1403/02/30

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

راهنمای انتخاب لباس مناسب نوزاد در تابستان و مراقبت‌های لازم در فصل گرما

راهنمای انتخاب لباس مناسب نوزاد در تابستان و مراقبت‌های لازم در فصل گرما

بهترین لباس مناسب نوزاد در تابستان لباس‌هایی با پارچه نخی پنبه ای هستند. سرهمی (بادی) کوتاه یک مدل مناسب برای نوزاد است. برای پوشاندن لباس مناسب نوزاد در تابستان و مراقبت از او رعایت نکاتی لازم است.

لباس مناسب نوزاد در تابستان
 

لباس مناسب نوزاد در تابستان

نحوه لباس پوشاندن به نوزاد در هوای گرم یا سرد

هنگامی که دمای هوا معتدل است، از قانون لایه‌های لباس (تعداد لایه‌های لباس نوزاد یکی بیشتر از تعداد لایه‌های لباس شما) استفاده کنید. همچنین مراقب باشید که لباس‌های نوزاد همیشه همیشه خشک باشد، زیرا لباس مرطوب یا خیس در هوای کمی سرد (حدود ۵ درجه سانتی گراد بالای صفر) موجب هیپوترمی می‌شود. هیپوترمی یا سرمازدگی کاهش دمای طبیعی بدن است که برای نوزادان بسیار خطرناک است. هنگامی که خارج از منزل هستید، خشک بودن پوشک نوزاد را مرتبا بررسی کنید و در صورت خیس بودن به سرعت عوض کنید. افزون بر این هنگامی که نوزاد در صندلی ماشین یا کالسکه نشسته است، فارغ از اینکه دمای هوا چند درجه است، با استفاده از کلاه، عینک آفتابی یا سایبان او را از تابش مستقیم آفتاب محافظت کنید.

دمای مناسب برای نوزاد

فارغ از اینکه دمای هوا چند درجه است، دمای بدن نوزاد بایستی بین ۳۶.۵ تا ۳۷.۵ باشد. اندازه گیری دمای بدن از مقعد دقیق‌تر است. هنگامی که دمای بدن خارج از محدوده طبیعی است، ممکن است نشانه‌ای از بیماری باشد. چه تابستان باشد و چه زمستان، دمای اتاق نوزاد باید بین ۲۰ تا ۲۲ درجه سانتی گراد باشد. اگر نوزاد نارس متولد شده، بهتر است دمای محیط ۲۳ درجه سانتی گراد باشد.
در صورت گرم شدن بیش از حد محیط، خطر ابتلا به SIDS افزایش می‌یابد. اگر محیط خیلی سرد باشد، احتمال هیپوترمی بالا می‌رود.
هنگامی که نوزاد بیمار است و تب دارد، لباس‌های نازک‌تر با پارچه آکریلیک بر تن او بپوشانید.

نشانه‌های گرمی یا سردی بیش از حد نوزاد

هنگامی که نوزاد بیش از حد گرم می‌شود، رنگ پوستش بر افروخته می‌شود، عرق می‌کند و نفس نفس می‌زند. گرمای بیش از حد نوزاد موجب بی‌قراری و تحریک پذیری شده و در موارد شدیدتر منجر به شوک گرمایی می‌شود. اگر نوزاد گرمش است، لباس‌هایش را کم کنید. اگر دمای بدن نوزاد به سرعت پایین نیامد، به اورژانس پزشکی مراجعه کنید.
سرمای زیاد موجب بی حسی و هیپو ترمی در نوزاد می‌شود. در صورت بیهوشی یا عدم پاسخگویی نوزاد به سرعت به پزشک مراجعه کنید. اگر نوزاد از سرما یخ زده باشد، ناحیه آسیب دیده به رنگ سفید یا خاکستری در می‌آید و تاول می‌زند. این شرایط اورژانسی است و بایستی بلافاصله به پزشک یا اورژانس مراجعه شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *