بیست ستون/ جواهرات جزو از لوازم شخصی و ارزشمند ما هستند. برای مثال یک جفت گوشواره مرواریدی زیبا و پلاتینی که بر روی گوش شما قرار گرفته است در مکان‌های پر نور درخشان به نظر می‌رسد. از این رو برطبق نظر متخصصین موسسه غیر انتفاعی GIA مواد شیمیائی که به صورت روزانه با آن‌ها سروکار دارید مانند اسپری مو، لوسیون ها، عطر و یا دیگر لوازم آرایشی می‌تواند آسیب فراوانی به صدف مروارید درخشان شما وارد نموده و عیار جواهرات شما را در محیط های نورانی پایین بیاورد.
زمانی که یاد می‌گیرید چگونه از جواهرات ارزشمند خود مراقبت کنید، دنیای متفاوتی در محافظت از زیبایی و مراقبت از کیفیت جواهراتی خواهید داشت که ارثیه‌ای درخشان برای نسل آینده شماست.
GIA می‌گوید نور و گرما می‌تواند در دوام سنگ‌های قیمتی رنگی و رنگ آن‌ها تاثیر بگذارد. همانطور که اشعه مضر خورشید به پوست آسیب می‌رساند، در طول زمان می‌تواند رنگ سنگ‌ها را هم کم رنگ و آن‌ها را سست نماید؛ مانند سنگ‌های یاقوت ارغوانی، کانزیت، یاقوت زرد و برجسته کاری‌های پوست حلزونی صورتی رنگ. مروارید و جواهرات حساس دیگر، مانند عاج، وقتی در معرض نور زیاد قرار گیرند، سفید می‌شوند. جواهرات دیگر، به خصوص کهربا وقتی زیاد در معرض نور آفتاب قرار گیرد، تیره می‌شوند.
گرمای زیاد و تغییرات دما نیز سنگ جواهر را می‌شکند. گرما می‌تواند به راحتی رطوبت طبیعی موجود در بعضی از سنگ‌های قیمتی را که برای حفظ زیبایی به آن نیاز دارند، از بین ببرد. به عنوان مثال، مروارید، می‌تواند خشک شود، ترک بردارد و بی رنگ شود. سنگ چشم گربه (اپال) هم می‌تواند سفید یا قهوه‌ای شود، ترک‌های ریز بردارد و رنگ خود را از دست بدهد.
تماس با مواد شیمیائی نیز فلزات گران‌بها -طلا، نقره و پلاتین را بی رنگ نموده و به آن‌ها آسیب می‌زند. همچنین ممکن است به بعضی از جواهرات رنگی آسیب وارد نماید. جواهرات فاخر را قبل از اینکه وارد استخر شنایی که کلر دارد بروید یا قبل از استفاده از شوینده‌های خانگی در بیاورید. بسیاری از این شوینده‌ها دارای آمونیاک هستند و فقط بر روی الماس و سنگ‌های رنگی با دوام بیشتر، اثر کمتری دارند. سفید کننده کلردار، نیز از شوینده‌های معمول خانگی است که به آلیاژهای طلا آسیب می‌زند.
GIA توصیه می‌کند بیشتر سنگ‌های رنگی را با آب گرم، صابون ملایم (بدون پاک کننده) و با یک برس نرم بشویید. می‌توان از یک مسواک نرم با یک پارچه نخی بی رنگ نیز برای این کار استفاده کرد. زمانی که کار شستشوی جواهرات را انجام می‌دهید درپوش تخلیه دستشوئی را وصل کنید تا وقتی سنگ‌ها از دستتان افتادند نگران نشوید.
جواهرات حساس، مانند مروارید، به راحتی سائیده می‌شوند. GIA توصیه می‌کند از برس های زبر آرایشی برای تمیزکاری آن‌ها استفاده نکنید و از آب گرم آغشته به صابون استفاده نمایید. جواهر را روی حوله قرار دهید تا خشک شوند. رشته مرواریدهای خیس، کثیفی را جذب نموده بنابراین تا کاملا خشک نشدند به آن‌ها دست نزنید. پوشش جواهرات را باید سالی یک‌بار تعویض نمود.
محل مناسب نگهداری جواهرات اغلب باید بررسی شود. جواهرات نباید داخل کشو یا بر روی میز آرایش که محلی برای کشش و شکستن جواهرات است، کشیده شود. جواهرات را در جعبه‌ای قرار داده و در مکان امنی نگهداری کنید. برای مثال، نقره‌ی تمام عیار، باید در کیف مخصوص یا پوشش ضد لکه قرار گیرد.
جعبه‌های جواهری که جداگانه برای انگشتر، گردن بند و دستبند در نظر گرفته شده‌اند نیز ایده آل هستند؛ مانند مروارید، سنگ چشم گربه هم رطوبت هوا را جذب می‌نماید. انگشتر چشم گربه یا گوشواره مروارید را در جای خشک نگهداری نمایید و در جعبه‌ای قابل اطمینان قرار دهید تا آسیبی به آن نرسد. وقتی با جواهرات سفر می‌کنید، مواظب باشید تا جواهرات بر روی سطوح کشیده نشده یا آسیب دیگری ناشی از افتادن اشیاء، به آن‌ها وارد نشود.
بسیاری از جواهر فروشی‌ها خدمات بازرسی یا تمیزکاری حرفه‌ای و رایگان هم ارائه می‌دهند.GIA توصیه می‌کند از یک جواهری حرفه‌ای یا جواهر شناس در این مورد مشاوره بگیرید.