خراسان/ پدر و مادر بسیار پیری دارم که شرایط جسمانی‌شان هم خیلی مناسب نیست. از ابتدای شیوع کرونا، کمتر از تعداد انگشتان دست به صورت حضوری به آن‌ها سر زدم و از نزدیک به دیدارشان رفتم. می‌ترسم که ناقل باشم. چه کنم؟
پاسخ
با عرض سلام خدمت شما مخاطب گرامی. بحران کرونا خانواده‌ها را دچار یک سردرگمی و همین اتفاق، مدیریت شرایط را با مشکل مواجه کرده است. باید بپذیریم که کرونا سبک زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده و مهارت‌های زندگی در بحران کرونا نقش مهمی دارد. با توجه به توضیحات‌تان، چند نکته را باید خدمت شما عرض کنم.
 سلامت روان سالمندان هم مهم است
در کنار رعایت توصیه‌های بهداشتی توسط سالمندان، سلامت روان آن‌ها نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. افراد سالمند به طور طبیعی درصدی از افسردگی دارند و معمولا تنها و به دور از فرزندان زندگی می‌کنند؛ بنابراین تنهایی به وجود آمده در زمان قرنطینه می‌تواند افسردگی سالمندان را تشدید کند. این روزها باید سلامت روان سالمندان، بیشتر از قبل مورد توجه قرار بگیرد. ممکن است ما به دلیل علاقه‌ای که به پدران و مادران‌مان داریم برای پیشگیری از انتقال بیماری به آن‌ها از رفتن به خانه‌شان خودداری کنیم، اما دور نگه داشتن آن‌ها و ندیدن عزیزان می‌تواند عوارض روانی برای سالمندان ایجاد کند. اکنون خیلی از سالمندان دچار اختلالات افسردگی شده‌اند و کسی متوجه این موضوع نیست.
 الگوی جدید برای دیدار با سالمندان بسازید
با توجه به این‌ که زمان پایان شیوع ویروس کرونا مشخص نیست، باید یک الگو و سبک زندگی جدید برای رفتار با سالمندان و دیدار آن‌ها پیدا کنیم چرا که ممکن است این دوره طولانی مدت باشد و وضعیت روانی سالمندان با خطر جدی مواجه شود. این افراد نمی‌توانند بیش از حد تنهایی را تحمل کنند. باید یک فضای محافظتی ایجاد کنیم و نوه‌ها و فرزندان را به دیدار سالمندان ببریم. این اقدام می‌تواند برای دیدار حضوری و پیشگیری از تنهایی سالمندان مناسب باشد. رعایت نکات بهداشتی در دیدار حضوری الگوی جدیدی است که برای دیدار پدران و مادران مان در زمان شیوع کرونا می‌توانیم به کار ببریم. مثلا دیدار در فضای باز، استفاده از ماسک، ضدعفونی کردن صندلی هایی که استفاده می‌کنیم و … در این شرایط ضروری است.
 غمگین بودن‌شان را درک کنید
برای این که سالمندان دچار مشکل نشوند، باید اول سلامت روان داشته باشند تا سلامت جسم‌شان هم تضمین شود. خیلی از مشکلات روانی فرد را دچار مشکلات فیزیکی از جمله بیماری‌های قلبی می‌کند که سلامتی سالمندان را به خطر می‌اندازد. پرستار یا کسانی که از سالمندان مراقبت می‌کنند، نمی‌توانند جای فرزندان و نوه‌ها را برای فرد پر کنند بنابراین از تنها گذاشتن والدین خود اجتناب کنید البته باز هم تاکید می‌کنم با رعایت پروتکل‌ها به دیدارشان بروید. والدین خود را حمایت کنید و انتظار این را داشته باشید که به ‌دلیل از دست دادن زندگی عادی و روزمره‌شان خیلی غمگین و خسته شوند و سعی کنید شرایط را برای آن ها عادی کنید.
نویسنده : احترام اسماعیل‌زاده | روان‌شناس عمومی