1403/01/31

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

نکات مهم درباره تاثیر ویروس کرونا بر بارداری و شیردهی

نکات مهم درباره تاثیر ویروس کرونا بر بارداری و شیردهی

نکات مهم درباره تاثیر ویروس کرونا بر بارداری و شیردهی

«ویروس کرونا یک ویروس کاملا جدید و در دست مطالعه است و اطلاعات درباره ویروس ناکافی است و از زمانی که این آلودگی در چین شناسایی شد مقالاتی منتشر شده اما انگشت شمار است و در موارد مختلف از جمله مادران باردار تاثیر آن چندان شناخته شده نیست و هر اطلاعاتی که در حال حاضر به دست شما می‌رسد ممکن است، تغییر کند.» دکتر نازنین صفایی با تاکید بر این موضوع اعلام می‌کند: «به طور کلی اطلاعاتی که در مورد این ویروس و تاثیر آن بر مادران باردار و نوزادان متولد شده از این مادران وجود دارد مبتنی بر مجموعه اطلاعاتی است که سال‌ها پیش روی سندرم سارس و مرس و البته تحقیقاتی که در شهر ووهان چین انجام شده است.»
در حال حاضر تاثیر ویروس کرونا بر مادران باردار شاید به ۲۰ مادر باردار هم نرسیده باشد. به همین دلیل آنچه در ادامه دکتر نازنین صفایی، متخصص زنان و زایمان توضیح می‌دهد بر همین مبناست.

قرنطینه نوزاد متولد شده از مادر مبتلا به کرونا لازم است؟

نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به ویروس کرونا هم از ترشحات گلویشان و هم از بندنافشان و هم از خونشان و هم از مایع آمنیوتیکشان نمونه‌گیری شده و نتیجه همگی منفی بوده است. بنابراین براساس اطلاعاتی که تا امروز وجود دارد انتقال عمودی یا انتقال از مادر به جنین ثابت نشده است. البته اغلب موارد زایمان سزارین داشته‌اند ولی حتی در مورد آنهایی که زایمان طبیعی داشتند نتیجه کشت بعد از تولد منفی بوده است. بنابراین بر این اساس نوزادان متولد شده از مادران قطعی مبتلا به ویروس کرونا، مبتلا نیستند و نیازی به قرنطینه ندارند. 

نوزاد متولد شده در بیمارستان

شیردهی مادر آلوده به ویروس کرونا باید چگونه باشد؟

مادر آلوده به ویروس کرونا می‌تواند شیرش را بدوشد و از طریق شیشه شیر نوزاد را تغذیه کند ولی تماس نزدیک با نوزاد و به آغوش کشیدن نوزاد با توجه به اینکه گفته میشود فاصله استاندارد بین افراد باید ۲ متر باشد، ممنوع است.

آیا امکان دارد مادر مبتلا به کرونا ویروس نباشد ولی نوزاد مبتلا شود؟

با توجه به اینکه نوزادان در اتاق زایمان ممکن است با شخص آلوده دیگری در تماس باشد و این آلودگی را از فرد دیگری دریافت کند، به عنوان یک فرد می‌تواند گیرنده ویروس باشد ولی مستقیم از مادر نگیرد. اما در صورتی که مسائل بهداشتی در نظر گرفته شود این احتمال کم می‌شود.

اگر بعد از تولد نوزاد، مادر علائم کرونا داشته باشد، چه باید کرد؟

اگر مادر و نوزاد هر دو سالم باشند اما بعدا در مادر علائم کرونا ایجاد شود با توجه به اینکه در ارتباط نزدیک مادر و نوزاد احتمال انتقال ویروس کرونا وجود دارد در صورتی که مادر ارتباط خیلی نزدیک با نوزاد داشته باشد و مراعات مسائل بهداشتی نشده باشد، نوزاد هم باید بررسی شود و در صورت مثبت بودن ابتلا به کرونا در نوزاد هم به شکل درمانی اقدامات انجام شود. بر همین اساس باید ترشحات گلوی نوزاد تست شود.

کرونا بیشتر چه باردارهایی را بیمار می‌کند؟

دوران بارداری به دلیل آنکه مادر باردار پذیرای جنینی است که از نظر ژنتیکی نیمی از آن از اوست و نیمی دیگر غریبه تلقی می‌شود به شکل خودکار یک وضعیت افت سیستم ایمنی پیدا می‌کند تا بتواند جنین را پذیرش کند. بنابراین با این دید بدن یک مادر باردار نسبت به فرد غیرباردار از نظر سطح ایمنی ضعیف‌تر عمل می‌کند. به همین دلیل در تماس با فرد آلوده راحت‌تر می‎تواند مبتلا شود. البته این به آن معنا نیست که هر مادر بارداری با فرم شدید و کشنده ویروس آلوده می‌شود ولی بالتبع حساسیت او بیشتر است. در کل خانم‌های باردار نسبت به همه عفونت‌ها از جمله کرونا ویروس حساس‌تر هستند ولیکن مادران بارداری که علاوه بر بارداری یک بیماری زمینه‌ای هم دارند به طور مثال بیماری قلبی، دیابت، بیماری کلیوی، بیماری خودایمنی مانند لوپوس به واسطه ماهیت بیماری که بدن آنها را ضعیف کرده بیشتر در معرض خطر قرار دارند. بیشتر بخوانید: مادران باردار و شیرده در مورد کرونا نگران باشند؟

رفتار پرخطر باردارها در مقابل ویروس کرونا چیست؟

خانم‌های باردار مثل سایرین اگر موارد ساده‌ای مانند شستشوی مرتب دست، پرهیز از تماس با دیگران و محدودیت رفت و آمد را رعایت کنند، لازم نیست نسبت به دیگران کار اضافه‌تری انجام دهند چون تک تک این مسائل به اندازه کافی اهمیت دارد به خصوص قرنطینه کردن خود. فقط در مورد مراجعه ماهانه مادران باردار به پزشک یا ماما نیز دستورالعمل‌هایی داده شده که می‌توان براساس آن تصمیم گرفته شود.

رفتارهای پرخطر در بارداری و کرونا

مادران مشکوک به کرونا هنگام شیردهی چه مواردی را رعایت کنند؟

نکته اصلی پوشیدن ماسک، شستشوی درست دست‌ها و شستن ظروفی که با آن به نوزاد شیر می‌دهند، رعایت کردن فاصله و البته دوشیدن شیر و جلوگیری از تماس نزدیک با نوزاد.

احتمال ابتلا به کرونا در چه ماهی از بارداری بیشتر است؟

این مورد تحقیقات کافی نیست و نمی‌توان به صورت تخمینی اشاره به سه ماهه اول یا دوم کرد. اما در مورد سندرم سارس و مرس خانم‌های باردار در سه ماهه اول احتمال سقط بیشتری داشتند و خانم‌هایی که در سه ماهه سوم بارداری دچار این عفونت شدند، دچار زایمان زودرس شدند. اما آنقدر مقاله وجود ندارد که بتوان گفت که سه ماهه اول یا سه ماهه سوم از نظر مبتلا شدن به کرونا تفاوت آماری معناداری وجود داشته است. احتمال مبتلا شدن به کرونا در چه ماهی از بارداری بیشتر است؟


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *