خراسان/ بعد از طلاق سخت است که نگاه های مردم را تحمل کنم. دارم دیوانه می شوم. ساعت ها فکر می کنم، گاهی خودم را مقصر می دانم. در گذشته سختی زیاد کشیده ام؛ از وقتى به دنیا آمده ام تا الان. پیش خودم فکر می کردم ازدواج کنم دیگر سختی نمی کشم. کسی هست که پشتیبانم باشد و من را درک کند. شاید ازدواج دومم این طور باشد.

پاسخ
با سلام خدمت شما مخاطب گرامی. جدایی انسان را وارد دنیای نامعلومی می کند. همه چیز گویی از هم گسیخته شده و روند زندگی عادی همچون گذشته نیست. مسئولیت ها، کارها، خانه و حتی رابطه شما با دوستان و اعضای خانواده همانند قبل نخواهد بود حتی شناسنامه تان نیز تغییر می کند. تغییرات پس از طلاق در همه عرصه های زندگی فردی شخص تاثیر می گذارند. احساس شما را درک می کنیم. احیا شدن روح و جسم پس از طلاق و جدایی دشوار است و البته فراموش نکنید به زمان نیاز دارد. در ادامه به راه حل هایی برای تحمل درد طلاق اشاره خواهیم کرد.
اجازه دهید زمان بگذرد
در چند ماه اول پس از طلاق هیچ تصمیمی اتخاذ نکنید. تصمیماتی همچون تغییر شغل، نقل مکان از شهر خود یا تصمیمات مهمی همچون این موارد. باید سعی کنید از نظر فکری و روحی به یک ثبات و تعادل برسید که با توجه به روحیاتی که در متن پیامتان نقل کرده بودید هنوز به ثبات و آرامش روحی نرسیده اید پس بهتر است ابتدا به آرامش روحی و ثبات برسید و سپس برای موضوعات مهم زندگی تصمیم‌گیری کنید.
علاقه مندی های جدید بیابید
هنگامی که درد جدایی تا اندازه ای آرام شد و حالتان کمی بهتر شد، دنبال یافتن علاقه مندی ها و فعالیت های جدید باشید. فعالیت در حوزه های مورد علاقه باعث لذت بردن از زندگی می شود و در بهبود روحیه شما تاثیر بسیار دارد.
روال زندگی عادی خود را حفظ کنید
طلاق یا جدایی در همه عرصه های زندگی تاثیر منفی دارد، اما سعی کنید روند زندگی عادی خود را حفظ کنید. سعی کنید روند سالم زندگی‌تان را ادامه دهید و همیشه و در هر شرایطی انتخاب های درست داشته باشید.
برای ازدواج مجدد عجله نکنید
با توجه به تمایل شما به ازدواج مجدد و داشتن پشتیبان، ابتدا بهتر است برای تشکیل یک زندگی تازه حساب و کتاب های عاطفی در زندگی اولتان را برای همیشه ببندید. با توجه به این که شما هنوز درگیر رابطه عاطفی گذشته تان هستید بهتر است برای داشتن یک رابطه عاطفی جدید عجله نکنید. بی تفاوتی و خنثی شدن شما نسبت به همسر گذشته تان نشان می‌دهد که شما زندگی گذشته‌تان را فراموش کرده‌اید؛ یعنی این که شما با دیدن همسر گذشته تان دیگر عصبانی نمی شوید، تپش قلب نمی گیرید و هیچ حس منفی و مثبتی نسبت به او ندارید. تمام این موارد علایم پایان رابطه است و شما می توانید با آزادی افکار خود به ازدواج مجدد فکر کنید؛ البته اگر در این مقطع برای شما هیجان و احساسات عاطفی پیش آید و نسبت به فردی برای ازدواج فکر کردید پیشنهاد می شود بدون عجله وارد مرحله آشنایی، بررسی و گفت و گو شوید و در عین حال درمان و کنار گذاشتن مورد قبلی هم به موازاتش انجام داده شود.
