1403/02/01

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

تند خوردن در کودکان نوپا و کودکان

تند خوردن در کودکان نوپا و کودکان

تند خوردن در کودکان نوپا و کودکان

برخی از کودکان به ویژه کودکان نوپا می‌توانند در خوردن غذا دقت کنند. زمانی که کودک شما بخواهد هر روز همان چیزی را بخورد ممکن است ناامید‌کننده باشد اما غیر معمول نیست. برخی از کودکان ذاتاً دمدمی مزاج هستند اما کار‌هایی وجود دارد که می‌توانید برای تشویق فرزندتان به امتحان حداقل چند لقمه غذای مقوی در هر وعده غذایی انجام دهید. به دنبال دستور العمل‌هایی باشید که حاوی موادی باشد که کودک شما دوست دارد و کودک شما را در تهیه غذا شامل شود. بخشی از فرآیند انتخاب برنامه غذایی، خرید مواد غذایی، پخت و پز، سرو غذا و تمیز کردن نیز ممکن است کمک کند. بهترین راهبرد‌ها برای بهبود تغذیه و تشویق به عادات غذایی غیر عجولانه عبارتند از:

  •  وعده‌های غذایی منظم خانوادگی داشته باشید
  •  انواع غذا‌ها و تنقلات سالم را سرو کنید
  •  بر سر غذا دعوا نکنید
  •  کودکان را در برنامه‌ریزی و تهیه وعده‌های غذایی مشارکت دهید

وعده‌های غذایی منظم خانوادگی:

کودکانی که به طور منظم در وعده‌های غذایی خانوادگی شرکت می‌کنند بیشتر میوه، سبزیجات و غلات مصرف می‌کنند و کمتر از میان وعده‌های غذایی ناسالم استفاده می‌کنند. وعده‌های غذایی خانوادگی فرصتی را فراهم می‌کند تا کودک خود را با غذا‌های جدید آشنا کنید.

 

سرو انواع غذا‌ها و تنقلات سالم:

میوه‌ها و سبزیجات را در برنامه روزانه خود قرار دهید. انتخاب تنقلات سالم را برای فرزندتان آسان کنید. میوه‌ها و سبزیجات را در دسترس و آماده مصرف قرار دهید. سایر میان وعده‌های خوب شامل ماست، آجیل یا کراکر غلات کامل و پنیر است. فست فود و سایر تنقلات کم مغذی مانند چیپس و شیرینی را محدود کنید اما تنقلات مورد علاقه را ممنوع نکنید. در عوض آن‌ها را «هر چند وقت یکبار» غذا‌هایی درست کنید تا کودکتان احساس کمبود نکند. نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه‌ها و آبمیوه‌ها را محدود کنید و به جای آن آب و شیر سرو کنید.

 

الگو بودن:

بهترین راه برای تشویق شما به تغذیه سالم این است که خودتان خوب غذا بخورید. راه دیگری که می‌توانید الگوی خوبی باشید محدود کردن وعده‌های غذایی و پرخوری نکردن است. در مورد احساس سیری خود صحبت کنید. این امر به ویژه در مورد کودکان کوچکتر مهم است. ممکن است بگویید: “این خوشمزه است، اما من سیر هستم بنابراین از خوردن دست می‌کشم. ” در عین حال والدینی که همیشه رژیم می‌گیرند یا از بدن خود شکایت می‌کنند ممکن است احساسات منفی را در کودکان پرورش دهند. سعی کنید در مورد غذا رویکرد مثبت داشته باشید.

هنگام غذا خوردن دعوا نکنید:

کودکان را مجبور نکنید بشقاب‌هایشان را تمیز کنند. انجام این کار به کودکان می‌آموزد که بر احساس سیری غلبه کنند.

به کودکان رشوه ندهید و با غذا به آن‌ها پاداش ندهید. از دسر به عنوان جایزه برای خوردن غذا خودداری کنید.

از غذا به عنوان راهی برای ابراز عشق استفاده نکنید. وقتی می‌خواهید عشق خود را نشان دهید، آن‌ها را در آغوش بگیرید یا تحسین کنید.

 

کودکان را درگیر غذا کنید:

اکثر کودکان از تصمیم‌گیری در مورد اینکه چه چیزی برای شام تهیه کنند لذت خواهند برد. با آن‌ها در مورد انتخاب و برنامه‌ریزی یک وعده غذایی متعادل صحبت کنید. برخی از کودکان حتی ممکن است بخواهند در خرید مواد اولیه و تهیه غذا کمک کنند. یک مکان خوب برای شروع ممکن است سوپرمارکت باشد جایی که می‌توانید با هم غذا‌های سالم خریداری کنید.

 

منبع:

www.pregnancybirthbaby.org.au


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *