برای مصرف طولانی مدت از میوه های پاییزی و زمستانی در تمام فصول سال می توانید از روش های مختلف تهیه چیپس میوه یا خشک کردن میوه ها استفاده کنید.

آموزش کامل خشک کردن میوه های پاییزه و زمستانی
خشک کردن میوه های هر فصل این امکان را به شما می دهد تا در فصول دیگر سال نیز از طعم لذیذ این میوه لذت ببرید. تهیه چیپس میوه یکی از روشهای نگهداری آنها در طول سال می باشد.
میوه های خشک علاوه بر تمام مواد مغذی و ویتامین ها، می توانند به عنوان یک میان وعده سالم و مقوی برای تمام رده های سنی مورد استفاده قرار گیرند. برای نگهداری و خشک کردن میوه های پائیزی و زمستانی مانند پرتقال، به، کیوی و میوه های دیگر روشهای مختلفی را در این بخش از سبک زندگی و رازهای خانه داری بیا نی نی ارائه کرده ایم.

روش های خشک کردن پرتقال، سیب و موز
استفاده از فر
میوه های سالم را پس از شستشو به صورت حلقه حلقه برش بزنید. برشهای میوه نباید نازک و یا کلفت باشد. حلقه های میوه را در کنار هم در سینی فر بچینید. دمای فر را روی حرارت کم تنظیم کنید.
خشک شدن میوه ها بستگی به ضخامت آنها دارد و بین یک تا سه ساعت زمان برای خشک شدن لازم است.در این مدت میوه ها را مرتب چک کنید و آنها را پشت و رو کنید. میوه هایی که خشک شده بودند ر از فر خارج کنید.

استفاده از شوفاژ یا بخاری
روش دیگر برای خشک کردن میوه ها، استفاده از شوفاژ یا بخاری است. میوه ها را روی یک ورقه آلومینیومی قرار داده و سپس روی شوفاژ بگذارید. پس از یک یا دو روز، میوه های خشک شده ر جمع کنید.

نکته ها:
سیب و موز پس از برش به مروز سیه می شوند. پرتقال نیز پس از خشک شدن تلخ می شود. بنابراین بهتر است آنها را قبل از قرار دادن روی سینی فر در ترکیبی از آبلیمو و عسل یا شکر قرار دهید. این شهر موجب براق شدن آنها نیز خواهد شد.
برای مزه دار کردن سیب ها می توانید مقداری دارچین روی آنها بریزید.
هر نوع میوه را به طور جداگانه در فر قرار دهید زیرا زمان خشک شدن آنها با یکدیگر متفاوت است.
کف سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید تا میوه ها به سنی نچسبند.
دمای فر را روی کمترین درجه تنظیم کنید.

خشک کردن کیوی
خشک کردن کیوی با استفاده از دستگاه خشک کن
کیوی های تازه با پوستی کاملا صاف برای خشک کردن مناسب هستند.کیوی ها را بشوئید و پس از جدا کردن پوست، به صورت ورقه های نازک به ضخامت ۵ میلی متر برش بزنید. در صورت تمایل می توانید پوست کیوی را جدا نکنید. کیوی نیازی به آب لیمو برای جلوگیری از سیاه شدن ندارد. بعد از حلقه حلقه کردن، آنها را در دستگاه خشک کن قرار داده و حرارت را روی ۱۳۵ درجه فارنهایت یا ۷۵ درجه سانتیگراد تنظیم کنید. کیوی ها معمولا بعد از ۵ الی ۱۲ ساعت خشک می شوند.

خشک کردن کیوی با استفاده از فر
روی سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و برش های کیوی را روی آن قرار دهید. دمای فر را روی درجه حرارت ۱۳۰ تا ۱۴۰ درجه فارنهایت تنظیم کنید. دهر دو ساعت یکبار سینی فر را بچرخانید تا کیوی ها به طور یکنواخت خشک شوند. هنگامی که ورقه های کیوی تا حدی منعطف بوده و بافت چرمی داشتند فر را خاموش کنید تا کیوی ها خنک شوند.
چیپس های کیوی را در ظرف در دار ریخته و در جای خشک و خنک نگهداری کنید. اگر بافت کیوی ها منعطف باشد یعنی مقداری رطوبت دارند، بنابراین باید در یخچال نگه داری کنید.

خشک کردن کیوی با استفاده نور خورشید
این روش ساده چند روز به طول می انجامد بنابراین باید روزهای گرم و آفتابی را برای خشک کردن کیوی انتخاب کنید. حلقه های کیوی را روی توری ضد زنگ قرار داده و در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید. توری را روی پایه ای بگذارید تا هوا در تمام قسمت ها جریان داشته و سریعتر خشک شوند.
چنانچه عنوان شده است هنگام شب کیوی ها را به محلی سرپوشیده منتقل کنید زیرا هوای خنک شب باعث ایجاد رطوبت در کیوی می شود.
هر روز میزان خشک شدن کیوی ها را چک کنید تا زمانی که به اندازه دلخواه خشک شدند آنها را جمع کرده و پس از خنک شدن در ظرفی دردار بریزید و در محلی خشک و خنک نگهداری نمائید.


خشک کردن به
برای تهیه چیپس به باید میوه های تازه، سالم و بدون لک را انتخاب کنید تا پس از خشک شدن، طعم دلپذیری داشته باشند.

روش صحیح خشک کردن به وسیله فر
میوه های به را به خوبی شسته و به صورت ورقه های نازک ۳ الی ۶ میلی متری و یا خلال های باریک برش بزنید.
کف سینی را ورق آلومینیوم یا کاغذ روغنی بپوشانید و ورقه های به را با فاصله مناسب روی سینی قرار دهید.
دمای فر را روی کمترین حالت ممکن در حدود ۵۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید.
پس از مدتی، تکه های به را زیر و رو کنید تا هر دو طرف آنها خشک شوند.
دقت کنید که برش های به بیش از حد خشک یا سوخته نشوند.
مدت زمان لازم برای خشک کردن به در فر حدود ۶ الی ۸ ساعت است.
پس از خارج کردن سینی، اجازه دهید تا به خشک شده، خنک شود.

روش صحیح خشک کردن به در آفتاب
روش دیگر برای خشک کردن میوه به، استفاده از نور خورشید است. میوه به را پس از برش زدن، در ظرف مناسبی مانند سینی یا سبد قرار دهید و آن را زیر نور مستقیم نور خورشید بگذارید.
برای جلوگیری از جذب گرد و خاک، روی میوه ها پارچه ای توری قرار دهید.
همانطور که ذکر کردیم، هوای خنک شب باعث ایجاد رطوبت می شود به همین دلیل هنگام شب، میوه ها را به داخل منزل بیاورید.
مدت زمان لازم برای خشک شدن میوه به، با توجه به رطوبت هوا، بین ۲ تا ۴ روز است.
خشک کردن به با کمک دستگاه خشک کن
برای استفاده از دستگاه خشک کن میوه، برش های به را با فاصله مناسب در دستگاه قرار دهید و حرارت را روی ۵۷ درجه سانتی گراد تنظیم کرده و تا خشک شدن کامل میوه ها منتظر بمانید. تا خشک شدن میوه ها، مرتب آنها را جابه جا کنید.


خشک کردن خرمالو
به طور کلی خرمالوها در دو نوع ژاپنی (بلوطی شکل) و فویو دسته بندی می شوند. خرمالوهای ژاپنی زمانی برای خشک شدن مناسبتر هستند که بافت آنها مانند گوجه نرم شده باشد.
از سوی دیگر خرمالوهای فویا اندازه کوچکتری دارند و در حالت سخت هم قابل استفاده برای تهیه چیپس هستند. خرمالوهایی که برای خشک کردن انتخاب می کنید باید دارای یک رنگ نارنجی غلیظ و پر رنگ باشد.
خرمالوها را شسته و به صورت حلقه ای در اندازه نیم سانت برش بزنید. برای طعم دار کردن چیپس خرمالو می توانید قبل از خشک کردن، آن ها را متناسب با سلیقه خود، در موادی مانند آب لیمو، شکر نارگیل، دارچین، جوز هندی و نمک دریایی بخیسانید.

خشک کردن خرمالو با استفاده از شوفاژ یا بخاری
برای خشک کردن خرمالو روی شوفاژ یا بخاری، از ورقه های آلومینیومی استفاده کنید. این ورقه ها را روی رادیاتور یا بخاری گذاشته و حلقه های خرمالو را روی آن بچینید تا با حرارت کم خشک شوند.

خشک کردن خرمالو در فر
در این روش، حلقه های خرمالو را روی کاغذ روغنی یا ورقه های فویل در سینی فر چیده و به مدت یک ساعت در فر قرار دهید. پس از یک ساعت، خرمالو ها پشت و رو کرده و به مدت یک ساعت دیگر در فر قرار دهید تا به حالت طلایی قهوه ای و ترد برسند. چیپس های خرمالو را پس از خنک شدن در یک ظرف دربسته قرار داده و در یخچال نگهداری کنید.

خشک کردن خرمالو با آفتاب
اگر در منطقه ای زندگی می کنید که در فصل پائیز، آفتاب خیز می باشد به راحتی می توانید میوه هایی نظیر خرمالو را با استفاده از نور خورشید خشک کنید. برشهای خرمالو را در یک سینی قرار داده و زیر نور آفتاب، آن ها را خشک کنید.