خراسان/ دختری ۲۲ ساله ام. اعتماد به نفسم پایین است. فکر می کنم قیافه خوبی ندارم. مدرک کارشناسی دارم و با این فکر که شاید دوستانم به مقام بالایی برسند و من نرسم، همیشه نگرانم و خواب ندارم. لطفا من را راهنمایی کنید.

پاسخ
مخاطب گرامی، با این نشانه هایی که از خودتان در پیام تان مطرح کردید، شما اعتماد به نفس پایینی دارید و دچار اختلال بدشکلی بدن هستید، یعنی از بادی ایمیج یا تصویر بدنی تان حس خوبی ندارید که گاهی بر گرفته از افسردگی است. یکی از مهم ترین دلایل احساس تان درباره پیشرفت دوستان تان هم ابتلای همزمان به دواختلالی است که مطرح شد. در ادامه توضیحاتی برای تان دارم.

اختلال بدشکلی بدن چیست؟
این اختلال عبارت است از اشتغال ذهنی با نوعی نقص خیالی یا اغراق آمیز در ظاهر جسمانی. به عبارتی ویژگی اصلی اختلال بدشکلی بدن که در گذشته بدشکلی هراسی نامیده می شد، عبارت است از اشتغال ذهنی با نوعی کاستی در ظاهر فرد. این کاستی یا خیالی است یا چنان چه نابه هنجاری بدنی جزئی وجود داشته باشد، دلواپسی فرد درباره آن افراطی و رنج آور است. شباهت های زیادی میان اختلال بدشکلی بدن و وسواس وجود دارد. این شباهت ها شامل اشتغال ذهنی وسواسی قابل توجه به یک نقص یا نارسایی و رفتارهای تکراری و وسواسی مانند وارسی کردن وسواسی خود در آینه، دست کاری پوست و آرایش افراطی است. از مشخصات این اختلال، این است که شخص وقت زیادی را جلوی آینه می گذراند، خصوصیات ظاهری خود را با دیگران مقایسه می کند، سعی می کند قسمت هایی از بدنش را که احساس می کند نقص دارد استتار کند و در صدد جلب اطمینان دیگران درباره ظاهر خود است. این افراد اغلب از صمیمیت با دیگران و موقعیت های متفاوت اجتماعی، دوری می کنند. بعضی افراد مبتلا به اختلال بدشکلی بدن از ارتباط برقرار کردن با دیگران خودداری می‌کنند زیرا نمی ‌خواهند دیگران آن ها را ببینند. این موضوع سبب بروز مشکلاتی در مدرسه یا محل کار و روابط آن ها می‌شود.
راه درمان این اختلال
راه درمان این اختلال، روان درمانی و در موارد شدید دارو درمانی است. نتایج امیدوار ‌کننده ای در دارودرمانی و درمان شناختی- رفتاری دیده شده است. در این روش ها سعی بر این است الگوهای وسواس گونه ‌ای مانند بررسی مداوم در آینه یا گرفتن تایید از دیگران از بین برود. در مواردی که دوری از اجتماع وجود دارد، به بیمار آموزش داده می ‌شود چگونه با موقعیت ‌های اجتماعی مواجه شود و بر اضطراب اجتماعی غلبه کند. پیشنهاد من به شما دوست عزیز، روان درمانی است تا بتوانید اعتماد به نفس بیشتری به دست آورید.