تبیان/ تقریباً ۸۰ درصد از خانم‌ها زمان‌هایی در زندگی خود، دردهای قاعدگی را تجربه می‌کنند و پنج تا ده درصد آن‌ها دچار دردهای شدیدی می‌شوند که زندگی روزمره‌ی آن‌ها را مختل می‌کند. داروهای مسکن می‌توانند این دردها را تسکین دهند؛ اما خیلی از خانم‌ها به این نتیجه می‌رسند که راهکارهای طبیعی نیز می‌توانند این درد و ناراحتی را آرام کنند.
 
از گرما کمک بگیرید
طی پریود، بخشی از دیواره‌ی داخلی رحم شما ریزش می‌کند و باید از بدنتان خارج شود. برای کمک به این فرایند، بدنتان مواد شیمیایی ترشح می‌کند که سبب انقباضات عضلات رحمتان می‌شوند. این انقباضات می‌توانند دردناک باشند و زیر شکم و پایین کمرتان درد بگیرد. گرما و حرارت می‌تواند این عضلات را شُل کند و جریان خون را بهتر کند. از یک حوله یا کیسه‌ی آب گرم کمک بگیرید. برای بهترین نتیجه گرما باید بین ۴۰ تا ۴۵ درجه باشد و حداقل چهار ساعت باید از آن استفاده شود.

فعالیت بدنی سبکی داشته باشید
ورزش کردن هم می‌تواند به کاهش درد قاعدگی کمک کند، چون جریان خون را افزایش می‌دهد. وقتی خون در رحم شما جریان نرمال نداشته باشد، تجمع خون اضافی در رگ‌های رحم سبب تورم و دردناک شدن این ناحیه خواهد شد. ورزش‌های هوازی سبُک مانند پیاده‌روی یا یوگا می‌توانند مفید باشند. بهتر است چند روز پیش از شروع پریود، روزانه ۳۰ دقیقه ورزش کنید و طی روزهای اول قاعدگی نیز فعالیت سبکی را ادامه دهید.

استرستان را کم کنید
در خیلی از خانم‌ها، استرس روحی و روانی می‌تواند گرفتگی‌های قاعدگی را تشدید کند. زیرا وقتی مضطرب می‌شوید، بدنتان کورتیزول ترشح می‌کند که می‌تواند انقباضات رحم را افزایش دهد. تنفس عمیق و خواب و استراحت کافی برای کاهش استرس مفیدند.

از ادویه و گیاهان دارویی مفید غافل نشوید
زردچوبه
زردچوبه ادویه‌ای معروف است که خواص ضدالتهابی دارد. برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف زردچوبه با کمک دیگر داروها می‌تواند دردهای قاعدگی را تسکین دهد. زردچوبه می‌تواند باعث تقویت خواص ضدالتهابی داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند مفنامیک اسید شود.
زردچوبه همچنین می‌تواند به شل شدن عضلات کمک کرده و از انقباضات دردناک رحم جلوگیری کند. می‌توانید زردچوبه را به عنوان ادویه در غذایتان اضافه کنید، یا هر زمان احساس گرفتگی گرفتید آن را به چای زنجبیل خود اضافه کنید.

زنجبیل
مشخص شده است که چای زنجبیل در روزهای اول قاعدگی که دردها شدیدتر هستند، گرفتگی شکم را کاهش می‌دهد. در واقع زنجبیل با کاهش تولید مواد شیمیایی التهابی مانند پروستاگلاندین‌ها در بدن، با التهاب مبارزه می‌کند.
زنجبیل همچنین ممکن است به کاهش حالت تهوع که گاهی اوقات با گرفتگی‌های قاعدگی همراه است، کمک کند.
در طول ماه نیازی به خوردن زنجبیل نیست؛ فقط پس از شروع پریود به آن نیاز دارید. بدین صورت که با یک تکه زنجبیل پوست کنده و تازه و قرار دادن آن در آب داغ با کمی لیموی تازه، یک چای زنجبیل تسکین دهنده تهیه کنید.
چای بابونه، دارچین و رازیانه از دیگر گیاهان دارویی مفید برای تسکین دردهای قاعدگی هستند.

تغذیه‌ی سالمی داشته باشید و از خواص برخی مواد غذایی غافل نشوید
غذاهای حاوی ویتامین‌ها و املاح به تسکین دردهای پریودی کمک می‌کنند. مواد مغذی مانند ویتامین E، B1 و B6، منیزیم، زینک (روی) و اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توانند تنش و التهاب عضلات را کاهش دهند. سبزیجات برگ‌دار، مغزها و ماهی‌های چرب مانند سالمون را بیشتر مصرف کنید.

