خراسان/ دختری ۱۷ساله هستم. با توجه به مشکلاتی که با همسر۲۰ساله‌ام دارم، می‌خواهم طلاق بگیرم، خسته شده ام و یک بار هم خودکشی کردم. شرایط روحی بدی دارم، هیچ میلی به خوردن غذا ندارم و فقط روزی یک وعده غذا می‌خورم، شب‌ها تا صبح بیدارم و وروزها می‌خوابم. کمکم کنید. فکر می‌کنم افسردگی دارم. چه کار باید بکنم ؟

پاسخ
افسردگی یک مسئله چالش‌برانگیز بهداشت روانی است. افسردگی، تجربه شایعی است و این باعث شده است عده‌ای آن را سرماخوردگی روانی بنامند.
آیا خود درمانی افسردگی مفید است؟
فرد مبتلا به افسردگی ممکن است گاهی به خوددرمانی اقدام کند؛ برای مثال برخی از افراد فکر می‌کنند اگر چند روزی استراحت کنند، حال آن‌ها بهتر می‌شود یا ممکن است دیگران به آن‌ها توصیه کنند که اگر از یک داروی خاص استفاده کنند، برایشان مفید است. برخی دیگر به جست‌وجو در اینترنت پرداخته و راه‌حل‌هایی را که در سایت‌های گوناگون وجود دارد، امتحان می‌کنند. در مواردی نیز افراد به موادی که باعث سرخوشی و سر حالی می‌شود، پناه می‌برند. این اقدامات خود درمانی نه تنها مفید نیست، بلکه ممکن است خطرناک هم باشد و باعث شود تا فرد دیرتر به متخصص مراجعه کند. همچنین مصرف برخی داروها به صورت خودسرانه یا توصیه اطرافیان می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری داشته باشد. روی آوردن به مواد نیز به دلیل این اثرات کوتاه مدت خوشایند، ممکن است تقویت و فرد به آن وابسته شود.
برای گذر از یک دوره افسردگی به نکات زیر توجه داشته باشید:
* تند نروید، از خودتان انتظار زیادی نداشته باشید. هر کاری را به‌صورت طبیعی انجام دهید و برنامه‌ای واقع‌گرایانه تنظیم کنید.
* خود را با فعالیت‌هایی درگیر کنید که حس خوب یا احساس موفقیت در شما ایجاد می‌کند.
* زمانی که افسرده اید، از تصمیم‌گیری‌های مهم درباره زندگی خود دوری کنید، اگر ضروری است که تصمیم بگیرید از کسی که به او اعتماد دارید کمک بگیرید.
* از مصرف مواد روانگردان غیر مجاز اجتناب کنید.
* فعالیت جسمی باعث بروز واکنش‌های شیمیایی در بدن می‌شود که ممکن است وضع روانی شما بهبود یابد.
* امیدواری خود را حفظ کنید و بدانید برطرف‌شدن کامل افسردگی شما به گذر زمان نیاز دارد.
مهم‌ترین توصیه به شما
در اولین فرصت به یک متخصص مراجعه کنید. هرچه سریع‌تر درمان شما پیگیری شود زودتر از افسردگی بهبود خواهید یافت. افسردگی را می‌توان هم با دارو و هم مشاوره یا هر دو درمان کرد؛ البته شما ابتدا به یک روان پزشک مراجعه کنید و بعد از بهبودی نسبی، درمان را توسط یک روان شناس پیگیری کنید. به‌طورمعمول درمان افسردگی ۸ تا۱۲ هفته یا کمتر باعث بهبودی شما می‌شود.
اگر شما افسردگی‌تان را درمان نکنید، خطر خودکشی افزایش پیدا می‌کند. درمان موفقیت‌آمیز افسردگی، خطر خودکشی را برطرف می‌کند و می‌تواند به بازگشت شما به حالت طبیعی و لذت‌بردن از زندگی کمک کند. در زمینه طلاق، مشاوره با روان شناس به شما کمک می‌کند تا با شناخت و آگاهی کامل از شرایط موجود و آینده نگری، به مسئله طلاق نگریسته و در صورت امکان به زندگی قبلی بازگشته و آن را اصلاح کنید در غیر این صورت با دید منطقی و با تدبیر به طلاق فکر کنید و با پیش‌بینی همه جوانب، آسیب‌های ناشی از طلاق را به حداقل برسانید.