1403/02/05

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

به چه علت کودکان انگشت خود را می‌مکند؟

به چه علت کودکان انگشت خود را می‌مکند؟

به چه علت کودکان انگشت خود را می‌مکند؟

مکیدن انگشت برای کودکان بسیار طبیعی و رایج است و آن‌ها از انگشتان شست یا انگشتان خود به عنوان بخشی از کار‌های روزمره خود برای یافتن آرامش و تسکین خود استفاده می‌کنند. در چند ماه اول زندگی یا حتی زودتر کودک می‌تواند به عنوان راهی برای به خواب رفتن از آن استفاده کند. در این مرحله نه تنها مکیدن انگشت رایج است بلکه از نظر رشد و گفتار کودک دچار مشکل می‌شود.

به چه علت کودکان این کار خود را ترک نمی‌کنند؟

مکیدن به دو طرف فک بالا و بافت نرم سقف دهان فشار می‌آورد. در نتیجه فک بالا می‌تواند باریک و باعث می‌شود که دندان‌ها از بالا به پایین به درستی به هم نرسند. اگرچه می‌توان این مشکل را برطرف کرد اما می‌تواند باعث مشکلات گفتاری مانند لب زدن شود که ممکن است نیاز به اصلاح در درمان داشته باشد اگر کودکی کراس بایت داشته باشد، وضعیتی که در آن دندان‌های بالا و پایین به درستی به هم نمی‌رسند می‌تواند وضعیت آن را بدتر کند. یک “سوراخ شست” در سقف دهان که از مکیدن ایجاد می‌شود می‌تواند باعث شود که دندان‌های عقب بیشترین آسیب را ببینند. این باعث عدم تعادل در سراسر دندان‌ها می‌شود و ساختار دهان و فک را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ترفند این است که با کودک کار کنید تا وابستگی او به مکیدن شست یا مکیدن انگشت را کاهش دهید.  

چگونه این کار را ذهن کودک دور کنیم؟

بزرگسالان نمی‌دانند که بزرگ شدن چقدر برای کودکان اضطراب‌ آور است و مکیدن شست یا انگشتان آن‌ها یک فعالیت آرامش بخش است که می‌تواند به کاهش اضطراب آن‌ها کمک کند. وقتی کودک شما به سن پیش دبستانی می‌رسد ممکن است وسوسه‌انگیز باشد که هر بار که شروع به مکیدن می‌کند انگشت شست او را از دهانش بیرون بیاورد به خصوص اگر فکر می‌کنید ممکن است روی رشد و تکامل دندان‌ها و فک او تاثیر بگذارد. بنابراین اگر کودک شما به پیش دبستانی نزدیک می‌شود و هنوز در حال مکیدن است در اینجا نحوه برخورد صحیح با آن آورده شده است:

سعی کنید مدت مکیدن انگشت شست را به اتاق خواب یا خانه محدود کنید نه در جمع. به او توضیح دهید که این یک فعالیت در رختخواب در زمان چرت زدن و در شب است.

 به فرزندتان نگویید که دیگر نمی‌توانید شست خود را بمکید. سعی کنید او را بشناسید و زمانی که انگشت شست خود را نمی‌مکد به جای انتقاد از او تحسین کنید.

وقتی فرزندتان شست خود را می‌مکد از او بپرسید آیا می‌دانید که اکنون شست خود را می‌مکید؟ اگر او نه گفت به او کمک کنید تا آن را تشخیص دهد و اگر به آن نیاز داشت راه دیگری برای تسکین او پیدا کنید مانند پتو یا حیوان عروسکی.

 از چیز‌های بد مزه‌ای که برای توقف مکیدن شست و مکیدن انگشت به بازار عرضه می‌شود استفاده نکنید.

 راه‌های خلاقانه‌ای بیابید تا به فرزندتان کمک کنید بفهمد در حال بزرگ شدن است و روزی دیگر انگشت شست خود را نمی‌مکد.  

 دستکش را روی دست به عنوان راه حلی برای مکیدن شست یا انگشت امتحان نکنید. این فقط آن‌ها را نا امید می‌کند و باعث اضطراب بیشتر می‌شود.  

 

منبع:

www.webmd.com

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *