1403/01/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

رفتارهای غلطی که هرگز نباید با نوزاد انجام بدهید

رفتارهای غلطی که هرگز نباید با نوزاد انجام بدهید

رفتارهای غلطی که هرگز نباید با نوزاد انجام بدهید

نوزادان از همان لحظه اولی که به دنیا می آیند به مراقبت و توجه از طرف مادر و پدر نیاز دارند. یک نوزاد اگر خوب تغذیه شود و خواب مناسب داشته باشد و در آغوش مادر و پدرش جای امنی داشته باشد، به خوبی رشد می کند و بزرگ می‌شود. به همین دلیل انتخاب رفتارهای درست برای پرورش نوزاد مهمترین مرحله برای نگهداری از یک نوزاد است. رفتارهایی که اگر آگاهانه و مشورت با کارشناسان نباشد می تواند به نوزاد آسیب بزند. این رفتارها را می شناسید؟

در آغوش نگرفتن نوزاد

اصطلاح بغلی شدن نوزاد را حتما شنیده‌اید. اینکه می‌گویند نوزاد را زیاد بغل نکنید چون ممکن است بغلی شود و دیگر نتوانید به کارهایتان برسید. راستش را بخواهید این نظریه کاملا اشتباه است. بیشتر کارشناسان معتقدند در آغوش گرفتن نوزاد تاثیر زیادی بر روحیه و رشد او دارد، به عبارت دیگر تغذیه عامل دوم و در آغوش گرفتن و نگه داشتن کودک عامل ابتدایی و اصلی رشد کودک است. متخصصان اطفال توصیه می کنند به خصوص در روزهای اول نگذارید نوزاد زیاد گریه کند، او را در آغوش بگیرید و آرام کنید. نوزاد گرمای آغوش مادر را حس می کند و با شنیدن ضربان قلب مادرش آرام می گیرد. اگر به نوزادتان شیر مادر می‌دهید که قطعا او را در آغوش می‌گیرید، اما در صورت تغذیه نوزاد با شیر خشک هم حتما باید در ماههای اول تولد نوزادتان را در آغوش بگیرید.
بیشتر بخوانید: ۱۰ نکته مهم برای بغل کردن نوزاد

بغل کردن نوزاد

تنها گذاشتن نوزاد

در چند ماه اول تولد تا جایی که می توانید نوزادتان را تنها نگذارید. نوزاد در ماههای اول تولد باید همیشه جلوی چشم مادر و پدرش باشد. گروهی معتقدند نوزاد با تنها ماندن در اتاق، مستقل شدن را یاد می گیرد، اما این نظر کاملا اشتباه است. نوزاد در سالهای بعدی زندگی اش با مفهوم استقلال آشنا می شود. به دلیل سندرم مرگ ناگهانی، خفه شدن نوزاد در زمان غلت زدن حتما باید حواستان به نوزاد باشد.

برنامه ریزی مشخص برای شیردهی

برنامه ریزی خوب است اما نه برای تغذیه نوزاد. چون نوزاد نمی تواند خودش را با ساعت و برنامه ایی که تنظیم کرده اید، هماهنگ کند. پزشکان متخصص اطفال معتقدند نوزادان در روزهای اول تولد هر ۲ تا ۳ ساعت یک بار باید شیر بخورند. آنها معتقدند تغذیه با شیر مادر نباید یک برنامه مدون داشته باشد، بلکه باید بر اساس تقاضای کودک باشد.نوزاد گرسنگی اش را با گریه کردن و پیچ و خم دادن بدنش و مشت کردن دستهایش نشان می دهد. پس بهتر است هر وقت این نشانه ها را دیدید به او شیر بدهید.

طولانی شدن گریه نوزاد

شاید اطرافیانتان توصیه کنند به هر گریه نوزاد توجه نکنید و اگر محلش نگذارید خودش آرام می شود. این توصیه کاملا اشتباه است. گریه چون نشان دهنده یک مشکل است چون او هنوز زبانی برای گفتن مشکلاتش ندارد. نوزاد اگر گریه می کند یا دلش درد می کند، یا زیر پایش خیس است یا گرسنه است و شیر می‌خواهد. نوزاد بی‌هیچ مشکلی هیچ علاقه‌ای به گریه کردن ندارد. پس اگر نوزداتان گریه می‌کند حتما به او سر بزنید و منتظر نمانید که خودش آرام شود. هر صدای گریه یک پیام به مادر و پدر است . لطفا پیام نوزاد را دریافت کنید. اگر نوزاد به طور منظم در آغوش مادرش آرام نشود، هر روز نسبت به روز قبل آرام شدنش سخت تر و طولانی تر می شود.

گریه کردن نوزاد

نوزاد باید جدا بخوابد

درست است اتاق خواب بچه ها باید جدا باشد اما برای نوزدان این موضوع کمی متفاوت است. نوزدان زیر یک سال بهتر است در اتاق خواب پدر و مادر و در گهواره جداگانه بخوابند. نوزاد زیر یک سال در طول شب چند بار از خوا ب می پرد و گریه می کند. همچنین با هر صدای سرفه و یا خر خر نفس می‌توانید به او سر بزنید. کارشناسان توصیه می‌کنند خوابیدن نوزاد در اتاق پدر و مادر به نفع سلامتی اوست.

تکان دادن شدید نوزاد

آیا تکان دادن نوزاد درست است؟ اینکه او را در آغوش بگیرید تکان بدهید تا آرام شود. یا روی پایتان بگذارید و تکانش بدهید؟ تا حالا درباره سندرم کودک تکان خورده شنیده‌اید؟ پزشکان معتقدند ممکن است این تکان دادنهای شدید باعث آسیب مغزی در نوزادان شود. صرع، اختلال عملکرد شناختی، اختلالات رفتاری، نابینایی و فلج دست و پا از عوارض ضربه به سیستم عصبی نوزادان است. پس بهتر است برای آرام کردن نوزاد راه بهتری مثل در آغوش گرفتن و توی گوشش لالایی خواندن را انتخاب کنید.

تنبیه کردن نوزاد

هر گونه آسیب بدنی به نوزاد می‌تواند با عوارض جبران ناپذیری همراه باشد. حواستان باشد دست و پای نوزاد از هر چیزی که فکر می‌کنید ضعیف تر و آسیب پذیر‌تر است. پس به هیچ وجه نباید دست و پایش را سفت فشار بدهید یا ضربه‌ای به آن وارد کنید. نوزاد فقط به آرامش برای رشد نیاز دارد. این آرامش را اول از همه از مادر و بعد از پدرش می‌گیرد. پس تنبیه کردن نوزاد حتی نباید در مخیله‌تان بگنجد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *