1403/02/06

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

لیزر در زمان شیردهی، مجاز است؟

لیزر در زمان شیردهی، مجاز است؟

چند هفته پس از زایمان، بسیاری از زنان ممکن است به این موضوع فکر کنند که آیا لیزر در زمان شیردهی مجاز است یا نه. این مطلب به این گروه از بانوان کمک می‌کند.

لیزر در زمان شیردهی، مجاز است؟

چند هفته پس از زایمان، بسیاری از زنان ممکن است به این موضوع فکر کنند که آیا لیزر در زمان شیردهی مجاز است یا نه. این مطلب به این گروه از بانوان کمک می‌کند.
بسیاری از خانم‌هایی که به تازگی زایمان کرده‌اند نگران رابطه بین لیزر موهای زائد و شیردهی هستند. پزشکان اغلب سئوالاتی در مورد اینکه آیا لیزر می‌تواند روی نوزاد تاثیر بگذارد یا نه، می‌شنوند.
این موضوع که لیزر موهای زائد بر شیردهی تاثیر می‌گذارد برای مادران نگران‌کننده است و بر تصمیم‌های آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

در این مقاله می‌خوانید:

  • زندگی بعد از زایمان
  • ظاهر موها
  • رابطه بین لیزر موهای زائد و شیردهی چیست؟
  • لیزر در زمان شیردهی، عوارض جانبی دارد؟
  • پرسش مخاطب بیا نی نی درباره لیزر در زمان شیردهی

زندگی بعد از زایمان
نوزاد از بسیاری جهات، زندگی خانوادگی را تغییر می‌دهد. هیچ چیز مثل قبل نیست. تفاوتی هم ندارد که این نوزاد تازه‌وارد، فرزند اول باشد یا فرزند دیگر، پویایی خانواده تغییر می‌کند.
بدون شک مادران بیشترین تاثیر را از این تغییرات می‌گیرند. وظایفی وجود دارد که فقط آن‌ها می‌توانند انجام دهند. مثلا شیردهی زمان زیادی را از آن‌ها می‌گیرد. کم‌کم، زنان دوباره به خودشان نگاه می‌کنند و متوجه تغییراتی می‌شوند که بدنشان پشت سر گذاشته است.
خانم‌ها دوباره نگران ظاهر خود می‌شوند و سعی می‌کنند چهره خود را به قبل از زایمان بازگردانند. آن‌ها عادت‌های مراقبت از خود را که قبلا داشتند، آغاز می‌کنند تا احساس بهتری داشته باشند.

لیزر در زمان شیردهی، مجاز است؟
ظاهر موها
خانم‌ها دچار تغییرات هورمونی در دوران بارداری شده‌اند و موهای زائد بدنشان افزایش یافته. ممکن است در صورت، سینه یا شکم آن‌ها مو ظاهر شده باشد.
به طور کلی، این موها ضخیم و ناخوشایندند و ظرف ۵ یا ۶ ماه از بین می‌روند.
با این وجود، خانم‌ها نگران ظاهر خود هستند و می‌خواهند موهای زائد را از بین ببرند. با این حال، وقت آزاد کمی دارند چون باید روی کودک تمرکز کنند.
در این زمان، لیزر موهای زائد، یک گزینه عالی به نظر می‌رسد. اگر چه موها را برای همیشه از بین نمی‌برد، اما رشد آن‌ها را بسیار کند می‌کند.
اما این نگرانی وجود دارد که آیا لیزر موهای زائد بر شیر مادر یا سلامتی نوزاد تاثیر می‌گذارد؟ خانم‌هایی که بچه‌دار شده‌اند می‌دانند که شیردهی برای سلامت نوزاد بسیار مهم است و می‌خواهند این کار را ادامه دهند.

لیزر در زمان شیردهی، مجاز است؟
رابطه بین لیزر موهای زائد و شیردهی چیست؟
حقیقت این است که بین لیزر موهای زائد و شیردهی، هیچ رابطه‌ای وجود ندارد. لیزر موهای زائد بر هیچ قسمتی از شیردهی تاثیر نمی‌گذارد. بر میزان تولید شیر تأثیری ندارد، کیفیت شیر را کاهش نمی‌دهد و به غدد پستانی هم آسیبی نمی‌رساند.

برخی از پزشکان معتقدند به این دلیل که ممکن است موها در دوران شیردهی واکنش کندتری نسبت به لیزر نشان بدهند، بهتر است آن را بین ۳ تا ۶ ماه پس از زایمان به تعویق انداخت. برخی دیگر از پزشکان هم توصیه می‌کنند لیزر موهای زائد را به بعد از پایان شیردهی نوزاد موکول کنید.

لیزر در زمان شیردهی، چرا می‌توانید آن را انجام دهید؟
لیزر مورد استفاده در رفع موهای زائد از طریق غدد پستانی عبور نمی‌کند. حتی اگر از آن در زیر بغل و سینه خود استفاده کنید، بر شما تاثیر نمی‌گذارد. لیزر فقط بین ۲ تا ۳ میلی‌متر به زیر پوست نفوذ می‌کند.
بنابراین بر هورمون‌هایی که مربوط به شیردهی است، تاثیر نمی‌گذارد. لیزر موهای زائد به پرولاکتین یا اکسی‌توسین آسیب نمی رساند. پرولاکتین، شیر را تولید می‌کند و اکسی‌توسین به ترشح آن کمک می‌کند.

لیزر در زمان شیردهی، مجاز است؟
لیزر در زمان شیردهی، عوارض جانبی دارد؟
به طور کلی لیزر موهای زائد در زنان هیچ عوارضی ندارد. با این حال، مواردی وجود دارد که برای زنان می‌تواند ناراحت‌کننده باشد. لیزر می‌تواند باعث تحریک، خارش، یا درد خفیف شود.
تا زمانی که از دارو برای تسکین علائم استفاده نکنید، هیچ مشکلی در تغذیه با شیر مادر وجود نخواهد داشت. درست مانند هر شرایط دیگری، اجتناب از داروهای ضد درد و کرم‌های بی‌حسی مهم است، چون اثرات این داروها می‌تواند به شیر وارد شود.

اگر بعد از استفاده از لیزر موهای زائد این عوارض را تجربه کردید، بهتر است برای تصمیم‌گیری در مورد درمان با پزشک خود مشورت کنید.
در بهترین حالت، شما برای یک یا دو روز ناراحت خواهید بود، اما عوارض سپس ناپدید می‌شود.
این علائم معمولا کوتاه‌اند و به سرعت از بین می‌روند. بنابراین، اگر می‌خواهید لیزر موهای زائد را در دوران شیردهی امتحان کنید، جای نگرانی نیست.
مهم است که برای لیزر موهای زائد به یک مرکز مجهز و یک تکنسین مجرب و باتجربه مراجعه کنید. به این ترتیب، خطر سوختن پوست یا ایجاد بیماری‌های پوستی از بین می‌رود.
اگر دچار چنین مشکلاتی شوید، درمان آن‌ها به دلیل محدودیت‌های شیردهی، دشوار خواهد بود.

لیزر در زمان شیردهی، مجاز است؟
پرسش مخاطب بیا نی نی درباره لیزر در زمان شیردهی
سوال مخاطب بیا نی نی: من یک بچه چهار ماهه دارم که از شیر خودم تغذیه می‌کنه. می‌خواستم موهای زائدم رو لیزر کنم. آیا این کار به شیرم آسیب میزنه؟ می‌تونم این کار رو انجام بدم یا باید تا دو سالگی نوزادم صبر کنم؟

پاسخ محمد حسن خسروی فارسانی، متخصص اطفال:
دوست عزیز، انجام لیزر در دوران شیردهی ممنوع نیست، ولی بهتر است انجام آن به بعد از دوران شیردهی موکول شود، زیرا اولا داروهای بی‌حسی مورد استفاده امکان دارد به شیرمادر وارد شود و ثانیا تغییرات هورمونی زمان شیردهی ممکن است سبب پرمویی در برخی از خانم‌ها شود.
لذا پس از دوران شیردهی تاثیر لیزر بیشتر خواهد بود. توصیه می‌شود که پس از ۲ سالگی کودک لیزر را شروع کنید.

پرسش‌هایتان را از پزشکان متخصص زنان و زایمان در کلینیک بیا نی نی بپرسید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *