1403/01/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

درمان خانگی تب نوزاد

درمان خانگی تب نوزاد

درمان خانگی تب نوزاد

این درمان‌های خانگی به کاهش تب نوزاد کمک می‌کنند. در کنار مصرف داروها، استفاده از درمان‌های خانگی هم جهت پایین آوردن تب نوزاد مؤثر است. از این‌رو توصیه می‌شود که این نکته‌ها را به خاطر داشته باشید تا جهت درمان خانگی تب نوزاد از آن‌ها کمک بگیرید و بی‌قراری نوزاد را سریع‌تر برطرف سازید.

درمان خانگی تب نوزاد به کمک حوله خیس

بعد از اینکه مطمئن شدید نوزاد شما تب دارد یکی از اولین کارهایی که جهت درمان خانگی می‌توانید انجام دهید، قرار دادن یک دستمال یا حوله مرطوب روی پیشانی نوزاد است. ابعاد این دستمال را طوری در نظر بگیرید که روی چشم‌های نوزاد را نپوشاند و او را اذیت نکند. حوله سرد به‌تدریج گرما را از بدن کودک خارج می‌کند. این شیوه یک درمان خانگی قدیمی و مؤثر است که هنوز هم می‌توانید از مزایای آن برای درمان تب نوزاد بهره‌مند شوید. فقط لازم ماست که یک کاسه آب سرد کنارتان قرار دهید. به‌این‌ترتیب وقتی‌که حوله در تماس با پیشانی کودک گرم شد، آن را داخل آب سرد ببرید، حسابی آب اضافه آن را بگیرید و بعد دوباره روی پیشانی کودک قرار دهید. اگر می‌بینید که نوزاد چندان با شما همکاری نمی‌کند و اجازه نمی‌دهد حوله یا دستمال را روی صورتش قرار دهید، این حوله مرطوب را روی پا یا دستان کودک قرار دهید و کمی صبور باشید تا با این شیوه خانگی، تب کودک درمان شود. فقط یادتان باشد که برای این کار هرگز از آب خیلی سرد، الکل یا یخ استفاده نکنید.

استفاده از حوله خیس برای پایین آوردن تب نوزاد

برای درمان خانگی تب نوزاد، لباس او را کم کنید

بعضی از مادرها فکر می‌کنند که وقتی نوزاد دچار تب و لرز می‌شود باید لباس او را بیشتر کنند یا روی نوزاد را با پتو بپوشانند تا سردش نشود. این باور اشتباه است. در واقع یک روش مؤثر برای درمان خانگی تب نوزاد این است که لباس‌های نوزاد را کم کنید چون ممکن است پوشاندن لباس زیاد به نوزاد باعث بالا رفتن دمای بدن نوزاد شود و در کاهش درجه حرارت بدن او نقشی نداشته باشد. واقعیت این است که نوزادان هنوز به‌خوبی نمی‌توانند درجه حرارت بدن خودشان را تنظیم کنند. به همین دلیل هنگامی‌که زیاد به آن‌ها لباس می‌پوشانید بیش‌ازحد گرمشان می‌شود و برای بدن نوزاد دشوار است که به‌سرعت دما را کاهش دهد. علاوه بر این، لباس پوشاندن بیش‌ازحد جریان و گردش هوا در اطراف بدن را کاهش داده و در پایین آوردن تب نوزاد نقشی ندارد. از این‌رو توصیه می‌شود که به‌عنوان یک درمان خانگی مؤثر، یک لایه لباس به نوزاد بپوشانید و در زمان خواب روی او یک پتوی نازک قرار دهید. ضمن اینکه بهتر است سعی کنید نوزاد را در یک تخت راحت قرار داده و حواستان باشد که درجه حرارت اتاقش بیش از حد گرم یا سرد نشود. ­­­­­­

پایین آوردن تب نوزاد

درمان خانگی تب نوزاد با مصرف مایعات مناسب

برای اینکه تب نوزاد زودتر پایین بیاید و بدن او دچار کم آبی نشود مهم است که در دوران تب و لرز، مایعات کافی و مناسبی را به بدن نوزاد برسانید. این درمان خانگی روشی است که مادران سراسر دنیا برای کاهش از بین رفتن تب و لرز آن را از یاد نمی‌برند. مصرف مایعات کافی به نوزاد کمک می‌کند آبی که بدنش از راه عرق کردن از دست داده را جبران کند و به این ترتیب از کم آبی بدن و خطرات ناشی از آن پیشگیری می‌شود. البته به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است نوزاد به دلیل تب و لرز از نوشیدن آب خودداری کند و آن را پس بزند. در این شرایط مأیوس نشوید. سعی کنید در دفعات بیشتر، مقادیر کمتری آب به کودک بدهید. علاوه بر این در کنار نوشیدن آب، مصرف شیر، آبمیوه و ماست هم جزو درمان‌های خانگی تب نوزاد به حساب می‌آیند و به بهبودی هرچه زودتر او کمک می‌کنند. البته یادتان باشد که این خوراکی‌ها برای نوزادان بالای ۶ ماه مناسب هستند و مصرف آنها برای نوزادانی که سن کمتری دارند، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *