1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

چگونه از بارداری خود مطمئن شویم؟

چگونه از بارداری خود مطمئن شویم؟

چگونه از بارداری خود مطمئن شویم؟

تست‌های بارداری خانگی به دنبال هورمونی به نام گنادوتروپین جفتی انسان (یا به اختصار hCG) هستند که در ادرار شما وجود دارد. این هورمون مدت کوتاهی پس از چسبیدن جنین به دیواره رحم تولید می‌شود زیرا سطح hCG بعد از آن در بدن شروع به تجمع می‌کند. با این حال این درست از لحظه لقاح اتفاق نمی‌افتد. به طور متوسط بین ۶ تا ۱۲ روز طول می‌کشد تا جنین بچسبد و hCG از طریق آزمایش‌های خانگی قابل تشخیص باشد. به همین دلیل است که پس از اولین آزمایش منفی توصیه می‌شود یک هفته بعد آزمایش دوم را انجام دهید. در ادامه شایع‌ترین علائم و نشانه‌های اولیه بارداری عبارتند از:

 لکه بینی یا خونریزی:

لکه بینی یا خونریزی خفیف و گرفتگی در واقع یکی از اولین علائم بارداری است. این ممکن است غیرقابل تصور به نظر برسد زیرا به احتمال زیاد پریود شما نیز از این طریق شروع می‌شود. این خونریزی و گرفتگی خفیف در واقع به دلیل لانه گزینی جنین در دیواره رحم شما ایجاد می‌شود. همانطور که اشاره شد این اتفاق ۶ تا ۱۲ روز پس از لقاح تخمک شما رخ می‌دهد بنابراین ممکن است کمی زودتر از علائم معمولی دوره قاعدگی متوجه لکه بینی و گرفتگی شوید.

 خستگی و بی‌حالی:

خستگی و بی‌حالی از علائم رایج در طول بارداری هستند اما می‌توان آن‌ها را در هفته اول پس از بارداری تجربه کرد. به محض اینکه تخمک بارور شد بدن شما شروع به فعالیت می‌کند و نیاز‌های تغذیه و انرژی شما افزایش می‌یابد می‌تواند احساس خستگی بیش از حد معمول را در شما ایجاد کند.

 تغییرات سینه‌ها:

تغییرات سینه‌ها به عنوان یک علامت اولیه بارداری نسبتاً رایج می‌باشد اما حساسیت پستان می‌تواند درست قبل از شروع قاعدگی نیز اتفاق بی‌افتد. در هر دو مورد این به دلیل افزایش هورمون‌های تولید مثلی است که باعث افزایش جریان خون و بزرگ شدن و حساسیت جزئی در بافت‌های نرم می‌شود. اگر باردار هستید سینه‌های شما ممکن است به طور کلی پرتر، سنگین‌تر و حساس‌تر شوند. این معمولاً ۲-۱ هفته پس از لقاح اتفاق می‌افتد.

 تهوع صبحگاهی:

علت حالت تهوع صبحگاهی به طور کامل شناخته نشده است اما تصور می‌شود که ارتباط نزدیکی با افزایش سطح hCG دارد که در واقع در حدود هفته ۹ به اوج خود می‌رسد. بنابراین ممکن است در روز‌های اولیه متوجه این موضوع نشوید اما برخی از زنان آن را تجربه می‌کنند.

 عقب افتادن دوره قاعدگی:

پریود نشدن واضح‌ترین علامت اولیه بارداری است و تقریباً از هر ۳ زن ۱ زن قاعدگی را به عنوان اولین علامت خود گزارش کرده است. اینکه دقیقاً چه زمانی قاعدگی رخ می‌دهد از فردی به فرد دیگر متفاوت است زیرا به چرخه‌های قاعدگی معمولی شما بستگی دارد اما می‌تواند از ۱ تا ۳ هفته پس از لقاح باشد.

آیا علائم اولیه دیگری از بارداری وجود دارد؟

 تکرر ادرار:

تکرر ادرار به خصوص در شب نیز می‌تواند نشانه اولیه بارداری باشد. این معمولاً تا حدود ۶ هفته پس از لقاح ظاهر نمی‌شود زیرا تا حد زیادی به این دلیل است که رحم در حال گسترش است که روی مثانه شما فشار وارد می‌کند اما همچنین می‌تواند ناشی از افزایش جریان خون باشد.

 کمردرد:

یکی از اصلی‌ترین علائم بارداری بوده و معمولاً در سه ماهه سوم بارداری شایع است اما برخی از زنان از همان ابتدای بارداری شروع به تجربه کمردرد می‌کنند.

 هوس‌های غذایی یا بیزاری از غذا:

هوس‌های غذایی یا بیزاری در بارداری کاملاً درک نشده است اما در بیشتر موارد می‌توانیم به هورمون‌هایی اشاره کنیم که حس بویایی و چشایی ما را تغییر می‌دهند، بنابراین ممکن است حتی در هفته‌های اولیه تغییری در ترجیحات غذایی خود مشاهده کنید.

نتیجه‌گیری:

اگر قاعدگی خود را از دست داده‌اید اما نتیجه آزمایش بارداری منفی است توصیه می‌شود یک هفته صبر کنید و آزمایش دیگری انجام دهید. اگر آزمایش دوم شما منفی شد اما هنوز پریود نشده‌اید، توصیه می‌شود برای آزمایش خون که می‌تواند قطعی‌تر باشد به پزشک مراجعه کنید.

 

منبع:

www.baby2body.com

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *