شوهرم بیماری معده دارد و هر سال، چندین ماه کارش به بستری در بیمارستان می‌کشد. هر چقدر هم پزشکان و من به او می‌گوییم که اگر کمی در خوراکت دقت کنی، سالم‌تر خواهی بود، تحویل نمی‌گیرد. حتی داروهایش را هم به موقع نمی‌خورد. نمی‌دانم باید چه کنم؟
بی‌اعتنایی فرد به سلامت جسمی و گاه روانی خود دلایل چندگانه‌ای دارد که بسته به آن راهبرد درمانی هم متفاوت خواهد بود.
  شاید به تاثیر داروها باور ندارد
گاهی فرد به دلیل باورنداشتن  به آثار دارو از خوردن آن امتناع می‌کند و از سویی به نظرات پزشکان اعتمادی ندارد و رژیم غذایی‌اش را رعایت نمی‌کند. در این خصوص فرد نیاز دارد تا با فرد خبره و حاذقی صحبت کند تا شاید بتواند نگرش‌های وی درباره تاثیر دارو و توصیه‌های پزشکان را تغییر دهد، این فرد بهتر است از بین دوستان مورد تایید وی و در صورت امکان مسن و ریش سفید و دارای نفوذ کلام باشد. کمک گرفتن از مشاور هم راه ‌نهایی است.
  شاید به زندگی بی‌اعتنا شده است
اما گاهی فرد به دلیل سن بالا و به‌ خصوص احتمال بروز کاهش خلق و غم زدگی و در نهایت افسردگی، به کیفیت زندگی خود بی اعتنا و اصطلاحا دچار کاهش لذت و امید به زندگی می‌شود که طیف گسترده بی‌میلی و بی‌اعتنایی وی  بیشتر امور زندگی را در بر می‌گیرد. به ویژه درتغذیه، بد خوردن، کم خوردن یا زیاد خوردن یا افراط در یک یا چند ماده غذایی. موارد شایع دیگر بی‌میلی به دید و بازدید و تمایل شدید به انزوا و گوشه‌گیری است. اگرتشخیص افسردگی در فرد جدی باشد، وی ابتدا نیاز به خدمات تخصصی روان پزشکی و دریافت داروهای افسردگی دارد که معمولا داروها به توصیه روان‌پزشک همراه غذا و نوشیدنی‌های طعم‌دار به وی داده می‌شود و فرد در نهایت دارو را دریافت می‌کند و آرام آرام بهبودی حاصل می‌شود.
  استرس را در زندگی شوهرتان مدیریت کنید
گفته‌اید که شوهرتان بیماری معده دارد. معمولا وجود بیماری ‌های گوارشی، نشان از سطح اضطراب بالا و معده عصبی است که باعث انواع عارضه‌های معده و روده می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود متغیرهای اضطراب‌زا و مخل آرامش همسر گرامی‌تان را تا حد امکان کاهش دهید یا حذف کنید. اگر چه این کار گاهی بسیار سخت است ولی بی‌شک راه‌حل‌هایی وجود دارد که مشورت کردن و استفاده از تجارب دیگران و به ‌ویژه مشاور احتمالا می‌تواند مسیرهایی را برای شما روشن کند.
  از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید
در صورت افاقه نکردن موارد طرح شده، راه‌حل دیگری که در نهایت پیشنهاد می‌شود استفاده از طب تغذیه است بدین معنا که با مشورت گرفتن از متخصص تغذیه طب ‌سنتی، رژیم غذایی جدید و در عین حال باب میل ایشان را تهیه و پخت کنید تا حداقل برای کاهش عوارض بیماری و به نوعی افزایش نیافتن عوارض بیشتر اقدام کرده باشید. البته بسته به نوع بیماری و شدت آن، بی‌شک این راه‌حل می‌تواند کارساز نباشد.

نویسنده : رضا زیبایی | کارشناس ‌ارشد روان ‌شناسی‌ بالینی