مثال صحبت کردن درباره نگرانی با درمانگر یا حتی بیان مسایل دلهره ‌آور با یک دوست یا همنشین می‌تواند به کاهش دلهره و نگرانی منجر شود. حتی کارهایی مثل قدم‌زدن، بازی‌های ورزشی و سرگرمی‌های مناسب و فعالیت‌های جسمانی، ورزشی می‌تواند به کسب آرامش کمک کند.
حفظ روابط اجتماعی
حمایتی که از روابط اجتماعی با دوستان، خانواده و همکاران ایجاد می‌شود به حفظ سلامت روانی کمک می‌کند. مطالعات نشان داده است در کسانی که با اعضای خانواده، خویشاوندان و گروه‌های اجتماعی ارتباط خوبی دارند، علایم آلزایمر دیرتر از کسانی که گوشه‌گیر و کم‌ارتباط هستند، ظاهر می شود.
داشتن نگاه مثبت
وقتی با نگرش مثبت و با تقویت هیجانات مثبت به موضوعات نگاه شود حل مسئله و تحمل مشکلات آسان‌تر می‌شود. برای حفظ سلامتی به خوبی‌های دنیا فکر کنید و با فعالیت‌ها و افرادی که شما را خوشحال می‌کنند، وقت بگذرانید.
ارتباط معنوی
مسایل معنوی و روحانی به شما احساس خوبی می‌دهد، سعی کنید ارتباط خود را با این موضوع حفظ و تقویت کنید زیرا به تخفیف تنهایی، افسردگی و اضطراب در سالمندی کمک می‌کند یا حتی عامل دفاعی در برابر مشکلات و بیماری های روانی از جمله آلزایمر است. کسانی که اعتقادات مذهبی و معنوی قوی دارند به طور معمول به تبع آن احساس حمایت و راحتی بیشتری می‌کنند.
قطع نکردن فعالیت‌های بدنی
فعالیت‌های جسمانی موجب تقویت فعالیت روانی می‌شود؛ بنابراین در سراسر زندگی از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر در دوره جوانی فعالیت بدنی را آغاز کنید و به آن پایبند باشید، در دوران پیری فواید بیشتری از آن به دست خواهید آورد؛ پس از فواید ورزش کردن می‌توان به تناسب اندام، انعطاف‌پذیری بیشتر، بهبود وضعیت تعادل، سر حال بودن و …. اشاره کرد. سعی کنید با حفظ سلامتی در یک سطح متعادل و معقول، از زندگی سالمندی خود، حداکثر استفاده و لذت را ببرید.
ورزش مغز
زمانی که فکر می کنید عقل و خرد کافی در خود اندوخته اید،ذهن شما بنای ناسازگاری می گذارد و به تعبیری شما را به بازی می گیرد. مثلاً یادتان نمی آید خودروی تان را کجا پارک کرده اید و …. البته کمی از فراموشی ها در سالمندی طبیعی است. فراموش نکنید شما دارای تجارب و اندوخته های فراوان ذهنی هستید، به خاطر داشته باشید که مغز شما مانند یک عضله است، برای این که آن را قوی نگه دارید باید از آن استفاده کنید. راه سالم نگه داشتن ذهن، مطالعه دایمی است لذا در سخنرانی ها، نمایش های تئاتر و سینما شرکت کنید.
ادامه دادن به رفت و آمدها
داشتن روابط محکم با خانواده و دوستان همیشه حایز اهمیت بوده و هست. با افزایش سن، این روابط اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد اگر روابط اجتماعی شما ضعیف باشد خطر مرگ در شما چهار برابر فردی خواهد بود که اطرافش پر از کسانی است که به او مهر می ورزند و او هم به آن‎ها مهر می ورزد. در واقع داشتن دوستان و خانواده‌های قابل اتکا یکی از مهم‌ترین شاخص‌های طول عمر و سلامت روان است. به انجام فعالیت‌های داوطلبانه در مدرسه، کتابخانه یا موسسات خیریه بپردازید.