خراسان/ راننده درون‌شهری هستم و چند وقتی است که نمی‌دانم چرا آستانه تحملم به پایین‌ترین حد ممکن رسیده است. خیلی بی‌اعصاب شدم و با بسیاری از مسافرهایم، جروبحثم می‌شود. در صورت امکان، راهنمایی‌ام کنید.
 
چقدر خوشحال کننده است که بعضی از ما به جای تحمل شرایط، غر زدن و …، تصمیم بگیریم تا اوضاع‌مان را تا حد ممکن برای خودمان بهتر و خوشایندتر کنیم. مخاطب گرامی، این موضوع و مشکلی که برای شما پیش آمده، می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. آیا به تازگی با مشکل یا مسئله جدیدی در زندگی‌تان روبه‌رو شده‌اید؟ در صورتی ‌که پاسخ به این سوال مثبت است، احتمالا دلیل تجربه سطح بالای تنش روانی شما به آن مسئله مربوط است. ممکن است حتی شما با یک مسئله کاملا مشخص روبه‌رو نباشید بلکه وجود مشکلات و مسائل کمتر حاد اما طولانی مدت، دلیل این موضوع باشد. برای مثال اگر مدت طولانی است که به شغلی مشغول هستید که دلخواه شما نیست یا به قدر کافی شما را خشنود نمی‌کند، ممکن است رفته‌رفته سطح تحمل شما از موقعیتی که در آن هستید کاهش یافته باشد و هر عامل مرتبط با این موقعیت از نظر شما آزاردهنده و غیرقابل تحمل باشد.
   فقط سر کارتان این مشکل را دارید؟
به طور کلی اگر این حالت به تازگی ایجاد شده یا شدت آن به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته، بهتر است به بررسی شرایط زندگی و حالات درونی‌تان بپردازید و ببینید چه موضوع یا موقعیتی می‌تواند عامل ایجاد سطح بالای تنش درونی شما باشد. از سوی دیگر توجه کنید آیا تنها زمانی که مشغول کار هستید، این سطح تنش را تجربه می‌کنید؟ برای مثال زمانی که در یک روز تعطیل وقت خود را با خانواده یا دوستان‌تان می‌گذرانید، چه احساسی دارید؟ باز هم احساس می‌کنید اعصاب‌تان به سادگی تحریک می‌شود یا سطح بالاتری از آرامش را تجربه می‌کنید؟ پاسخ به این سوال کمک می‌کند تا متوجه شوید مشکل از کجا نشئت می‌ گیرد.
   شغل‌تان را برای خودتان جذاب‌تر کنید 
برای این ‌که بتوان راه‌حل موثری برای کنترل این وضعیت پیدا کرد، بسیار حائز اهمیت است که بتوانید دلایل اصلی ایجاد موقعیت فعلی را شناسایی کنید. در نهایت سعی کنید ساعات کاری را برای خودتان با کمک گرفتن از خلاقیت و علاقه‌مندی‌هایتان کمی خوشایندتر کنید. برای مثال به یک موزیک خوشایند گوش کنید یا نوشیدنی خنک مورد علاقه‌تان را همراه داشته باشید و   زمان‌هایی که احساس می کنید عصبانی  هستید، از آن ها استفاده کنید. ایجاد شرایطی که بتواند در هنگام کار به شما کمک کند که تا اندازه‌ای احساس رضایت بیشتری کنید، می‌تواند در کنار رفع دلیل اصلی ایجاد موقعیت فعلی، آرامش بیشتری را برای شما به ارمغان بیاورد.

نویسنده : تینا امیری | دانش‌آموخته انستیتو روان‌پزشکی