1403/01/30

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

علائم فشار خون بالا در نوزادان چیست؟

علائم فشار خون بالا در نوزادان چیست؟

علائم فشار خون بالا در نوزادان چیست؟

نوزادان مبتلا به فشار خون بالا علائم قابل توجهی از خود نشان نمی دهند. فشار خون بالا حتی در کودکان نوپای بزرگتر هیچ علامتی ایجاد نمی کند. فقط یک پزشک می تواند آن را در یک معاینه معمول تشخیص دهد.

چگونه فشار خون بالا در نوزادان تشخیص داده می شود؟

۱- تشخیص وضعیت زمینه ای:

پزشک کودک شما شرایطی مانند مشکلات مادرزادی قلب، مشکلات کلیوی یا سایر اختلالات فشار خون را آزمایش می کند. پزشک می تواند فشار خون بالا را تشخیص دهد و سایر بیماری ها را از طریق آزمایش خون و ادرار تشخیص دهد.

۲- آنژیوگرافی:

پزشکان از فرم خاصی از آنژیوگرافی تفریق دیجیتال (DSA) استفاده می کنند که در آن رگ خونی با رنگ تزریق می شود و بیمار همزمان تحت اشعه ایکس قرار می گیرد. این ماده باعث رگهای خونی در اشعه ایکس می شود. تصویری دقیق از رگهای خونی اطراف قلب و قسمت های مختلف بدن ارائه می دهد. به تشخیص مشکلاتی در رگهای خونی کمک می کند که ممکن است منجر به فشار خون شود.

۳- نوار قلب و ام آر آی:

الکتروکاردیوگرام (ECG) فعالیت الکتریکی قلب را اندازه گیری می کند و داده ها را به نمودار تبدیل می کند که به متخصصان قلب اجازه می دهد هرگونه ناهنجاری و همچنین میزان بالای فشار خون را بررسی کنند.

از آنجا که پزشکان بلافاصله پس از تولد آزمایشاتی را بر روی کودک انجام می دهند فشار خون بالا کاملاً قبل از ترک بیمارستان با نوزاد شما تشخیص داده می شود.

فشارخون بالا در نوزادان را چگونه درمان کنیم؟

۱- درمان علت این مشکل:

هدف پزشکان درمان مشکلی است که در وهله اول منجر به فشار خون بالا شده است. پرداختن به علت اصلی فشار خون معمولاً تمام مواردی است که برای مقابله با فشار خون بالا در نوزادان لازم است.

۲- داروهای فشار خون بالا:

نوزادان و کودکان نوپا به ندرت به داروهای فشار خون بالا احتیاج دارند. با این حال  پزشک ممکن است داروهایی را در نظر بگیرد که مشکل ریشه در آن بلافاصله برطرف نکند یا فشار خون بالا آسیب جدی ببیند. توجه داشته باشید که داروهای فشار خون بالا در کودکان با داروهای بزرگسالان متفاوت است. هرگز به کودک داروهای فشار خون که مخصوص بزرگسالان است ندهید.

۳- اصلاحات رژیم غذایی:

رژیم غذایی می تواند فشار خون را در کودک نوپای بزرگتر تحت تأثیر قرار دهد. پزشک شما رژیم غذایی کم نمک و قند را برای کودک شما پیشنهاد می کند. درج میوه و سبزیجات بیشتر نیز امری حیاتی است. این تغییرات فشار خون را یک شبه درمان نمی کند اما در مدیریت و بهبود آن نقش بسزایی دارد.

عوارض فشار خون بالا در نوزادان چیست؟

فشار خون بالا درمان نشده در نوزادان در نهایت باعث مشکلات زیر می شود:

  • ناتوانی در رشد
  • نارسایی قلبی
  • آسیب کلیه یا نارسایی کلیه
  • نارسایی چند عضو
  • تشنج

 

چگونه می توان از فشار خون بالا در نوزادان جلوگیری کرد؟

پیشگیری از فشار خون در نوزادان تماماً مقابله با علل است. در اینجا آنچه والدین برای جلوگیری از شروع فشار خون در نوزادان انجام می دهند:

 

۱- هوشیار و مراقب باشید:

در حالی که فشار خون علائم قابل توجهی ایجاد نمی کند، علل اصلی آن ممکن است باشد. برای کنترل بهتر فشار خون در نوزادان مراقب هرگونه علائمی باشید.

 

۲- در معاینات پزشکی منظم باشید:

معاینات منظم به تشخیص زود هنگام فشار خون کمک می کند. اگر مشکوک به کودک هستید در این باره دریغ نکنید و این را به پزشک بگویید.

 

۳- یک رژیم متعادل را حفظ کنید:

برای کودک نوپایی که مواد جامد را شروع به خوردن کرده است یک رژیم متعادل ایجاد کنید. غذاهای سالم و خانگی تهیه کنید و از مصرف غذاهای حاوی نمک و چربی زیاد خودداری کنید. در عوض بر روی یک برنامه غذایی تمرکز کنید که شامل تمام مواد مغذی به مقدار مناسب باشد. در صورت تردید با یک متخصص تغذیه اطفال مشورت کنید تا یک برنامه غذایی مخصوص کودک خود تهیه کنید.

 

منبع: www.momjunction.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *