1403/02/06

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

روغن ماهی برای نوزادان

روغن ماهی برای نوزادان

روغن ماهی برای نوزادان

مصرف منظم ماهی با مصرف بهینه اسید‌های چرب امگا ۳ همراه است. با این حال در مواردی که مصرف ماهی در رژیم غذایی وجود ندارد یا کافی نیست، مصرف مکمل می‌تواند مفید باشد. روغن ماهی یکی از این مکمل هاست.

آیا روغن ماهی برای نوزادان بی‌خطر است؟

روغن ماهی را به طور کلی به عنوان غذای بی‌خطر (GRAS) شناخته شده است. حد مجاز مصرف بی‌خطر سه گرم در روز برای بزرگسالان است. به طور کلی نوزادان زیر یک سال به ۰.۵ گرم اسید چرب امگا ۳ در روز نیاز دارند.

چه زمانی به نوزادان می‌توان روغن ماهی داد؟

اگر کودک شما به طور منظم ماهی مصرف می‌کند و مناسب او است، ممکن است روغن ماهی نیز به خوبی برای کودک مناسب باشد. مصرف متوسط ماهی به طور منظم باید بتواند نیاز‌های غذایی کودک شما به اسید‌های چرب امگا ۳ را برآورده کند. اما اگر می‌خواهید روغن ماهی را به او بدهید با یک متخصص اطفال مشورت کنید.

روغن ماهی برای نوزادان چه فایده‌ای دارد؟

روغن ماهی از بافت ماهی‌های روغنی بدست می‌آید. یک نمونه از روغن ماهی روغن جگر ماهی است که از جگر ماهی، روغن ماهی استخراج می‌شود. این روغن یک منبع عالی از اسید‌های چرب امگا ۳ است. مانند EPA (اسید ایکوزاپنتانوئیک) و DHA (اسید که نمی‌تواند توسط بدن ساخته شود. در زیر برخی از مزایای روغن ماهی آورده شده است.

 

۱- رشد مغز و رشد شناختی:

اسید‌های چرب امگا ۳ مانند EPA و DHA برای رشد مناسب مغز و رشد شناختی در نوزادان مورد نیاز است. کمبود DHA به طور خاص با رشد شناختی ضعیفی همراه است که منجر به مشکلات یادگیری می‌شود. بنابراین مکمل رژیم غذایی کودک خود با روغن ماهی پس از مشورت با پزشک ممکن است کمک کند.

 

۲- رشد چشم:

مطالعات مختلف نشان داده است که اسید‌های چرب امگا ۳ مانند DHA ممکن است در کمک به رشد مطلوب بینایی مفید باشد. علاوه بر این DHA ممکن است در طولانی مدت به حفظ بینایی و مبارزه با التهاب مزمن پلک‌ها کمک کند.

 

۳- سلامت قلب:

مصرف منظم روغن ماهی ممکن است اثرات محافظتی قلب داشته باشد. امگا ۳ می‌تواند فشار خون را کاهش داده و سلامت رگ‌های خونی را بهبود بخشد. علاوه بر این اسید‌های چرب همچنین باعث کاهش ‌تری گلیسیرید و کاهش سرعت تجمع پلاک می‌شوند. این مزایا می‌تواند در طولانی مدت مربوط به کودک باشد.
 

۴- سلامت استخوان:

برخی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف منظم روغن ماهی ممکن است اثرات محافظتی استخوان داشته باشد و مکمل‌های روغن ماهی می‌توانند به کاهش درد و سفتی مفصل کمک کنند. با این حال آزمایشات بالینی بیشتری برای ایجاد مکانیسم دقیق مورد نیاز است. روغن ماهی همچنین حاوی ویتامین D است که به حفظ سلامت استخوان کمک می‌کند.

 

۵- مراقبت از پوست:

استفاده از روغن ماهی اثرات مفیدی در توسعه سیستم پوستی نشان داده است. گزارش شده است که روغن ماهی احتمالاً می‌تواند از شدت برخی بیماری‌های پوستی مانند اگزما و درماتیت بکاهد. این مزایا به امگا ۳ و امگا ۶ PUFA موجود در آن نسبت داده می‌شود.

 

۶- سلامت کلی:

علاوه بر اسید‌های چرب امگا ۳ روغن ماهی حاوی ریز مغذی‌های دیگری مانند ید سلنیوم، ویتامین‌ها A و D و ترکیبات فعال زیستی است. این ترکیبات به حفظ سلامتی و رفاه در مصرف منظم کمک می‌کنند.

 

روغن ماهی در نوزادان چه عوارض جانبی دارد؟

۱- ناراحتی عمومی:

 

روغن ماهی دارای برخی عوارض جانبی عمومی مانند ایجاد طعم نامطبوع در دهان، بوی بد دهان، عرق بوی بد و سردرد است. این عوارض جانبی خفیف است و ممکن است برای همه نوزادان اتفاق بیفتد. برخی از نوزادان همچنین ممکن است دچار مشکلات دستگاه گوارش مانند سوزش معده، حالت تهوع و اسهال شوند.

 

۲- تداخل دارویی احتمالی:

روغن ماهی می‌تواند برخی از تداخلات دارویی را داشته باشد. بنابراین اگر کودک شما از دارو استفاده می‌کند حتماً با پزشک متخصص اطفال در مورد ایمنی روغن ماهی صحبت کنید.

 

۳- مواد مضر:

برخی از مکمل‌های روغن ماهی ممکن است حاوی مواد اضافه شده باشند که ممکن است برای نوزادان مناسب نباشد. بنابراین انتخاب مکمل روغن ماهی باید با مشورت پزشک متخصص اطفال انجام شود.

 

۴- مصرف بیش از حد:

دوز بالای مکمل روغن ماهی با کاهش ایمنی، افزایش ضد انعقاد و سمیت همراه است.

چه موقع از روغن ماهی برای نوزادان خودداری کنید؟

– دارای بیماری پزشکی به ویژه اختلال خونی است.

– به ماهی یا غذا‌های دریایی حساسیت دارد.

روی دارو‌های ضد پلاکت یا دارو‌های دیگری است که ممکن است در حضور روغن ماهی- تأثیر کمتری داشته باشد

 

چگونه وادار کنیم کودک شما روغن ماهی مصرف کند؟

ممکن است معرفی روغن ماهی به نوزاد آسان نباشد زیرا آن‌ها می‌توانند از طعم و مزه آن متنفر باشند. در زیر برخی نکات برای معرفی روغن ماهی به کودک آورده شده است.

سعی کنید روغن ماهی با طعم را ارائه دهید. این عطر و طعم می‌تواند به ماسک بوی ماهی کمک کند.

شما می‌توانید روغن ماهی طعم دار را با سس سیب یا هر یک از غذا‌های مورد علاقه کودک خود مخلوط کنید. روغن ماهی را به یک بطری شیر، فرنی نرم، اسموتی یا ماست اضافه کنید.

روغن ماهی را روی سبزیجات پوره بپاشید.

هنگامی که کودک شما شروع به جویدن کرد می‌توانید مکمل‌های روغن ماهی جویدنی را انتخاب کنید.

همچنین ممکن است غذای کودک غنی شده با روغن ماهی را پس از بزرگتر شدن کودک امتحان کنید. برای آگاهی از سن و دوز مناسب روغن ماهی برای کودک خود با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. مصرف بیش از حد روغن ماهی می‌تواند مضر باشد. هنگامی که به مقدار مناسب داده شود، روغن ماهی می‌تواند به شما کمک کند تا یک رژیم غذایی متعادل برای کودک فراهم کنید.

 

منبع: www.momjunction.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *