خانمی هستم که ۸ سال پیش ازدواج کردم. الان ۳۲ ساله هستم. شوهرم با عشق‌و‌عاشقی بیگانه است. خیلی بی‌احساس و عصبی است و اصلا من را درک نمی‌کند. چه کنم؟
 پاسخ مشاور:
مخاطب گرامی بهتر است به بحث تفاوت‌های فردی بین زن و مرد توجه کنید. به‌طورمعمول زنان نسبت به مردان احساسی‌تر هستند؛ چون هر دو نیم‌کره مغز زنان فرمان احساسات می‌دهد؛ اما در مردان فقط نیم‌کره چپ فرمان احساسات می‌دهد و نیم‌کره راست مربوط به مسائل اداره کار و زندگی است؛ بنابراین همسرتان بی‌احساس نیست، تنها به زمان یا هیجان بیشتری نیاز دارد که این را شما سعی کنید با ظرافت و زنانگی بیشتری به‌وجود آورید.
 پیدا کردن دلیل غر زدن و عصبانیت شوهرتان
این که گفته‌اید همسرم عصبانی است و غر می‌زند، دلیل آن را بررسی کنید و ببینید آیا خواسته‌ها و نیازهایشان در ارتباط‌تان برطرف می‌شود؛ چون وقتی یکی از زوجین احساس کند در ارتباطش با دیگری نمی‌تواند به خواسته‌هایش برسد و نیازهایش از جمله احترام، آزادی، محبت، توجه، تفریح، روابط زناشویی و … برطرف نمی‌شود، خشمگین و عصبانی می‌شود. سعی کنید در این زمینه در فضایی به دور از سرزنش و آرام با هم صحبت و خواسته‌هایتان را مطرح کنید و در خصوص رفتارهایی که آزارتان می‌دهد و باید حذف شوند، طبق اصل تغییر تدریجی، مشکلتان را به واحدهای کوچک‌تر تقسیم کنید تا راحت‌تر قابل حل باشد بنابراین در گفت‌وگویتان مواردی را که در ادامه مطرح می‌شود، لحاظ کنید: مشخص‌کردن فعالیت‌هایی که باید کاهش داده یا حذف شود (مثل رفتار غر زدن یا تحقیر کردن)؛ درجه‌بندی کردن آن‌ها به ترتیب از ساده به مشکل؛ ترک‌کردن آن‌ها از ساده‌ترین به مشکل‌ترین.
نویسنده : هدی معتمد الصنایعی | روان‌شناس بالینی