درس هایی که باید پس از طلاق آموخت
هنگامی که روح در فشار پریشان حالی است درس های زیادی از زندگی می توان گرفت. از زمانی که جدا شده اید احساس تهی و خالی بودن دارید احساس می کنید دیگر هرگز روی خوشبختی را نخواهید دید؛ اما در حقیقت این طور نیست همیشه و در هر لحظه دنیا در حال تغییر است پس این را باور داشته باشید که می توان دانه ای جدید کاشت و آن را پرورش داد. این شرایط به شما کمک خواهد کرد شناخت بهتری از خود داشته باشید و ایرادهای رفتاری، فکری و اعتقادی خود را بهتر درک کنید. این سختی ها باعث می شود که صبورتر و قوی‌تر شوید. پس از این مراحل می فهمید که تصمیمات شما می تواند بر روند زندگیتان چه تاثیرات مثبتی داشته باشد.
دوست گرامی! از این که این روزها احساسات خوبی را تجربه نمی کنید، بسیار متأسفیم و حال شما را درک می کنیم. ضمن جلب توجه شما به توصیه های کارشناس محترم، نکات ذیل را نیز به شما یادآوری می کنیم:همان طور که در بیان مشاور نیز آمده است، توجه به این که این حال و شرایط بد نیز همانند بسیاری شرایط نامساعد و حال بد دیگری که تاکنون تجربه کرده اید، خواهد گذشت، بسیار مهم وکارگشاست؛ البته درک می کنیم که به سختی می گذرد. 

در این بین نکته ای در پیامک شما قابل توجه است و آن اشاره ای است به دوران سخت و دشوار زندگی گذشته خود که از کودکی تا کنون سپری کرده‌اید و امیدی که به بهبود شرایط و حل مشکلات پس از ازدواج داشته اید. ما نمی دانیم مشکلات و سختی های زندگی شما چه مواردی بوده است؛ اما زندگی همواره پستی و بلندی دارد و کسی نمی تواند ادعا کند که با فراز و نشیبی (از جنس های مختلف و با شکل های متفاوت) در زندگی اش مواجه نبوده است، این مشکلات از هر گونه ای که باشد، بخشی از آن ها از اختیار ما خارج است؛ یعنی در بروز و گسترش آن ها نقشی نداشته ایم، راه چاره در این موضوعات، پذیرش واقعیت است، غصه خوردن، افسوس روزهای خوب را داشتن، آرزوها و رویاهای واهی و دور از دسترس بافتن نمی تواند چیزی را تغییر دهد، تنها شما هستید که می توانید با نگرش مثبت (ما از الکی خوش بودن حرف نمی زنیم؛ بلکه همین پذیرش واقعیت های تغییر ناپذیر، سرزنش نکردن خود برای آنچه که مقصرش نبوده اید، توجه به توانایی های خود، دوست داشتن خود و احترام به ارزش های وجودی تان و مقایسه نکردن خود با دیگران مجموعه ای از نگرش های مثبت و در پی آن احساس و حال خوبی را برای شما رقم می زند. ) زندگی بسیار بهتری را تجربه کنید.بخشی دیگر از مشکلات و مدیریت آن ها در اختیار خود ماست که راه حل آن ایجاد تغییرات مثبت در خودمان است.
 نداشتن توقع بیجا از دیگران برای رفع مشکلات، آغاز به حرکت و یافتن راه برای حل مسائل می تواند به ما کمک کند که امیدواریم شما بیش از گذشته به آن ها بیندیشید.نکته بسیار جدی دیگر در پیامک شما، نگاهی است که به ازدواج داشته اید. بارها نوشته و گفته ایم این که گمان کنیم ازدواج قرار است راه حل مشکلات ما باشد، ناکامی ها را جبران کند و … نیست. مشکلات شخصیتی، گیر و پیچ های ارتباطی، آرزوهای محال و دور دست و… هیچ کدام با ازدواج رفع نمی شود مگر آن که شخص برای حل آن ها چه قبل و چه بعد از ازدواج راه حل درست بیابد. این تفکر اشتباه شما را بیشتر آزار داده است و احساس ناکامی شما را پس از ازدواج و اینک در دوران پس از طلاق بیشتر کرده است. توصیه بسیار جدی ما به شما این است که مبادا با همین نگرش و احساس وارد ارتباط جدید و زندگی مشترک دیگری شوید. وقتی زمان مناسب ازدواج شما فرا می رسد که علاوه بر رسیدن به ثبات عاطفی و روانی به نگرش های درستی درباره ازدواج و زندگی مشترک برسید.