کودکت/ اختلاف سنی در ازدواج یکی از معیارهایی است که زن و مرد باید در زمان شروع رابطه به آن توجه کنند. تعیین اختلاف سنی مناسب میان زن و مرد در ازدواج، در اکثر مواقع از باورهای فرهنگی و اعتقادی نشات می‌گیرد. گاهی اوقات در خانواده‌ها اعتقاد بر این است که هر چه سن مرد بیشتر باشد، ثبات در زندگی زوجین بیشتر خواهد بود. در بررسی موضوع ازدواج، از مولفه‌های تاثیرگذار می‌توان به رشد روانشناختی، شناخت پیش از ازدواج و تشابهات شخصیتی اشاره کرد. همسو بودن این عوامل احتمالا در افرادی که در دوره سنی مشابه هستند، بیشتر است. با این حال تفاوت سنی زوجین به تنهایی عامل تعیین کننده در میزان موفقیت زندگی مشترک نیست. در این مقاله قصد داریم باورهای غالب و تفاوت سنی مناسب در ازدواج را بررسی نماییم.
باورهای جامعه درباره اختلاف سنی در ازدواج 
در جامعه ما اختلاف سنی میان مرد و زن برای ازدواج، از باورهای فرهنگی و اعتقادی نشات می‌گیرد. این الگو طرفدار بزرگتر بودن مرد از زن بوده و معمولا هرچه این اختلاف بیشتر باشد اعتقاد بر این است که ازدواج از ثبات بیشتری برخوردار می‌باشد. از طرفی افزایش فعالیت زنان در جامعه و اهمیت تحصیلات و به تبع آن بالا رفتن اعتماد به نفس زنان برای استقلال، یکی از عواملی است که اهمیت بزرگ‌تر بودن مرد را برای ثبات ازدواج زیر سوال می‌برد.
از باورهای رایج در این زمینه اعتقاد به توان مدیریتی در مردان است که در کنار توان تربیتی زنان می‌تواند در زندگی زناشویی تعادل ایجاد کند. امروزه بیشتر از گذشته شاهد بزرگتر بودن زن از مرد در ازدواج هستیم که با توجه به متغیرهایی که در ادامه به آن می‌پردازیم، عامل اختلاف سنی به تنهایی و به صورت مستقیم چه از سوی مرد و چه ازسوی زن، در رضایت زناشویی اهمیت محوری ندارد. نتایج تحقیقات متعدد در این زمینه این قواعد را نه تنها برهم زده است بلکه ما را به سمتی می‌برد که عوامل روانشناختی را در هر نوع ازدواج بیشتر از گذشته مد نظر قرار دهیم.
عوامل تاثیر گذار بر رضایت زناشویی
عوامل تاثیر گذار بر رضایت زناشویی مولفه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بلوغ روانشناختی طرفین و شناخت دقیق یکدیگر اشاره کرد. وجود شباهت شخصیتی در مرد و زن، سلایق، فعالیت‌ها و اهداف مشترک را به همراه دارد و رابطه باثبات‌تری را پیش‌بینی می‌کند. هرچه طرفین از انگیزه‌های ازدواج خود آگاه تر باشند و این انگیزه بیشتر مربوط به عوامل درونی باشد تا عوامل بیرونی، احتمالا آمادگی برای ازدواج بالاتر است. جوانان ممکن است از روی فشار اطرافیان و محیط تصمیم به ازدواج گرفته باشند و الزاما به بلوغ عاطفی، اجتماعی و اقتصادی برای ازدواج نرسیده باشند و در نتیجه مهارت‌های لازم برای ازدواج موفق را به دست نیاورده باشند.
این تصمیم تنها به دلیل واکنش به فشار محیط است و فرد احتمالا آمادگی لازم را برای ازدواج کردن ندارد. در امر ازدواج از جمله عوامل تاثیرگذار می‌توان به هم سو بودن و شباهت طرفین اشاره کرد. البته این شباهت هرگز به صورت صد در صد نخواهد بود، اما هرچه میزان این شباهت بالاتر باشد احتمال صمیمت، ثبات و رضایت طرفین را بالاتر می‌برد.

