1403/02/07

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

درباره دویدن در دوران بارداری چه می‌دانید؟

درباره دویدن در دوران بارداری چه می‌دانید؟

درباره دویدن در دوران بارداری چه می‌دانید؟

چه قبل از بارداری یک دونده فعال باشید و چه فقط کسی باشید که گهگاهی از آهسته دویدن لذت می‌برد یا هر چیز دیگری در این بین شاید از خود بپرسید که آیا دویدن چیزی است که می‌توانید با خیال راحت در دوران بارداری ادامه دهید. یا ممکن است از خود بپرسید که آیا دویدن چیزی است که می‌توانید برای اولین بار در حالی که انتظار دارید شروع کنید. در بیشتر موارد جواب مثبت است. ورزش در دوران بارداری شما را قوی و سرزنده نگه می‌دارد و به شما در حفظ بارداری سالم کمک می‌کند. اگرچه دویدن می‌تواند یک ورزش با شدت بالا باشد، اما کاری است که می‌توانید در بیشتر شرایط ادامه دهید.

دویدن در بارداری ایمن است؟

ایمن‌ترین تمرینات برای خانم‌های باردار ورزش‌های هوازی با شدت متوسط مانند پیاده روی سریع، باغبانی، شنا، دوچرخه ثابت، یوگا یا پیلاتس (با اصلاحاتی برای بارداری) است. اگر شما یک دونده، دوبلور، یا بازیکن ورزش راکت هستید ممکن است بتوانید این فعالیت‌ها را در دوران بارداری نیز ادامه دهید. این فعالیت‌ها را با متخصص زنان و زایمان یا سایر اعضای تیم مراقبت‌های بهداشتی خود در میان بگذارید. اگر شروع یک روتین دویدن یا دویدن آهسته در دوران بارداری امری است که شما را تحریک و تحریک می‌کند ممکن است مزایا بیشتر از خطرات باشد. برخی از متخصصان می‌گویند در حین بارداری نوع جدیدی از ورزش را شروع نکنید (بنابراین اگر فقط در حال دویدن هستید بدوید). اما شواهد نشان می‌دهد که ورزش نکردن در دوران بارداری بسیار خطرناک‌تر از آن است شروع یک نوع ورزش جدید است. بنابراین به گونه‌ای ورزش کنید که لذت ببرید و به آن پایبند باشید.

 

فواید ورزش در دوران بارداری چیست؟

ورزش در دوران بارداری فواید بی‌شماری دارد و راهی عالی برای حفظ بارداری سالم و آماده‌سازی برای زایمان است. به عنوان مثال ورزش در دوران بارداری:

  • می‌تواند به کاهش کمردرد مربوط به بارداری کمک کند
  • می‌تواند به حرکت روده و کاهش یبوست کمک کند
  • می‌تواند به شما در کاهش خطر دیابت کمک کند
  • می‌تواند به حفظ وزن مناسب بارداری کمک کند
  • می‌تواند به افزایش سطح انرژی و حفظ ظرفیت قلب و ریه کمک کند

چرا نباید در دوران بارداری بدوید؟

برخی از شرایط سلامتی وجود دارد که ممکن است مانع از چسبیدن به یک تمرین شدید ورزشی شود یا ممکن است توانایی شما را برای انجام تمرینات ورزشی در دوران بارداری منع کند. از آنجا که دویدن می‌تواند یک فعالیت با تأثیر بالا باشد. این چیزی است که ممکن است مجبور شوید آن را تغییر دهید یا در صورت وجود هر یک از این شرایط در دوران بارداری آن را از بین ببرید. باز هم برای ارائه توضیحات با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود صحبت کنید. عوارض منع ورزش شامل موارد زیر است:

  • بیماری‌های قلب و ریه
  • سرکلاژ دهانه رحم
  • بارداری با چندقلو‌ها (دوقلو، سه قلو یا بیشتر)، به خصوص اگر در معرض خطر زایمان زودرس هستید
  • جفت سرراهی
  • علائم زایمان زودرس
  • پره اکلامپسی یا فشار خون بالا
  • کم خونی شدید

 

خطرات ناشی از دویدن در حین بارداری چیست؟

بارداری فشار زیادی به بدن، عضلات، مفاصل و قلب و ریه‌های شما وارد می‌کند. آسیب دیدگی ممکن است در هنگام ورزش قبل از تولد به راحتی انجام شود زیرا حرکت ناگهانی و تند باعث تحریک عضلات و مفاصل می‌شود. بارداری به تنهایی مقدار قابل توجهی از وزن را بر روی ساختار‌های لگن و شکم قرار می‌دهد و دویدن میزان ضربه به کف لگن را با سرعت ۲. ۵ برابر وزن بدن افزایش می‌دهد. برای محافظت از ساختار‌های لگن شما ضروری است. برای فشار، سنگینی یا درد گوش کنید. به نشانه‌های بدن خود توجه کنید و در صورت نیاز سرعت خود را کم کنید.

چگونه دویدن را ایمن‌تر و راحت‌تر کنیم؟

به طور کلی هنگام دویدن یا آهسته دویدن در دوران بارداری مراقب باشید. به یاد داشته باشید که افراد باردار به راحتی گرم می‌شوند و به آب و کالری اضافی نیاز دارند. بنابراین با توجه به لباس مناسب آب و هوا (لایه‌ها می‌توانند کمک کنند! ) و همچنین مقداری آب را برنامه‌ریزی کنید. اطمینان حاصل کنید که به طور منظم در طول روز غذا می‌خورید و یک میان وعده بعد از استفاده نیز در دسترس دارید. با پیشرفت بارداری و بزرگتر شدن شکم دویدن ممکن است دست و پا گیرتر باشد و باعث فشار بر مفاصل و عضلات شود.

با پیشرفت سه ماهه دوم و سوم ممکن است یک‌ بند شکم برای حمایت از شکم در حال رشد خود هنگام دویدن مفید باشد. استفاده از سوتین حمایتی نیز مفید خواهد بود زیرا سینه‌های شما در دوران بارداری بزرگ و سنگین می‌شوند. هورمون‌های بارداری می‌توانند رباط‌های شما را سست تر کنند و شما را در معرض خطر کمردرد لگن و پیچ خوردگی مچ پا قرار می‌دهند. به همین ترتیب برخی از تمرینات قدرتی و تعادل را برای کمک به تثبیت مفاصل قبل از دویدن توصیه می‌شود. ممکن است ۵ دقیقه طول بکشد تا برای دویدن بیرون بروید.

 

منبع: www.verywellfamily.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *