خانمی ۲۱ ساله ام. یک دختر ۱۸ ماهه دارم. ۴ سال است ازدواج کرده ام. شوهرم مرا جلوی دیگران و آشنایان مسخره و تحقیر می کند که خیلی خجالت می کشم.

پاسخ مشاور

این که برخی مردان، همسرشان را مسخره می کنند یا او را دست می اندازند، در نهایت به ضرر خودشان خواهد بود و به ارتباط دوطرفه، لطمه وارد می کنند. برخی مردها برای جلب توجه دیگران یا این که دیگران آن ها را فردی بامزه تلقی کنند و بپذیرند شوهر قدرتمندی هستند، این عمل را انجام می دهند. بنابراین ممکن است شوهر شما هم این باور نادرست را داشته باشد. با این حال، امیدوارم با توجه به پیشنهادهایی که در ادامه مطرح می شود، این مشکل برطرف شود.

شاید شوهرتان تلافی می کند

ممکن است شما رفتاری را که مطلوب و خوشایند شوهرتان نیست انجام می دهید و او از روی لجبازی یا تلافی با این نوع برخورد واکنش نشان می دهد؛ هر چند این رفتار نشانه بلوغ ناکافی عاطفی است اما ممکن است دلیلی برای رفتارهای اشتباه شوهرتان باشد. بنابراین به رفتارهای خود دقت و آن را بررسی کنید و ببینید موردی وجود دارد که شوهرتان را ناراحت کند؟ همچنین می توانید برای رسیدن به جواب این سوال، از شوهرتان بپرسید که آیا رفتاری انجام می دهید که او را ناراحت می کند. اگر پاسخ شوهرتان مثبت بود، باید به رفع آن رفتارها اقدام کنید. به طور مثال ممکن است جواب شوهرتان در موضوعاتی مانند مقایسه های بیجا، تحقیر، تهدید یا غر زدن های پیاپی باشد.

از ابراز احساسات غافل نشوید

با مهربانی و صمیمیت با همسرتان از احساسات خود حرف بزنید و به او بگویید که چون من و شما زندگی مان را دوست داریم، این رفتار شما موجب ناراحتی من می شود. همچنین سعی کنید فضای صمیمانه ای را در خانه ایجاد کنید و رفتارهایی مانند ابراز و بیان مداوم صمیمیت نشان دهید یا وقتی شوهرتان در منزل نیست به صورت غیر حضوری با راهکارهایی مانند تماس تلفنی، ارسال پیام محبت آمیز و توجه به امور کاری او و خانواده اش، تغییرات مثبتی را در رفتار شوهرتان ایجاد کنید. رفتار محبت آمیز و کلمات مودبانه و عاشقانه شما، مسیر ادبیات گفتاری شوهرتان را تغییر خواهد داد.

به تلافی کردن فکر نکنید

فراموش نکنید که رفتار تلافی جویانه شما نه تنها اثر مثبتی ندارد بلکه می تواند باعث افزایش رفتار نامناسب شوهرتان شود. ما هر کاری را که انجام می دهیم، برای هدفی خاص آن را انتخاب می کنیم. هرچند ممکن است آن کار برای ما کارکردی داشته باشد، به طور مثال باعث کنترل اوضاع شود ولی چون جهت منفی و غیر سازنده دارد، اغلب به رابطه لطمه می زند. بنابراین به هیچ وجه به تلافی کردن فکر نکنید. معمولا دلیل چنین مشکلاتی می تواند به شخصیت فرد، عوامل مختلف خانوادگی، شغلی یا حتی مشکلات ارتباطی با همسر و دیگران مرتبط باشد که لازم است با داشتن اطلاعات بیشتر در این باره به راه حل های موثرتری دست یافت.

نویسنده: دکتر مسعود خاکپور، مشاور خانواده