خراسان/ تلاش‌های بهترین بازیکن هفته دوم لیگ‌قهرمانان اروپا علیه فقر و کرونا که خودش روزگاری در فقر به سر می‌برده است
 «مارکوس رشفورد» به عنوان بهترین بازیکن هفته دوم لیگ قهرمانان اروپا در فصل جاری انتخاب شد. چهارشنبه‌شب گذشته که مهاجم ۲۲ ساله باشگاه منچستریونایتد به عنوان یار تعویضی به میدان آمد و سه گل برای این تیم به ثمر رساند، علاوه بر ثبت رکوردهای فوتبالی به ستاره‌ای درخشان‌تر از همیشه تبدیل شد که این روزها چه داخل و چه در خارج مستطیل سبز حسابی می‌درخشد. او در یکی دو هفته اخیر هم گل پیروزی‌بخش تیم اش مقابل پاری‌سن ژرمن را به ثمر رساند، هم به پنجمین بازیکن تاریخ لیگ قهرمانان اروپا و دومین بازیکن تاریخ منچستریونایتد تبدیل شد که در یک بازی به عنوان یار تعویضی وارد میدان می‌شود و هت‌تریک می‌کند. اما بیش و پیش از این اتفاقات مثبت فوتبالی، بی‌شک چیزی که این روزها نام مارکوس رشفورد را بر سر زبان‌ها انداخته، اقدامات خیرخواهانه او برای کمک به کودکان فقیر کشورش بوده است. در ادامه، بیشتر درباره سبک‌زندگی این بازیکن موفق روزهای اخیر مستطیل سبز خواهید خواند.
 
 سلبریتی‌ که به جای حرف زدن، عمل کرد
در روزهایی که بسیاری از ستاره‌های دنیای فوتبال ویدئوهایی از خانه‌های مجلل‌شان در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذاشتند و مردم را به ماندن در خانه‌‌‌های کوچک‌شان دعوت می‌کردند، امثال «رشفورد» هم بودند که به جای حرف زدن، در عمل وارد میدان شدند تا دردی را از مردم کم کنند. خود رشفورد از عبارت «یک نگرانی کمتر داشتن» برای خانواده‌های آسیب‌پذیر استفاده می‌کند. خانواده‌هایی که در اوضاع بد اقتصادی دوران کرونا درآمدشان به‌شدت کم شده و کودکان‌شان در معرض سوء تغذیه قرار گرفته اند. در دوران اوج‌گیری کرونا، انگلیس یکی از کشورهایی بود که اقدام به تعطیلی موقت مدارس کرد. تعطیلی مدارس مساوی با قطع شدن یک وعده غذایی رایگان برای دانش‌آموزان بود. موضوعی که بار مالی بزرگی می‌توانست برای بعضی خانواده‌های فقیر و کم‌بضاعت انگلیس داشته باشد. رشفورد که خودش روزگاری در فقر به سر می‌برده و به وسیله فوتبال فقر را پشت سر گذاشته، نشان داد گذشته خودش را فراموش نکرده و تصمیم گرفت برای تامین غذای این کودکان کاری کند. او ابتدا با اعلام فراخوان و کمک شخصی با هدف جمع‌آوری ۱۰۰ هزار پوند وارد میدان شد اما با همراهی مردم و شرکت‌های بزرگ، موفق شد ۲۰ میلیون پوند جمع‌آوری کند. عددی که ‌توانست غذای چند میلیون کودک را برای مدتی فراهم کند. در ادامه دولت تصمیم گرفت کوپن‌هایی را برای تامین رایگان غذای کودکان در نظر بگیرد.
نشانی که به مادرش تقدیم کرد
مهاجم جوان منچستر که پیش از این هم اقدامات خیرخواهانه‌ای برای کودکان ناشنوا انجام داده بود، اعمال خیرخواهانه‌اش در همین نقطه متوقف نشد. با نزدیک شدن به تابستان و طرح دولت برای قطع سهمیه غذای دانش آموزان بار دیگر کودکان زیادی در معرض گرسنگی قرار داشتند. این بار هم رشفورد دست به کار شد و با نوشتن نامه‌ای سرگشاده‌ به نمایندگان مجلس از آن‌ها خواست که صدای مردم باشند و اجازه ندهند خانواده‌های کم‌درآمد بیش از این تحت فشار اقتصادی قرار بگیرند. اقدامات و فشارهایی که باعث شد «بوریس جانسون» هم دست از لجاجت بردارد و دوباره کوپن‌هایی را برای تامین غذای کودکان در دوران تعطیلی در نظر بگیرد. بدین ترتیب رشفورد توانست زندگی صدها هزار کودک را بار دیگر تغییر دهد. فعالیت‌های پایان‌ناپذیر و زیبای رشفورد باعث شد او نشان مخصوص امپراتوری بریتانیا را دریافت و این نشان را از سر تواضع به مادرش تقدیم کند.
مبارزه همگانی برای شکست راحت‌تر مشکلات
حالا رشفورد به یک سلبریتی محبوب بین بسیاری از مردم تبدیل شده است. جوان ۲۲ ساله‌ای که در بدترین شرایط اقتصادی تلاش کرد کاری برای تغییر کند. او خوب می‌داند و معتقد است که وقتی با هم به مبارزه با مشکلات برویم با احتمال قوی‌تری بر مشکلات پیروز می‌شویم. جنگیدن با مشکلات به شیوه «رشفورد» باعث می‌شود زندگی بهتری در انتظار همگان باشد. او اکنون به چنان محبوبیتی رسیده که یکی از رسانه‌های انگلیس در یک پیش‌بینی عجیب می‌نویسد: «اگر این روزها تماشاگران امکان راهیابی به ورزشگاه را داشتند رشفورد به تنها بازیکنی تبدیل می‌شد که در ورزشگاه آنفیلد، از سوی هواداران لیورپول، (بزرگ‌ترین رقیب تاریخ منچستریونایتد) ایستاده و یک‌صدا تشویق می‌شد.»
نویسنده : محمدعلی محمدپور | روزنامه‌نگار