1403/02/05

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

خطر ویروس کرونا در بارداری و شیردهی

خطر ویروس کرونا در بارداری و شیردهی

خطر ویروس کرونا در بارداری و شیردهی

آیا زنان باردار به نسبت جمعیت عمومی بیشتر در خطر ابتلا به ویروس کرونا و مرگ ناشی از آن هستند؟
هنوز اطلاعات علمی درستی درباره میزان ابتلای زنان باردار به ویروس کرونا در دست نیست.زنان باردار تغییرات بیولوژیک و فیزیولوژیکی را در بارداری تجربه می‌کنند که میتواند آنها را در خطر عفونت‌های تنفسی از جمله سندرم حاد تنفسی، ویروس سارس، آنفلوآنزا یا حتی ویروس کرونا قرار دهد.
اگرچه شیوع فرد به فرد در فاصله نزدیک باعث ابتلا به ویروس کرونا می‌شود، زنان باردار باید اقدامات پیشگیرانه برای ابتلا به این ویروس انجام دهند که از جمله آنها شستن دست‌ها و دوری از افرادی است که ممکن است به این ویروس مبتلا باشند.

آیا ابتلا به ویروس کرونا پیامدهای منفی برای بارداری به دنبال دارد؟

هنوز اطلاعات دقیقی درباره تاثیر ابتلا به ویروس کرونا بر بارداری در دست نیست. سقط جنین و مرده‌زایی در دیگر انواع ویروس از جمله سارس و مرس دیده شده است. تب بالا در سه ماهه اول بارداری می‌تواند باعث نقص جنین بشود.

ویروس کرونا

آیا مراقبان بهداشتی که باردار هستند در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا هستند؟

مراقبان بهداشتی از جمله پرستاران، پزشکان و کادر درمانی در صورت بارداری باید دستورالعمل لازم برای مراقبت را اجرا کنند. اطلاعات درباره اثر ویروس کرونا بر بارداری بسیار محدود است. به طور کلی توصیه می‌شود این کادر در مواجهه با بیماران کرونایی یا افراد مشکوک قرار نگیرند.

آیا مادر باردار یا در حال زایمان ویروس کرونا رو به جنین منتقل می‌کند؟

ویروس کرونا به طور کلی در تماس نزدیک با فرد بیمار و ترشحات حلقی منتقل می‌شود. اینکه مادر باردار ویروس کرونا را به جنین یا نوزاد تازه به دنیا آمده منتقل می‌کند، هنوز مشخص نیست. هرچند در موارد اندکی که نوزاد از مادر مبتلا به ویروس کرونا به دنیا آمده است، نتیجه تست نوزاد منفی بوده است. علاوه بر این ویروس در مایع آمنیوتیک و شیر مادر نیز مشاهده نشده است.
برای مبتلا نشدن به کرونا این موارد را رعایت کنید!

آیا نوزادان به دنیا آمده از مادرانی که در بارداری مبتلا به ویروس کرونا بوده‌اند، در خطر قرار دارند؟

براساس اطلاعات اندک موجود، پیامدهایی در نوزادان به دنیا آمده از مادران مبتلا به ویروس کرونا وجود دارد. هرچند هنوز شفاف نیست که این پیامدها مربوط به عفونت مادر است یا خیر و تا این زمان نمی‌توان دقیق نظر داد.
اطلاعاتی که در مورد سایر ویروس‌ها وجود دارد تا حدودی می‌تواند در مورد ویروس کرونا کمک کند. به عنوان مثال در آنفلوآنزا، ابتلای مادر باردار باعث وزن کم هنگام تولد و زایمان زودرس می‌شود.
علاوه بر این سرماخوردگی یا آنفلوآنزا در اوایل بارداری می‌تواند منجر به نقص نوزاد شود.

ویروس کرونا

آیا احتمال دارد ویروس کرونا اثرات طولانی‌مدتی بر نوزاد بگذارد به طوری که نیاز به مراقبت بیمارستانی باشد؟

در حال حاضر هیچ اطلاعاتی درباره اثرات طولانی مدت ویروس کرونا بر نوزاد وجود ندارد. اما به طور کلی تولد نارس و وزن کم هنگام تولد از جمله اثرات طولانی مدت برشمرده می‌شود.

آیا ابتلا به ویروس در طول شیردهی می‌تواند برای نوزاد مشکلی ایجاد کند؟

انتقال فرد به فرد در تماس نزدیک در افراد مبتلا به ویروس کرونا ثابت شده است و به طور کلی از طریق ترشحات حلقی و بینی فرد مبتلا در زمان عطسه و سرفه نیز این ویروس منتقل می‌شود. در مطالعات اندک اثری از ویروس کرونا در شیر مادر مبتلا به ویروس کرونا دیده نشده است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *