راستش هیچ کسی را جز شما برای درددل و مشورت ندارم. دختری ۲۴ ساله هستم و کار ترجمه انجام می‌دهم اما همیشه استرس دارم و می‌ترسم اشتباهی انجام بدهم و از دارالترجمه تماس بگیرند و دعوا کنند. در این حد نگرانم و مدت‌هاست کار جدیدی قبول نکرده ام.
پاسخ مشاور
با سلام خدمت شما مخاطب عزیز. ممنون که ما را برای مشورت انتخاب کرده اید. ابتدا لازم است بگویم در عصر حاضر قطعا نیمی از استرس‌های ما ناشی از ارتباط با محیط پیرامون‌مان است. مکان‌های مختلفی چون محل کار، مدرسه، خانه، خیابان و… استرس‌های مختلفی به همراه دارد اما بخش مهم و زیادی از زندگی ما با کار و محل کار در ارتباط است ،  در نتیجه بیش از هر نوع استرس با استرس محیط کار مواجه هستیم که می‌تواند تاثیر زیادی در زندگی شخصی ما داشته باشد. عوامل مختلفی در استرس شغلی تاثیر دارد از جمله نبود رابطه دوستانه در محیط کار، حجم زیاد کار و… که البته در حد طبیعی باعث ایجاد انگیزه می‌‌شود ولی اگر استرس کاری از حد طبیعی خارج شود، شبیه نکاتی که خودتان در متن پیامک اشاره کردید، صدمات جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. در ادامه راهکارهای منطقی و عملی برای مدیریت استرس شغلی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.
    حواس‌پرتی را حذف کنید
سعی کنید تمام آن مواردی که شما را آشفته و حواس‌تان را پرت می‌کند، در طول کار کنار بگذارید؛ مواردی چون بررسی فضای‌مجازی، تماس تلفنی، پیغام و موارد دیگر. بر حواس‌پرتی‌ها کنترل داشته باشید. تعیین ساعت کاری و داشتن تمرکز، بسیار به شما کمک خواهد کرد و به راحتی می‌توانید بر استرس خود غلبه کنید چراکه احتمال اشتباه‌تان هم بسیار کم خواهد شد.
    استرس‌تان، احتمال اشتباه را بالا می‌برد
با وجود شرایط کاری‌تان و توضیحاتی که دادید، قطعا فشار زیادی را تحمل می‌کنید و در نتیجه با این گونه شرایط، قطعا بهره‌وری کمتری در حوزه کاری دارید. احتمالا استرس باعث می‌شود که خطاهایتان هم بیشتر شود و بعدش، خودتان را سرزنش کنید. برنامه‌ریزی برای ایجاد انگیزه و حتی حرکات نرمشی کوتاه در پشت میز به شما بسیار کمک خواهد کرد. سعی کنید در زمان انجام کار یعنی ترجمه کردن مطالب، وقفه‌ای کوتاه برای استراحت اختصاص دهید و هرزمان سرحال شدید به کار ادامه دهید. این روش تا حدودی به شما برای کاهش استرس کمک خواهد کرد.
    به دنبال اعتمادبه‌نفس گمشده‌تان باشید
گفته‌اید ،همیشه استرس دارم و می‌ترسم اشتباهی بکنم و از دارالترجمه تماس بگیرند و با من دعوا کنند. توصیه می‌کنم به جای تلاش برای مهر تایید گرفتن از اطرافیان‌تان به دنبال رفع استرس پنهان خود باشید. به نظر می رسد شما بیش از حد به نظر دیگران اهمیت می‌دهید به طوری که با کوچک‌ترین مسئله و انتقادی، دچار استرس می شوید، در صورتی که این کار بسیار طبیعی است، پس سعی کنید تمرکزتان را از تصور دیگران بیشتر روی کارتان معطوف کنید و مطمئن باشید نتیجه مثبتی خواهید گرفت. پیش داوری را هم باید کنار بگذارید. احتمال خطا در کار همه ما وجود دارد و هر مدیری، درک چنین مسئله‌ای را باید داشته باشد.
نویسنده : بنفشه دولت‌آبادی|‌ روان‌درمانگر و مشاور خانواده