اختلاف سنی زن و مرد و تاثیر آن در رضایت زناشویی
اگر به دنبال بررسی متغیر اختلاف سنی و میزان تاثیر آن در رضایت زناشویی باشیم، این تاثیر مستقیما از اختلاف سنی ناشی نمی‌شود. افرادی که در یک محدوده سنی مشابه با هم هستند، احتمالا تجارب پیشین فرهنگی و اجتماعی مشابه در آن‌ها بیشتر است. اما اگر بخواهیم فرضیات مربوط به این متغیر را مورد بررسی قرار دهیم، احتمال وجود تشابه تجربه و رشد شخصیتی در افرادی که اختلاف سنی کمتری دارند بیشتر است. در نتیجه سلایق، علایق، نگرش هایشان به هم نزدیک‌تر است.
البته تفاوت سنی به تنهایی نمی‌تواند باعث آسیب به رابطه شود. آنچه اهمیت دارد احترام به تفاوت‌ها و عقاید است تا بتوانید ازدواج موفق را تجربه کنید. به طور کلی، اختلاف سنی در رضایت بین زوجین عامل قدرتمندی محسوب نمی‌شود، بلکه فرایندهای رشدی موجود در اختلاف سنی باید جدی تلقی شوند. فرایندهای رشدی مانند احتمال تجارب مشترک، رشد شخصیتی و روانشناختی نزدیک به هم و…

اختلاف سنی در ازدواج | اختلاف سن روانی در ازدواج
بلوغ عاطفی، اجتماعی و اقتصادی که بهتر است اولویت بیشتری نسبت به سن تقویمی داشته باشد، عوامل تشکیل دهنده سن روانی هستند. بررسی این موضوع که طرفین نسبت به هیجانات و سلایق خود چه مقدار شناخت دارند، چگونه هیجانات خود را بروز می‌دهند و توان مدیریتی آن‌ها چگونه است، بلوغ عاطفی را تشکیل می‌دهد. داشتن ثبات، مسئولیت‌پذیری و احساس رضایت در شغل نیز از عوامل مهم در پیش‌بینی سازگاری و موفقیت ازدواج به حساب می‌آید. برای آگاهی از سن ازدواج کلیک کنید.

اختلاف سنی زیاد در ازدواج و دلایل آن
تفاوت سنی بین زن و مرد در حدود ۱۰ سال یا بالاتر معمولا به عنوان اختلاف سنی زیاد در نظر گرفته می‌شود. عوامل گوناگونی می‌توانند در گرایش به ازدواج با فرد بسیار بزرگتر تاثیر بگذارد. از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- نداشتن حمایت کافی از جانب والدین 
برخی افراد نمی‌توانند نقش‌های مختلف را از یکدیگر تفکیک کنند. برای مثال آن‌ها از همسرشان انتظار دارند جای پدر و مادرشان را در زندگی گرفته و نقش‌های آنان را نیز ایفا کنند. این افراد اغلب در گذشته رابطه خوبی با پدر و مادر خود نداشته‌اند و بیشتر از آن که به دنبال همسر بگردند کسی را می‌خواهند که مثل پدر یا مادر از آن‌ها حمایت کند. همین مسئله باعث می‌شود که بیش از سایرین به ازدواج با افراد مسن گرایش داشته باشند.

۲- اختلاف سنی در ازدواج | داشتن مشکلات مالی 
افراد مسن‌تر معمولا وضعیت مالی باثبات تری دارند و راحت‌تر می‌توانند امنیت مالی همسر خود را برآورده کنند. همین امر باعث می‌شود افرادی که از نظر مالی دچار کمبود هستند بیش از سایرین به ازدواج با فردی مسن‌تر از خود تمایل نشان دهند.

۳- کمبود اعتماد به نفس 
برخی افراد در برابر افراد همسن خود از اعتماد به نفس کافی برخوردار نیستند و در روابط عاطفی بیشتر به سمت افراد مسن‌تر گرایش دارند. در واقع آن‌ها ممکن است وقتی خود را با همسالانشان مقایسه می‌کنند احساس نمایند به اندازه کافی خوب نیستند اما در برخورد با افراد مسن نگرانی کمتری در مورد ظاهر و سایر ویژگی‌های خود داشته باشند. اگر احساس می‌کنید که از نظر اعتماد به نفس آسیب پذیر هستید به جای تصمیم گرفتن بر پایه ضعف‌های وجودی خود، ابتدا برای بهبود آن‌ها تلاش کنید. مراجعه به یک روانشناس، شرکت در جلسات روان درمانی و مطالعه کتاب‌های خودیاری تا حد زیادی می‌توانند به شما کمک نمایند تا اعتماد به نفس خود را بهبود ببخشید.

۴- اختلاف سنی در ازدواج | پیدا نکردن مورد مناسب برای ازدواج 
برخی از افراد به خصوص دختران از بالا رفتن سن خود و ازدواج نکردن واهمه دارند. این امر فشار روانی زیادی را به آن‌ها تحمیل می‌کند و باعث می‌شود که ملاک‌هایی نظیر تشابه سنی را نادیده بگیرند. همیشه به یاد بسپارید که ترس از مجرد ماندن نباید به بهای یک ازدواج بد تمام شود. شما هرگز مجبور نیستید با کسی که ملاک‌های ذهنی را شما را برآورده نمی‌کند، ازدواج کنید. به جای نادیده گرفتن ملاک‌های اصلی و مشکلات موجود سعی کنید به کمک یک متخصص، روابط اجتماعی خود را گسترش داده و فرصت‌های بیشتری برای پیدا کردن همسر مناسب در اختیار خود قرار دهید.

اختلاف سنی در ازدواج | نکاتی که در خواستگاری باید به آن توجه کنید 
برای بررسی تفاوت‌های سنی و تاثیرات آن در زندگی مشترک در جلسات خواستگاری موارد زیر را در نظر بگیرید.

۱- ملاک های خود را فراموش نکنید
برخی شرایط باعث می‌شود که افراد ملاک‌های خود را فراموش کرده و در جلسات خواستگاری شتاب زده عمل کنند. برای مثال داشتن یک خواستگار پولدار باعث می‌شود که بسیاری از افراد به سایر معیارهای خود توجهی نکنند و مسائلی نظیر تفاوت سنی برای آن‌ها مهم نباشد. در حالی که این مسئله تاثیر خود را بعد از ازدواج نشان خواهد داد. در نتیجه لازم است پیش از هرچیز ملاک‌ها و معیارهای مهمی که برای ازدواج دارید را بشناسید و در جلسات خواستگاری به این موضوع دقت داشته باشید که در ازای به دست آوردن هر ملاک چه چیزهایی را از دست می‌دهید.

۲- با قطعیت به موضوع سن نگاه نکنید
همان طور که پیش‌تر اشاره شد امروزه متخصصین در کنار سن تقویمی مسئله‌ای تحت عنوان سن روانی را مطرح می‌کنند. این مسئله یادآور می‌شود که لزوما دست یابی به سن خاص نشان دهنده پختگی و آمادگی برای ازدواج نیست. چه بسا افرادی که با وجود گذر از سنین ۳۰ سال هنوز آمادگی لازم برای شروع زندگی مشترک را ندارند و مهارت‌های لازم برای آن را نیاموخته‌اند. در نتیجه هرگز تنها بر اساس سن در مورد توانایی‌های فرد مقابل قضاوت نکنید.

۳- با ویژگی های شخصیتی خود و همسر آینده تان آشنا شوید 
افراد مسن‌تر معمولا تمایل دارند کنترل رابطه را به دست بگیرند. این مسئله برای افرادی که از نظر شخصیتی از سلطه پذیری پایینی برخوردار هستند بسیار دشوار به نظر می‌رسد. همین مسئله در رابطه زناشویی می‌تواند تعارض‌های بسیاری را برانگیزد. در نتیجه لازم است که علاوه بر سن حتما صفات شخصیتی را نیز مد نظر قرار دهید تا بتوانید به پیش بینی بهتری در مورد سازگاری با همسر آینده‌تان دست یابید. مراجعه به یک روانشناس و دریافت مشاوره قبل از ازدواج تا حد زیادی می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

۴- چشم انداز رابطه را در نظر بگیرید 
برای اینکه بتوانید از تاثیرات اختلاف سنی در ازدواج آگاه شوید، باید کمی آینده نگر باشید و به چشم انداز رابطه در بلند مدت نگاه کنید. اگر اختلاف سنی شما با همسرتان بیش از اندازه باشد، لازم است که خود را با موضوعاتی نظیر درگیری همسر با بیماری‌های مرتبط با کهولت سن آماده نمایید. داشتن چنین چشم اندازی به شما کمک می‌کند تا واقع بین‌تر باشید و قبل از این که به طور جدی وارد زندگی مشترک شوید در مورد مشکلات احتمالی بینش داشته باشید.

سخن آخر در مورد اختلاف سنی در ازدواج
مان طور که گفته شد تفاوت سنی در ازدواج به تنهایی عامل تعیین کننده برای تضمین موفقیت در ازدواج یا محکوم به شکست شدن زندگی مشترک نیست. با این حال اگر در موقعیتی قرار دارید که نگران تفاوت سنی در ازدواج هستید، با مشاوره قبل از ازدواج می‌توانید از این سردرگمی رهایی پیدا کنید. طی جلسات مشاوره با گرفتن شرح حال، بررسی انگیزه‌های ازدواج زوجین و تست تفاهم ازدواج می‌توان میزان موفقیت ازدواج را با توجه به تفاوت سنی برآورد کرد.