آب و مایعات سالم
وقتی نفخ دارید شاید فکر نکنید که نوشیدن یک لیوان بزرگ آب به شما کمکی کند. ممکن است ضد و نقیض به نظر برسد؛ اما نوشیدن مقداری آب در واقع جلوی احتباس مایعات در بدن را می‌گیرد. اگر اهل آب نوشیدن نیستید، می‌توانید از میوه‌ها و سبزیجات آبدار استفاده کنید و یا برای خودتان یک سوپ رقیق کم‌چرب آماده کنید. ضمناً مایعات گرم می‌توانند گرفتگی‌هایتان کاهش دهند. بنابراین آب مورد نیاز بدنتان را می‌توانید با دمنوش‌هایی مانند چای بابونه نیز تأمین کنید.

موز و کیوی و آناناس
موز حاوی B6‌ است و مقدار قابل توجهی پتاسیم دارد که می‌تواند به کاهش نفخ و گرفتگی‌هایتان کمک کند. می‌توانید اسموتی درست کرده و چند تکه آناناس تازه به آن اضافه کنید. آناناس دارای بروملین است و بروملین آنزیمی است که با التهاب می‌جنگد. کمی کیوی هم می‌تواند اسموتی‌تان را خوشمزه‌تر کند و ضمناً گرفتگی‌هایتان را کاهش دهد. کیوی نیز حاوی آنزیمی به نام اکتینیدین است که کمک می‌کند پروتئین را آسان‌تر هضم کنید.

جو دوسر
جو دوسر خوشمزه و مغذی است و به صورت‌های متنوعی می‌توانید از آن استفاده کنید. جو دوسر نه تنها پُر از فیبر است بلکه کمک می‌کند برای مدت طولانی‌تری سیر بمانید و ضمناً منبع خوبی از زینک (روی) و منیزیم است. منیزیم، رگ‌های خونی را آزاد کرده و سروتونین را تنظیم می‌کند. سروتونین ماده‌ای شیمیایی در مغزتان است که با افسردگی مبارزه می‌کند.

تخم مرغ
تخم مرغ دارای ویتامین B6، D و E است که همگی با هم می‌توانند درد و ناراحتی قاعدگی را کاهش دهند.

سبزیجات برگ‌دار
خون شما سرشار از آهن است و به همین دلیل وقتی طی پریود، خون از دست می‌دهید بدنتان دچار کمبود آهن می‌شود. برای خانم‌هایی که در سن باروری هستند، از دست دادن خون طی پریود، شایع‌ترین دلیل کمبود آهن می‌باشد.
وقتی سطح آهن در بدنتان پایین می‌آید، بیشتر احتمال دارد که دردهای قاعدگی اذیتتان کنند. زیرا آهن، به گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند، اکسیژن را به عضلاتتان برسانند. بنابراین جبران آهن بدن با غذاهایی مانند سبزیجات برگ‌دار اهمیت ویژه‌ای دارد. اسفناج و به طور کلی سبزی خوردن نمونه‌های خوبی هستند. ضمناً سبزیجات برگ‌دار، سرشار از فیتوشیمیایی‌هایی هستند که می‌توانند التهاب را کاهش دهند.

ماهی و دیگر منابع اسید چرب امگا ۳
ماهی‌های چرب مانند سالمون یا ساردین، منابع خوب از اسیدهای چرب امگا ۳ اند. امگا ۳ می‌تواند به تسکین درد قاعدگی کمک کرده و حتی بهتر از ایبوپروفن عمل کند.
اسیدهای چرب امگا ۳ با کمک به خنثی کردن تأثیرات اسیدهای چرب امگا ۶ که سبب التهاب و درد می‌شوند، گرفتگی‌های قاعدگی‌تان را تسکین می‌دهند. اگر اهل ماهی خوردن نیستید می‌توانید گردو، دانه چیا و بذر کتان آسیاب شده مصرف کنید که منابع گیاهی امگا ۳ هستند.

شکلات تلخ
شکلات می‌تواند درد قاعدگی را کمتر کند اما نوع شکلاتی که انتخاب می‌کنید مهم است. مطالعات نشان داده‌اند شکلات تلخ می‌تواند گرفتگی‌های قاعدگی را تخفیف دهد؛ اما شیر شکلات هیچ اثری ندارد. شکلات تلخ دارای مقداری منیزیم است و منیزیم هم درد قاعدگی را کم می‌کند. منیزیم، عضلات رحم را شُل می‌کند و جلوی انقباضات دردناک را می‌گیرد. مصرف چند تکه مربعی شکلات تلخ در طول دوران قاعدگی کافی است.

از مصرف غذاهای ناسالم اجتناب کنید
برخی از غذاها می‌توانند دردهای قاعدگی را تشدید کنند. از خوردن غذاهای آماده، شور و پُرچرب یا پُرکربوهیدرات خودداری کنید. این غذاها می‌توانند سبب نفخ و التهاب شده و دردهای قاعدگی را بدتر کنند.
ضمناً کمتر کافئین مصرف کنید زیرا کافئین، رگ‌های خون را باریک‌تر کرده و جریان خون در رحمتان محدود می‌شود.