1402/12/29

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

مراقبت پوست به پوست چیست؟

مراقبت پوست به پوست چیست؟

مراقبت پوست به پوست چیست؟

مراقبت پوست به پوست ممکن است به عنوان تماس پوست با پوست یا “مراقبت از کانگورو” نیز نامیده شود و این زمانی است که یک نوزاد روی سینه‌ شما قرار می‌گیرد و امکان تماس مستقیم با پوست را فراهم می‌کند. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که مزایای مراقبت از پوست نوزاد می‌تواند فیزیکی، روانی و فیزیولوژیکی باشد و حتی ممکن است تا آخر عمر باقی بماند. در اینجا خلاصه‌ای از تمام مزایای مراقبت از پوست نوزاد آورده شده است:

برای مادر مفید است:

اگر زایمان اپیدورال یا سزارین داشته باشید هورمون‌های مادری که باعث تقویت شیردهی و پیوند می‌شوند می‌توانند کمی با مادرانی که زایمان طبیعی دارند متفاوت باشد. با این حال مراقبت پوست به پوست ممکن است به جبران این تفاوت‌ها کمک کند و از تجربه پیوند اولیه پشتیبانی کند. مراقبت پوست به پوست همچنین هورمون شیردهی (پرولاکتین) را در مادر تقویت می‌کند و شیر مادر را تشویق می‌کند. این اغلب با احتمال بیشتری برای شیردهی موفقیت آمیزتر و انحصاری نوزادان برای مدت طولانی‌تری مرتبط است. این می‌تواند به کاهش سطح استرس بلافاصله پس از تولد کمک کند.

 احساس مشارکت را در پدران افزایش می‌دهد:

با شرکت در مراقبت اولیه پوست به پوست پدران می‌توانند احساس مشارکت بیشتری در مراقبت از نوزاد داشته باشند و به رشد نقش والدینی خود کمک کنند (چیزی که بسیاری از پدران در ابتدا ادعا می‌کنند با آن دست و پنجه نرم می‌کنند). احساس مراقبت پوست به پوست همچنین به کاهش استرس، افزایش اعتماد به نفس و افزایش عزت نفس در هر دو والدین کمک می‌کند.

 

مراقبت پوست به پوست چه فوایدی دارد؟

 نوزادان تازه متولد شده با مراقبت‌های اولیه پوست به پوست خطر ابتلا به عفونت و مرگ و میر را کاهش می‌دهند.

مراقبت مستقیم به آن‌ها کمک می‌کند تا با محیط جدید خارج از رحم سازگار شوند از جمله تنظیم ضربان قلب و تنفس برای مطابقت با شما، دمای بدن، سطح قند خون و اکسیژن‌رسانی.

کمک به کودک برای تنظیم دمای بدنش می‌تواند به این معنی باشد که احتمال افزایش وزن سالم بیشتری دارد زیرا انرژی کمتری برای گرم یا خنک نگه داشتن آن‌ها مصرف می‌شود.

چگونه از نوزاد در تماس پوست به پوست مراقبت کنیم؟

۱- چند جلسه اول پیوند پوست به پوست باید حداقل ۱ ساعت یا تا اولین شیر خوردن کودک طول بکشد. این باید در اسرع وقت پس از تولد اتفاق بیفتد زیرا اولین ساعت پس از زایمان برای مادر و نوزاد بسیار مهم است. به طور کلی شما می‌توانید مراقبت‌های پوست به پوست را برای مدت زمانی که شما و کودک راحت هستید انجام دهید.

۲- اگر کودک راحت نیست راه‌هایی برای لمس کردن او پیدا کنید که از آن لذت می‌برد مانند «آغوش دست» این یکی از راه‌هایی است که می‌توانید انجام دهید. برای انجام این کار زمانی که کودک به پشت است یک دست خود را زیر سر و دست دیگر را روی شکم یا پا‌های او قرار دهید (از نوازش کردن خودداری کنید زیرا ممکن است برای نوزاد احساس ناراحتی کند). به این ترتیب آن‌ها می‌توانند لمس و گرمای شما را احساس کنند. برخی از نوزادان نیز از نگه داشتن پا‌های خود لذت می‌برند بنابراین چند تاکتیک مختلف را امتحان کنید و ببینید کودک شما از چه چیزی لذت می‌برد یا تحمل می‌کند.

۳- در حین انجام مراقبت از نوزاد باید تمام مدت بیدار بمانید. اگر پس از تولد خسته شدید اشکالی ندارد و از اعضای خانواده کمک بخواهید.

۴- اگر احساس درد شدید می‌کنید یا از دارو‌های ضد درد استفاده می‌کنید هنگام در آغوش گرفتن نوزاد احتیاط کنید زیرا هر دوی این موارد ممکن است نگه داشتن نوزاد را برایتان سخت‌تر کند.

۵- همیشه کودک خود را در وضعیتی عمودی نگه دارید که راه هوایی او مسدود نشده باشد. تنفس، حرکات قفسه سینه، درجه حرارت و رنگ پوست بازو‌ها و پا‌ها را کنترل کنید.

 

منبع:

www.baby2body.com

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *