1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

حقایقی در مورد کاهش وزن بعد از زایمان

حقایقی در مورد کاهش وزن بعد از زایمان

حقایقی در مورد کاهش وزن بعد از زایمان

هنوز باردار نشدید ولی حتی فکر به هم خوردن تناسب اندام‌تان شما را ناراحت و عصبی می‌کند؟ باردار هستید و از آنچه در آینه می‌بینید وحشت دارید و اصلا نمی‌دانید چطور باید چند ماه دیگر از شر این همه وزنی که اضافه کردید، خلاص شوید؟ زایمان کردید و هر روز صبح با این آرزو بیدار می‌شوید که نیم‌کیلوی دیگر از وزن‌تان کم شده باشد؟ این شما و این ۵ حقیقت درباره کاهش وزن بعد از زایمان که همین حالا باید با آن مواجه شوید.

شیردهی باعث کالری‌سوزی می شود اما جای رژیم را نمی‌گیرد

شما برای تولید شیر در بدن‌تان نیاز به مصرف کالری دارید و این کالری سوزانده شده می‌تواند به شما کمک کند تا سریع‌تر وزن کم کنید و به اندام پیش از دوران بارداری‌تان برگردید اما یادتان باشد که هر چقدر هم که سینه‌های پر شیری داشته باشید یا فرزندتان در طول روز بارها و بارها از شیر شما تغذیه کند، باز هم شیردهی به تنهایی برای از دست دادن وزنی که در طول دوره بارداری اضافه کردید کافی نیست و باید حواس‌تان سفت و سخت به غذایی که در طول روز مصرف می‌کنید و فعالیت بدنی که دارید، باشد. درواقع تصور غلط «غذا خوردن به اندازه دو نفر در دوران شیردهی» تنها به این علت که شما با شیر دادن در حال سوزاندن کالری هستید، اتفاقا می‌تواند باعث افزایش وزن و تلنبار شدن دوباره چربی‌ها روی هم شود، نه کاهش آن.
البته متاسفانه بعضی از مادرها هم از آن طرف بام می‌افتند و می‌خواهند با کاهش بیش از حد کالری‌شان در این دوران، تخته گاز بروند و ظرف یکی دو ماه مانکن شوند! یادتان باشد کاهش دریافت کالری روزانه به کمتر از ۱۸۰۰ کالری در روز می‌تواند روزی ذخیره شیر شما اثر بگذارد و در نتیجه نوزادتان گرسنه بماند.

شیردهی و کاهش وزن بعد از زایمان

شکم بزرگی که از دوران بارداری به جا مانده لزوما ارتباطی به بزرگ شدن رحم ندارد

لابد شما هم از قدیمی‌ها شنیده‌اید که شکم بزرگ و شلی که بعد از بارداری باقی می‌ماند، هیچ راه چاره‌ای ندارد چون این شکم به دلیل افزایش حجم رحم و کشیده شدن آن در دوران بارداری بزرگ شده است. همین یک حرف کافی است که خیلی از خانم‌هایی را که تازه مادر شده‎اند ناامید کند تا عطای رژیم و ورزش را به لقایش ببخشند و خودشان را رها کنند، چون احساس می‌کنند، بازگشت به دوران قبل از بارداری غیر ممکن است!
واقعیت این است که رحم از عضلات صاف تشکیل شده است که به خودی خود چربی ندارد. درست است که رحم در دوران بارداری کشیده و بزرگ می‌شود تا جنین شما را در خودش جای بدهد، اما شش هفته پس از زایمان به سایز اصلی خودش باز می‌گردد که تقریبا به اندازه یک گلابی است. بنابراین اگر شش ماه یا یک سال از بارداری‌تان گذشته و شما شکمی دارید که به اندازه یک هندوانه بزرگ است، علتش چربی‌هایی است که در این دوران ذخیره کرده‌اید نه اندازه رحم!

شکل بدن قبل از بارداری سرعت کاهش وزن پس از بارداری را مشخص می‌کند

بعضی از مادرهای خوش‌شانس هستند که چند هفته پس از زایمان‌شان می‌توانند مایو بپوشند و در لباس شنا از خودشان عکس بگیرند. بعضی‌ها به سرعت وزن‌های اضافه شده در دوران بارداری را از دست می‌دهند و خیلی سریع می‌توانند پوشیدن شلوارهای جین سابقشان را از سر بگیرند اما این مساله در مورد همه خانم‌ها صدق نمی‌کند. در حقیقت هیچ برنامه زمان‌بندی مشخصی برای کاهش وزن پس از بارداری وجود ندارد اما یک مساله مهم در این زمینه وجود دارد که می‌تواند تکلیف را مشخص کند: هر چقدر وزن بیشتری در دوران بارداری اضافه کنید، پایین آوردن آن پس از زایمان سخت‌تر خواهد بود.
یکی از مهم‌ترین سوء تفاهم‌هایی که ممکن است برای بعضی از خانم‌ها به وجود بیاید این است که کاهش وزن اضافه بارداری باید خیلی سریع‌تر از کاهش وزن معمولی اتفاق بیفتد! متاسفانه برای بدن‌تان هیچ فرقی نمی‌کند که شما این چرب‌ ها را در بارداری اضافه کرده‌اید یا بعد و قبل آن، چون برای سوزاندن هر نیم کیلو از این چربی‌ها باید ۳۵۰۰ کالری بسوزانید و این یعنی برای وزنی که در طی ۹ ماه اضافه شده، ممکن است به زمانی حدود ۹ ماه احتیاج داشته باشید.

کاهش وزن مادران بعد از زایمان

روند کاهش وزن پس از زایمان دچار وقفه می‌شود و این طبیعی است

اگر خودتان هم با این مساله مواجه نشده باشید، قطعا مادرهایی را دیده اید که به سختی برای از دست دادن ۵ کیلو آخر اضافه وزن‌شان تلاش زیادی می‌کنند و شاید نتیجه زیادی نگیرند. این مساله نه فقط در مورد کاهش وزن پس از زایمان بلکه در مورد هر نوع کاهش وزنی صادق است و می‌شود گناه آن را به گردن سبک زندگی (چه کسی دوست دارد با سینه‌های متورم و دردناک ورزش کند؟!)، تغییرات هورمونی و متابولیسم پایین انداخت. شاید از دست دادن ۵ تا ۱۰ کیلوی اول خیلی سخت نباشد اما بعد از آن بدن شما یک دفعه به خودش می‌آید و سوخت و سازش را پایین می‌آورد تا با این کاهش وزن مخالفت کند. بنابراین وقتی کالری که می‌سوزانید با کالری که می‌خورید یکی می‌شود، روند کاهش وزن متوقف می‌شود.

سلبریتی‌ها هیچ رازی برای کاهش وزن سریع ندارند

سلبریتی‌ها و سوپر مدل‌ها بخش عمده‌ای از درآمدشان را از طریق اندام‌شان به دست می‌آورند بنابراین انگیزه‌ای بسیار قوی برای کاهش وزن سریع و شدید پس از بارداری دارند حتی اگر این روش کاملا ناسالم باشد. کاهش شدید کالری دریافتی و ورزش شدید پس از زایمان باعث می‌شود سطح انرژی بدن به شدت افت کرده و توانایی شما برای شیردهی موفق کم شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *