1403/01/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

زایمان با اپیدورال چیست؟

زایمان با اپیدورال چیست؟

زایمان با اپیدورال چیست؟

همه‌ مادران می‌گویند مهم نیست که چقدر کتاب خوانده باشید یا چقدر داستان‌های دوستانتان را شنیده باشید. شما هیچوقت نخواهید دانست که در طول زایمان چه احساسی قرار است داشته باشید، مگر اینکه خودتان در قلب آن باشید و تجربه‌اش کنید. شما ممکن است بخواهید قبل از زایمان درباره‌ روش‌های تسکین دردتان بدانید و یکی از آن‌ها را از پیش انتخاب کنید. اپیدورال یکی از معمول‌ترین روش‌ها برای بی‌حسی در زایمان است. در اینجا در باره‌ مشهورترین داروهای از بین برنده‌ درد در زایمان می‌خوانید.

زایمان اپیدورال چیست؟

اپیدورال یک نوع بی‌حسی برای تسکین درد زایمان است که در آن دارو در قسمت پایین ستون فقرات تزریق می‌شود. این تزریق، بدن را در منطقه‌ زیر سوزن تزریق بی‌حس می‌کند و به زنان امکان می‌دهد بیدار و هشیار بمانند اما در حین حال زایمان راحتی داشته باشند و درد آنچنانی را حس نکنند. زنان با این روش می‌توانند فشار را حس کنند و می‌توانند هنگام زایمان و جاهایی که لازم است زور بزنند.

 
زایمان اپیدورال چیست

اپیدورال چطور کار می‌کند؟

هنگامی که شما در حال زایمان هستید، رحمتان منقبض شده و این انقباض باعث درد می‌شود. درد از رحم از طریق اعصاب نخاع که در ستون مهره‌هاست، به مغز می‌رسد. این درد در اوایل زایمان خفیف است اما هر چه به زایمان نزدیک می‌شود، شدیدتر می‌شود. با انتخاب اپیدورال شما می‌توانید این درد را متوقف کنید. داروی بی‌حس کننده به فضای اپیدورال که محفظه اطراف اعصاب نخاع است تزریق می‌شود. این دارو به اعصاب منتقل می‌شود و آن‌ها را بی‌حس می‌کنند و از این طریق، راه‌های انتقال درد را از بین می‌برد.

روش‌های مختلف دریافت داروی اپیدورال

  • تزریق اسپاینال

این نوع از دارو یک تزریق واحد است که می‌تواند به تنهایی یا با ترکیب اپیدورال مورد استفاده قرار بگیرد. وقتی به تنهایی استفاده می‌شود، از طریق یک سوزن به ناحیه‌ پایینی ستون فقرات و در کانال اسپاینال تزریق می‌شود. این ترزیق سریع اثر می‌کند و درد به سرعت از بین می‌رود. اما اثر آن از یک ساعت و نیم تا سه ساعت برقرار می‌ماند و ممکن است قبل از به دنیا آمدن کودک از بین برود.

  • تزریق اپیدورال

این شکل از تزریق اجازه می‌دهد تا در طول زمان داروی بیشتری به محل تزریق شود. در این روش بعد از برداشتن سوزن اپیدورال لوله‌ باریکی که به آن کاتتر می‌گویند در تمام طول زایمان به کانال اپیدورال وصل می‌ماند و از طریق آن موقع نیاز دارو وارد بدن می‌شود. در این روش دوزهای کوچک دارو می‌توانند در فواصلی که لازم است تزریق شوند. این روش تسکین درد می‌تواند در تمام طول زایمان و حتی بیشتر از ۲۴ یا ۳۶ ساعت و چندین ساعت بعد از آن در بدن باقی بماند. همچنین در موارد درد مزمن که درد ممکن است روزها باقی بماند می‌تواند مفید باشد.
محل تزریق در اپیدورال می‌تواند متغیر باشد و همین اتفاق آن را از اسپاینال متمایز می‌کند. حتی در بعضی بیمارستان‌ها شما می‌توانید درخواست اپیدورال که می‌توانید در آن قدم بزنید کنید که شما را به ماندن در تخت محدود نمی‌کند. البته ممکن است شما مجاز به راه رفتن نباشید چون پاهایتان تقریبا بی‌حس است و مسائل ایمنی بیمارستان‌ها به شما اجازه‌ این کار را نمی‌دهند.
اگر شما در ادامه‌ زایمان نیاز به سزارین یا توبکتومی (بستن لوله‌ها) پیدا کردید، اپیدورال می‌تواند ادامه پیدا کند.

زایمان اپیدورال

عوارض جانبی بالقوه‌ اپیدورال چیست؟

محققان دریافته‌اند اپیدورال زود هنگام روی افزایش احتمال نیاز به سزارین یا طولانی شدن مدت زایمان تاثیر نمی‌گذارد. محققان می‌گویند اپیدورال همچنین روی سلامت نوزاد، وزن یا دیگر فاکتورهای او هم تاثیر نمی‌گذارد.
اما شما ممکن است عوارضی مانند کاهش فشار خون، خارش خفیف، کمردرد یا سردرد را تجربه کنید. عوارض بزرگی مثل آسیب به اعصاب، خونریزی، عفونت در کانال نخاعی و فلج، عوارضی است که بسیار نادر است.
برای کاهش خطر، قبل از تزریق با پزشکتان درباره‌ هرگونه‌ مساله‌ پزشکی مثل آلرژی به بی‌حسی موضعی، مشکلات تنفسی، مشکلات خونریزی، جراحی‌های ستون فقرات و غیره صحبت کنید. وقتی بعد از پایان گرفتن زایمان می‌خواهید حرکت کنید، به آرامی این کار را انجام بدهید. صبر کنید تا زمانی که به طور کامل حس در اندام‌های پایینی بدن شما برگردد. زیرا ممکن است اگر روی پاهایی که کامل حس خود را به دست نیاورده‌اند راه بروید، بیفتید و آسیب ببینید.
در نهایت درد زایمان برای هر زنی و حتی برای یک زن خاص در هر حاملگی متفاوت است. پزشکان توصیه می‌کنند زنان قبل از زایمان با مربیان زایمان، ماما یا پزشک خود صحبت کنند و با آگاهی کامل تصمیم بگیرند کدام روش برای آن‌ها بهتر است.
 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *