1402/12/29

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

بلوغ زودرس در پسران چه علائمی دارد؟

بلوغ زودرس در پسران چه علائمی دارد؟

بلوغ زودرس در پسران چه علائمی دارد؟

بلوغ زمانی است که بدن و ذهن پسران بالغ می‌شود و آنها تبدیل به مردان جوانی می‌شوند. این معمولا از زمانی شروع می‌شود که یک پسر حدودا ۱۲ ساله باشد. البته ممکن است گاهی اوقات پسری پیش از این سن شروع به نشان دادن علائم بلوغ کند که به آن بلوغ زودرس می‌گویند. این علائم اولیه بلوغ می‌تواند برای فرزند شما سخت باشد.

علائم بلوغ زودرس در پسران

در پسران برخی از علائم بلوغ زودرس عبارتند از:

  • رشد بیضه‌ها
  • رشد آلت تناسلی
  • رشد موهای پوست، زیربغل و صورت
  • رشد قد سریع
  • بم شدن صدا
  • آکنه
  • بوی بدن بزرگسالان

اگر فرزند شما کمتر از ۹ سال دارد و هریک از این علائم را نشان می‌دهد، با پزشک خود مشورت کنید.
  
اصلاح ریش از علائم بلوغ زودرس در پسران

علت بلوغ زودرس در پسران

شروع بلوغ توسط هیپوتالاموس (بخشی از مغز که غده هیپوفیز را کنترل می‌کند) ایجاد می‌شود. در این حال غده هیپوفیز شروع به آزاد کردن هورمون‌ها می‌کند. این هورمون‌ها بیضه‌های پسر را برای ساخت هورمون‌های جنسی تحریک می‌‌کنند.
برخی اوقات مشکلی در مغز مانند آسیب، تومور یا عفونت باعث بلوغ زودرس می‌شود. همچنین مشکلی در غده تیروئید می‌تواند بلوغ زودرس را شروع کند. برخی از پسران می‌توانند بلوغ زودرس را به طور جزئی تجربه کنند و ممکن است رشد موهای ناحیه زیرپوستی یا زیر بغل را داشته باشند اما رشد جنسی نداشته باشند. کودکان با بلوغ زودرس جزئی ممکن اسن نیاز به مراجعه به پزشک داشته باشند. 
اگر دختر دارید بخوانید: دلایل بلوغ زودرس در دختران

بلوغ زودرس پسران چطور آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

بعد از آنکه بلوغ انجام شد، رشد کودک متوقف می‌شود. کودکان با بلوغ زودرس درمان نشده گاهی به قد کامل در بزرگسالی نمی‌رسند زیرا استخوان‌های آنها بلوغ پیدا کرده و رشد استخوان نیز بسیار زود متوقف می‌شود. حتی این امکان وجود دارد که کودکی که دچار رشد زودرس شده قدش نسبت به کودکان همسالش افزایش داشته باشد اما پایان بلوغ زودرس باعث می‌شود خیلی زود رشد آنها متوقف شود. بلوغ زودرس می‌تواند برای فرزندتان سخت باشد که از نظر عاطفی و اجتماعی کنار بیاید. ممکن است پسران در این حالت پرخاشگرتر باشند و باعث تحریک جنسی شود که با سن او مطابقت نداشته باشد.
بیشتر بخوانید: مواردی که فکر نمی‌کنید باعث بلوغ زودرس شوند!

تشخیص بلوغ زودرس در پسران

پزشک کودک ممکن است آزمایش خون برای بررسی سطح هورمون انجام دهد. رادیوگرافی از دست کودک ممکن است برای مشخص شدن رشد استخوان‌ها نیز انجام شود. آزمایش‌های دیگر برای کمک به رد دلایل خاص ممکن است شامل سی تی اسکن، ام آر آی و سونوگرافی باشد.

علائم بلوغ زودرس در پسران

درمان بلوغ زودرس در پسران

کودکان مبتلا به بلوغ زودرس می‌تواند تحت درمان قرار گیرند. پزشکان می‌توانند به کودک در شد کمک کنند تا به سن کامل خود برسد و به متوقف کردن مشکلات عاطفی و اجتماعی او که ممکن است از بلوغ زودرس باشد، کمک کند. اگر پزشک فکر کند فرزند شما بلوغ زودرس دارد ممکن است به متخصص غدد درون ریز کودکان ارجاع دهد. بسته به علت، درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درمان علت اصلی
  • استفاده از داروها برای کاهش سطح هورمو‌ن‌ها و به تاخیر انداختن رشد جنسی
  • برخی اوقات نیاز به درمان نیست

مراقبت از فرزند در بلوغ زودرس

در مورد آنچه اتفاق افتاده، توضیح ساده و صادقانه به کودک خود بدهید. توضیح دهید که این تغییرات برای کودکان بزرگتر و نوجوانان طبیعی است اما این که بدن او خیلی زود رشد کرده است مشکلی نیست. سعی کنید روی ظاهر کودک خود تمرکز نکنید. در عوض، از دستاوردهای مدرسه، ورزش و سایر فعالیت‌هایش تعریف کنید. علائم هشداردهنده برای مراجعه پزشک عبارت است از:

  • نمرات ضعیف، مشکلات در مدرسه
  • از دست دادن علاقه به فعالیت‌های روزانه
  • افسردگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *