خراسان/ خانمی ۳۳ ساله ودارای یک پسرهستم. وضع مالی‌ام خیلی خوب بود تا این‌ که درگیر اعتیاد شدم. حدود دو سالی است به گل اعتیاد دارم. ماجرای معتاد شدنم مفصل است اما حالا هر روز منتظرم یکی بیاید از اعتیاد نجاتم بدهد.  به خاطر پسرم هم که شده باید اعتیادم را ترک کنم اما نمی‌توانم. چه کنم؟
پاسخ
شما در قدم اول، باید انگیزه‌های روان شناختی خود را بازیابی کنید. گفته‌اید: «هر روز منتظرم تا یکی بیاید نجاتم بدهد» و «به خاطر پسرم هم شده باید اعتیادم را ترک کنم.» باید بپذیرید که اولین و مهم‌ترین فردی که می‌تواند شما را در فرایند ترک یاری دهد خود شما هستید. باورها، اراده و انگیزه‌های روان شناختی قوی شرط لازم(اما نه کافی) به منظور ترک اعتیاد هستند. بپذیرید که به‌رغم همه سختی‌ها، مشکلاتی که تجربه کرده‌اید، شرایط فعلی شما محصول انتخاب خودتان بوده است و هم اکنون نیز خود شما مسئولیت تغییر شرایط فعلی را بر عهده دارید. 
 از دیگران کمک بگیرید
با توجه به این که شما در سوال‌تان مطرح کردید که به ماده گل اعتیاد دارید، آگاه باشید که مصرف این نوع ماده غالبا وابستگی روانی را به دنبال دارد که به صورت وسوسه و ولع مصرف دوباره در فرد دیده می‌شود. تحقیقات مختلف نشان‌می‌دهد که در فرایند ترک، کمک افراد حامی و دلسوز، فرایند ترک و درمان را به مراتب آسا‌ن‌تر می‌کند. بنابراین به شما مخاطب گرامی‌ پیشنهاد می‌شود که با گسترش شبکه اجتماعی(اعضای خانواده، دوستان و…) خودتان را بیش از پیش برای مقابله با پدیده اعتیاد آماده کنید.
 انگیزه‌تان از ترک، پسرتان نباشد!
ترک اعتیاد به خاطر همسر، فرزند، شغل و … می‌تواند به عنوان انگیزه‌های ثانویه و مشوق بسیار راه‌گشا باشد اما به یاد داشته باشید که انگیزه اولیه و اصلی ترک مواد باید با تکیه بر باورها و انگیزه‌های درونی فرد صورت بگیرد. تحقیقات مختلف در این راستا نشان می‌دهد تکیه صرف بر انگیزه‌های ثانویه(به عنوان مثال به خاطر فرزندم ترک می‌کنم) احتمال بازگشت و عود اعتیاد را افزایش می دهد.
 محرک‌های مصرف مواد را حذف کنید
محرک‌های پیشایند، به محرک‌هایی می‌گویند که احتمال مصرف شما به مواد را افزایش می‌دهد. این محرک‌ها می تواند از یک محیط خاص، فرد، حالت  یا هیجان خاص، فشار عصبی و استرس تا دیدن ابزار آلات مواد (مثلا دیدن سیگار، استشمام بوی سیگار و…) متغیر باشد. به عبارتی متغیرهای پیشایند نقطه شروع استعمال مواد و اعتیاد در افراد درگیر اعتیاد است. بنابراین قبل از هر چیز با مدیریت و حذف این محرک‌ها فرایند تغییر و ترک مواد را برای خود آسان‌تر کنید.
 سرخوشی ناشی از گل موقتی است
سرخوشی ناشی از مصرف گل، می‌تواند مرهم و مسکنی موقتی بر آلام شما باشد و دقیقا به دلیل همین مکانیزم اثربخشی درگیر اعتیاد به گل شده‌اید. اما آگاه باشید با توجه به عوارض شدید این ماده(وابستگی روانی، توهم، تغییرات خلقی، اختلال خواب و…) گل هرگز جایگزین مناسبی برای رفع دردها و آلام روانی و جسمانی شما نیست. بنابراین با کمک یک روان‌درمانگر درباره به هیجان‌های خودتان بینش لازم را کسب کنید.
نویسنده : مصطفی نجمی | پژوهشگر اعتیاد