گیاه آبلیا شکوفه و گل بسیار قشنگی دارد. بیش از ۳۰ نوع از این گیاه وجود دارد و بسیاری از افراد ترجیح می‌ دهند که آن را در منزل داشته باشند؛ اما قبل از اینکه بخواهید این گیاه را خریداری کنید و آن را در رنگ هایی مانند صورتی، نارنجی یا برنز در منزل تان داشته باشید، این قسمت را تا انتها مطالعه کنید و ببینید که چگونه باید از این گیاه مراقبت کرد.

شرایط لازم و مورد نیاز گیاه آبلیا
خیلی راحت می توانید از این گیاه مراقبت کنید، زیرا نیاز به انجام کار خاصی ندارد و به راحتی رشد می کند.

نور
این گیاه معمولاً در نور کامل و نور جانبی رشد خوبی خواهد داشت. آن را در محلی بگذارید که به اندازه کافی نور دریافت کند تا رنگ های زیبا تری داشته باشد و شکوفه های سالم از آن بیرون بزند. معمولا این گیاه در گرمای تابستان به خاطر نور زیادی که وجود دارد و در نور جانبی هنگام عصر وضعیت بهتری خواهد داشت.

خاک گیاه
آبلیا به زهکشی بسیار مناسبی از خاک نیاز دارد.
خاک آن باید مرطوب باشد و بتواند شرایط مختلف را دوام بیاورد.
خاکی که برای آن استفاده می‌ شود، باید ارگانیک باشد.
سطح قلیایی خاک هم باید برای رشد گیاهان مفید باشد و کمی حالت اسیدی داشته باشد.
آب
این گیاه نیاز به مراقبت خیلی خاصی ندارد. خیلی خوب می تواند شرایط سخت و کم آبی را تحمل کند. زمانی بهترین حالت خودش را نشان می دهد که در آب دادن به آن دقت کنید و به طور منظم این کار را انجام دهید. مخصوصاً در فصل تابستان که نیاز بیشتری به آب دارد و نباید از تحمل بالایش سوء استفاده کنید؛ البته دقت داشته باشید که قبل از آب دادنِ دوباره، خاک گیاه خشک شده باشد.

دما و رطوبت
گیاه آبلیا معمولاً در اکثر آب و هواها دوام می آورد.

کوددهی
آبلیا نیاز به مواد ارگانیک برای کود دارد. باید مواد مغذی از طریق خاک را به آن برسانید؛ معمولاً در اوایل فصل بهار می توانید کود دهی به آن را آغاز کنید.

هرس کردن گیاه آبلیا
این گیاه را باید به طور منظم هرس کنید تا تمیز، سالم و قوی به نظر برسد. توصیه ما این است که در اواخر زمستان یا اوایل فصل بهار هرس کردن را برای آن انجام دهید و شاخه های آسیب دیده و مرده را از آن جدا کنید تا شکل خوبی به خودش بگیرد.

قلمه زدن گیاه آبلیا
قلمه زدن گیاه آبلیا را می توانید هم برای قسمت سخت و هم برای قسمت نرم به انجام برسانید که البته برش قسمت های سفت و سخت کار بیشتری می بِرَد و باید بیشتر دقت کنید، زیرا خیلی راحت جوانه نمی زند؛ به همین خاطر توصیه ما این است که قسمت های نرم را برش دهید و این کار را در فصل بهار به انجام برسانید.

سپس آن را در یک گلدان کوچک بگذارید که خاکش زهکشی مناسبی داشته باشد، قوی باشد و خیلی خوب ریشه بزند. برای انجام این کار از قیچی تیز استفاده کنید. برگ های پایین گیاه را جدا کنید و گلدان را در یک محل آفتابی و گرم قرار دهید تا به اندازه کافی رطوبت داشته باشد.

چگونه گیاه آبلیا را از دانه پرورش دهیم؟
شما می توانید این گیاه را از دانه پرورش دهید اما بسیار مهم است دانه هایی که جمع‌آوری می کنید، دانه های سالمی باشند که از گیاه مادر متفاوت است.
سپس گلدان کوچکی پیدا کنید که در آن خاک زهکشی مناسب داشته باشد و به اندازه کافی غنی و مرطوب باشد.
چند عدد دانه را داخل هر کدام از گلدان ها بگذارید.
کمی آن را روی خاک پرس کنید؛ سپس گلدان را در محل گرم و آفتابی قرار دهید اما همزمان خاک را هم مرطوب نگه دارید.
بعد از چند هفته متوجه می شوید که گیاه جوانه زده است.
بعد از اینکه جوانه ها کمی رشد کردند، می توانید آنها را از گلدان در بیاورید و داخل باغچه بکارید اما محلی که داخل خاک انتخاب می‌ کنید، باید جایی باشد که به اندازه کافی به آن نور برسد. خاک هم باید زهکشی مناسب داشته باشد و رطوبت خود را حفظ کند‌.

علتِ گل ندادن گیاه آبلیا
اگر متوجه شدید که گیاه ابلیا هیچ گلی نمی‌ دهد و شکوفه هم ندارد، احتمالاً باید کود گیاه را عوض کنید. کودی که نیتروژن خیلی زیادی داخل آن وجود داشته باشد، باعث تولید گل نمی شود؛ پس بهتر است که نسبت فسفر را به نیتروژن و پتاسیم در کود افزایش دهید.

ظاهر مریض و زرد شدن برگ های گیاه
این اتفاق می‌ تواند علامت آب دادن بیش از حد به گیاه باشد؛ یعنی خاک گیاه مریض شده و شما باید به آن رسیدگی بیشتری داشته باشید.