1403/02/01

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

مشکلات تغذیه در کودکان

مشکلات تغذیه در کودکان

مشکلات تغذیه در کودکان

۱- کودک از غذاهای جدید پرهیز می کند:

برای کمک به کودک خود در پذیرش غذاهای جدید، از بخشهای کوچک شروع کنید. همچنین سعی کنید غذای جدید شبیه یک غذای مورد علاقه آشنا باشد. اگر هویج پوره را دوست دارند سیب زمینی شیرین پوره شده را امتحان کنید.

۲- خودش را با غذا کثیف میکند:

در حدود ۹ ماهگی بسیاری از نوزادان تمایل به کنترل زمان تغذیه و محل قرار دادن غذای خود دارند. این یک مرحله مهم برای یادگیری، رشد و اعتماد به نفس کودک شماست.

۳- تف کردن ، استفراغ ، ریفلاکس کودک:

سیستم هضم نوزادان هنوز در حال پیشرفت است. نوزادان همچنین می توانند دچار ریفلاکس شوند. این زمانی است که غذای معده به مری برگردد. برای کمک به مدیریت ریفلاکس سعی کنید کودک خود را با سرعت کمتری تغذیه کنید یا در هر نشست کمتری به او غذا دهید. پوشک او را شل کرده و بعد از غذا خوردن او را به حالت ایستاده نگه دارید. ریفلاکس تقریباً بدون درمان در سنین ۱۲ تا ۱۴ ماهگی برطرف می شود.

۴- غذا نمیخورد و مقاومت میکند:

شما به کودک کوچک خود کمی غذا پیشنهاد دهید و او سرش را برگرداند ،قاشق را بچرخد یا دهان خود را ببندد. نوزادان به دلایل زیادی هر از گاهی از غذا خوردن امتناع می کنند: آنها خسته، بیمار، حواس پرت هستند یا فقط سیر شده اند. کودک خود را به زور تغذیه نکنید اما اگر نگران هستید با پزشک کودک خود صحبت کنید.

۵- آلرژی و حساسیت به غذا:

۸٪ کودکان حساسیت غذایی دارند. علائمی مانند بثورات، اسهال، استفراغ یا درد معده می تواند به طور ناگهانی ظاهر شود. اگرچه بچه ها می توانند به هر غذایی حساسیت داشته باشند. شیر، آجیل، تخم مرغ، سویا، گندم و صدف از مهمترین غذاها هستند. عدم تحمل غذایی شایعتر از آلرژی است و ممکن است باعث گاز، نفخ و شکم درد شود. اگر به آلرژی غذایی مشکوک هستید، برای یافتن غذاهای بی خطر با پزشک کودک خود مشورت کنید.

۶- اشتهای کودک:

از هر ۵ کودک ۲ کودک با کولیک روبرو می شوند و ساعت ها گریه می کنند. کولیک می تواند از ۳ هفتهگی کودک شروع شود و معمولاً تا ۳ ماهگی از بین می رود. در حالی که قولنج اشتها یا توانایی مکیدن کودک شما را تحت تأثیر قرار نمی دهد ممکن است یک کودک کولیک به زمان نیاز داشته باشد تا قبل از غذا خوردن آرام شود. در مورد استفراغ ، اسهال ، تب، کاهش وزن، یا خون یا مخاط در مدفوع با پزشک خود تماس بگیرید. این علائم کولیک نیست.

۷-  اسهال و یبوست:

اسهال می تواند به سرعت به کم آبی خطرناک منجر شود. علائم این بیماری شامل خشکی دهان،  کاهش ادرار یا پوشک مرطوب، نداشتن اشک همراه با گریه، کاهش وزن، بی حالی یا فرورفتگی چشم است. همه ارزش تماس با دکتر کودک را دارند. نوزادان به ندرت یبوست دارند و تشخیص این مسئله دشوار است زیرا تعداد دفعات دفع مدفوع در نوزادان متفاوت است. به عنوان مثال: نوزادانی که فقط شیر می دهند ممکن است فقط یک بار در روز مدفوع سفت داشته باشند. علائم یبوست شامل مدفوع سفت که می تواند بزرگ و دردناک باشد و خون در اطراف مدفوع وجود دارد. قبل از اینکه درمان های خانگی را امتحان کنید با پزشک کودک خود صحبت کنید.

۸- درخواست غذاهایی دارند که برایشان مضرر است:

بعضی اوقات ممکن است مادر و پدر منبع مشکل تغذیه کودک باشند. وسوسه ای وجود دارد که همان غذاهایی را که می خورید به نوزادان نیز بدهید. اما اگر چیزهایی که می خورید بی ضرر باشد هرگز ایده خوبی نیست. از همین حالا دادن غذاهای شیرین، شور یا چرب به کودک شروع کنید و کنار گذاشتن عادات غذایی ناسالم کودک هنگامی که کودک نوپا است کار سختی خواهد بود.

۹- غذاهایی که باید به کودک ندهید:

سیستم گوارشی رشد نکرده کودک نمی تواند با برخی از غذاهایی که بدن یک بزرگسال قادر به مقابله با آن است مقابله کند. به عنوان مثال عسل ممکن است منجر به بوتولیسم نوزاد شود که می تواند کشنده باشد. همیشه از غذاهای تند که خطر خفگی دارند مانند پاپ کورن، هات داگ، میوه و سبزیجات خام، کشمش، و تکه های گوشت یا پنیر دور شوید.

۱۰- چه موقع می توان از مشاوره پزشک متخصص اطفال استفاده کرد:

از آنجا که موارد بسیاری می تواند باعث مشکلات تغذیه ای کودک شما شود بهتر است در صورت نگرانی با پزشک خود صحبت کنید. اگر کودک شما لاغر می شود بلافاصله با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید. اگر هنگام خوردن غذاهای خاصی قوز می کنند یا استفراغ می کنند یا به اسهال کم آبی یا یبوست مشکوک هستید، یا اگر فکر می کنید ریفلاکس دارند با پزشک مشورت کنید.

منبع: www.webmd.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *