روانشناسان می گویند راز متوقف کردن تعطلل در انجام کارهایی که دوست ندارید این است که آنها را برای چند دقیقه انجام دهید. اما آیا این کار واقعا موثر است؟

  به نقل از گاردین، روانشناسان می گویند راز متوقف کردن تعلل در انجام کارهایی که دوست ندارید این است که آنها را برای چند دقیقه انجام دهید. ممکن است شما این را با قانون پنج ثانیه اشتباه بگیرید اما قانون ۵ ثانیه به مدت زمانی اشاره دارد که یک ماده غذایی می‌تواند روی زمین بماند و همچنان غیرآلوده در نظر گرفته شود.

قانون سه دقیقه، راهبردی برای غلبه بر تعلل است. اگر کاری دارید که در خطر به تعویق انداختن آن هستید، سعی کنید آن را فقط سه دقیقه انجام دهید. به گفته روانشناس دکتر جنیفر وایلد، سه دقیقه اول شما را از ذهنیت اجتنابی خارج می‌کند. او می‌گوید: «سه دقیقه به سرعت تبدیل به شش دقیقه یا نه دقیقه می‌شود، و شاید هم بیشتر، قبل از اینکه متوجه شوید، کار به پایان می‌رسد.»

ممکن است سوال کنید حالا  که می‌دانید قرار است سه دقیقه به ۹ دقیقه تبدیل شود، آیا این کار دوباره خسته کننده نمی‌شود؟ ظاهرا نه. و این فقط کارهای خانگی نیست – قانون سه دقیقه برای رژیم‌های تناسب اندام، فوبیا و حتی اضطراب اجتماعی کار می‌کند.

به خاطر داشته باشید که به تعویق انداختن کار، خود منبع مهمی از استرس است. اگر تجربه موفق ناشی از قانون سه دقیقه را ادامه دهید، کارهای دلهره‌آور به‌زودی قابل دستیابی خواهند بود. کارآزمایی‌های مختلفی نشان داده است که این سه دقیقه زمانی بهینه است؛ ۹۸ درصد شرکت‌کنندگان در نهایت به آن کار ادامه دادند. 

جالب است بدانید یک قانون ۵ دقیقه نیز وجود دارد و آن مدت زمانی است که باید از صحبت در مورد افرادی که به تازگی جمع شما را ترک کرده‌اند خودداری کنید، چرا که ممکن است برای چیزی که فراموش کرده‌اند و یا شنیده‌اند دوباره برگردند. پس فراموش نکنید که کافی است فقط سه دقیقه دوام بیاورید.