1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

به چه علت به کودک باید ماهی بدهیم؟

به چه علت به کودک باید ماهی بدهیم؟

به چه علت به کودک باید ماهی بدهیم؟

در حالی که ماهی ممکن است اولین چیزی نباشد که هنگام فکر کردن به غذای کودک به ذهنتان خطور می‌کند اما در واقع یک منبع مغذی پروتئین است که همچنین حاوی مجموعه‌ای از ریز مغذی‌ها است. به عنوان مثال کنسرو ماهی با استخوان‌های موجود در آن سرشار از کلسیم است. ماهی‌های چرب مانند سالمون و ساردین سرشار از چربی‌های امگا ۳ هستند (که برای رشد مغز مهم هستند). با این حال اگر ماهی بخشی از رژیم غذایی شماست (یا حتی اگر خودتان آن را دوست ندارید اما می‌خواهید آن را در وعده‌های غذایی خانواده خود بگنجانید) بدانید که می‌تواند یک انتخاب مغذی و بی‌خطر برای کودک شما باشد.

آلرژی داشتن به ماهی چه خطری دارد؟

شیوع آلرژی به ماهی در کودکان کمتر از ۲ درصد و در بزرگسالان کمتر از ۵ درصد است. میزان وقوع در حال افزایش بوده است اما آلرژی‌های غذایی هنوز نسبتاً نادر هستند. علائم آلرژی به ماهی عبارتند از تهوع، استفراغ، اسهال، سردرد، بثورات پوستی، کهیر و (به طور معمول) آنافیلاکسی که یک واکنش آلرژیک حاد است که می‌تواند باعث مشکل در تنفس شود.

هنگام خرید چه نوع ماهی را انتخاب کنیم؟

یک نگرانی در مورد مصرف ماهی قرار گرفتن در معرض جیوه است. این یک نکته مهم برای کسی می‌باشد که ماهی می‌خورد به ویژه برای افراد باردار، شیرده‌ها و کودکان خردسال. جیوه یک ماده طبیعی است که در موجودات زنده و محیط اطراف ما یافت می‌شود. در دوز‌های بسیار کم مضر نیست اما صنعتی شدن و سایر محرک‌های تغییرات آب و هوایی (مانند سوزاندن زغال سنگ) باعث آلودگی آب می‌شوند. آلودگی آب به نوبه خود باعث افزایش سطح جیوه در ماهی‌ها می‌شود به ویژه در ماهی‌های بزرگتر و شکارچی که ماهی‌های کوچکتر را می‌خورند و در نتیجه سطح جیوه آن‌ها را افزایش می‌دهد. ماهی‌هایی که جیوه بالایی دارند عبارتند از:

  • ماهی تن درشت چشم
  •  شاه ماهی خال مخالی
  •  مارلین
  •  نارنجی خشن
  •  کوسه
  •  اره ماهی
  •  کاشی ماهی

ماهی‌های کم جیوه عبارتند از:

  •  گربه ماهی
  •  کد
  • قزل آلای آب شیرین
  • ماهی سالمون
  • ساردین
  • -گوش ماهی
  •  ماهی مرکب
  • تیلاپیا

 

چه زمانی به کودکان ماهی بدهیم؟

دستورالعمل‌های مربوط به زمان معرفی ماهی (و به طور کلی غذا‌های جامد) به رژیم غذایی کودک در طول زمان کمی تغییر کرده است و آمادگی هر نوزاد متفاوت خواهد بود. استاندارد فعلی (که به شدت در مطالعات علمی آزمایش شده است) این است که نوزادان می‌توانند از حدود ۴ تا ۶ ماهگی شروع به خوردن غذا‌های جامد کنند. قاعده کلی این است که نوزادانی که پس از شیر دادن با شیشه هنوز گرسنه به نظر می‌رسند به غذا‌های جامد علاقه نشان می‌دهند (اغلب با باز کردن دهان خود به قاشق) می‌توانند سر خود را بالا نگه دارند و بدون کمک روی صندلی غذا بنشینند. به احتمال زیاد آماده امتحان مواد جامد هستند. توصیه می‌شود که ماهی بین ۶ ماه تا یک سال معرفی شود.

 نوع مناسب ماهی را انتخاب کنید:

گزینه‌های ماهی سالم زیادی برای کودک شما وجود دارد. در اینجا چند دستورالعمل وجود دارد که به شما در انتخاب کمک می‌کند. ماهی را انتخاب کنید که همه افراد خانواده از آن لذت ببرند تا بتوانید همه با هم بخورید (ماهی‌هایی مانند سالمون و ساردین انتخاب‌های محبوبی هستند و همچنین غنی‌ترین اسید‌های چرب امگا ۳ هستند). ماهی‌هایی را انتخاب کنید که سطح جیوه کمتری دارند.

 

چه نوع غذا‌هایی را با ماهی برای برای کودکان درست کنیم؟

مواد لازم:

۱ فنجان ماهی سفید بدون استخوان و پخته

۱/۴ فنجان شیر مادر، شیر خشک یا آب

طرز تهیه:

ماهی پخته شده و مایع دلخواه را در مخلوط کن یا غذاساز بریزید

مخلوط کنید تا به قوام دلخواه شما برسد

مواد لازم:

۱ فنجان ماهی سفید پخته شده (بدون استخوان)

۲ قاشق غذاخوری شیر مادر، شیر خشک یا آب

۱ قاشق غذاخوری نخود فرنگی پخته شده

۱ قاشق غذاخوری هویج پخته شده

۱ قاشق غذاخوری سیب زمینی شیرین پخته شده

طرز تهیه:

ماهی، سبزیجات مخلوط و مایع دلخواه را در مخلوط کن یا غذاساز بریزید

به غلظت دلخواه خود پوره کنید

مواد لازم:

۶ فنجان ماهی سفید

۲ قاشق غذاخوری شیر مادر، شیر خشک یا آب

۱/۲ فنجان هویج (پوست کنده، خرد شده و بخارپز شده تا نرم شود)

۱/۳ فنجان آب پرتقال

۱/۴ فنجان پنیر

طرز تهیه:

ماهی را در یک ظرف مایکروویو قرار دهید

روی آن آب پرتقال بریزید و با پنیر بپاشید

ظرف را با پلاستیک بپوشانید و حدود ۲ دقیقه یا تا زمانی که ماهی با چنگال به راحتی پوسته پوسته شود و در مایکروویو قرار دهید

مواد را در مخلوط کن یا غذاساز بریزید و به غلظت دلخواه در‌آورید

 

منبع:

www.verywellfamily.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *